2022-03-08, 20:46
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Antingen så är du ett troll som undviker faktumet att UA är en korrupt skurkstat, likt ryssland, och som övriga EU nu skickar vapen till som hamnar hos ny-nazister

Ställ dig frågan vem som skapade denna korruption i Ukraina? Det har inte skett över 1 dag. Grunden till det lades under sovjetunionen. Kommunismen som du så ivrigt försvarar.
Citera
2022-03-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Avnazifiering är egentligen ett dåligt ord i brist på annat. Det handlar om olika nationalistiska grupper från västra Ukraina som har mycket skumma idéer och djupt hatar ryssar. De skapades under och efter andra världkriget då dom sammarbetade med nazityskland och sen forsattte det efter kriget med uppbackning av CIA.

Det är dessa som sprider hat och dyrkar våld som Putin vill få bort och att dom är stödda av oligarker som Ihor Kolomojskyj och Ukrainska staten gör ju saken värre. Farliga killar och dom är väl bara några hundra tusen av Ukrainas 44 miljoner invånare men högljudda och dominanta så dom sätter skräck i de flesta människor som tystnat efter alla dessa år sen maidan 2014. Numera är dom sprida inom SBU och Azovbataljonen. Finns mycket att läsa om den historian från andra världskriget fram till nu där vi är. Sök så finner ni mer information men det är väl skygglappar på som vanligt.

Det här upplägget är ju helt omöjligt i vårt land eller norra Europa men tydligen hel i sin ordning i Ukraina enligt våra ledare bara ryssen bekämpas. Dessvärre är ju Zelensky och många styrande rädda för dom och var det svårt att kontrollera dom innan så är det nog omöjligt nu. EU och Zelensky får hoppas att ryssarna marginaliserar dom nu och sen lämnar landet.

Fanns det USA styrda nazigrupper i Ukraina under hela sovjettiden? Hur gick det till?

Hur är det med Putins vänner i wagnergruppen borde han inte avnazifiera Ryssland också?
Citera
2022-03-08, 20:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Tack för info. Erkänner att min kunskap om militärt materiel är begränsat. Så länge det inte är en nedgradering låter det som en utmärkt lösning.

F-16 är ett flyg ganska motsvarande dom Mig29 som nu skänks. Vissa för och nackdelar med bägge modeller.
Fördelen med F-16 är att Nato-länderna har modellen i stor utsträckning, och det är de facto ett starkare försvar desto mer unisont det är.
Ett och samma vapensystem är alltid att föredra.

F-16 till Polen är som en vitamininjektion, och en nagel i ögat på Putin.
Citera
2022-03-08, 20:47
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ukraina har problem med saker, utan tvekan. Men om du jämför båda.

Human freedom index
Ukraina 98 Score 6.86. 126. Ryssland 6.23.
https://www.cato.org/sites/cato.org/files/2021-12/human-freedom-index-2021-country-profiles.pdf
Korruptions index
Ukraina 122. Ryssland 136.
https://www.transparency.org/en/cpi/2021
Demokrati index
Ukraina 86. Ryssland 124.
https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index
pressfree index
Ukraina 97. Ryssland 150.
https://rsf.org/en/ranking
Så du erkänner att dom har nazistiskt inflytande i politiken samt militären som ligger bakom 14000 (och nu mer) civilia offer som resten av världen nu utmålar som hjältar?
Citera
2022-03-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja. Men som jag förstår det är att planen använder flygbasen i Tyskland.

Ryssarna gick ut och förtydligade detta i helgen, tror det var i söndags. Att det land som låter Ukraina använda deras flygbaser är en part i konflikten. Ett ganska tydligt hot mot just detta.

Det finns en anledning till att Polen själva inte flyger in eller låter Ukraina hämta planen i Polen.

Istället så får USA det på sitt bord.

Det enda jag vet är att imorgon kommer 28 polska stridspiloter att vakna upp och undra var de lämnade nycklarna. Ett "dude, where's my plane"-scenario så att säga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det har jag aldrig hävdat, tror inte jag har skrivit något om Irak i denna tråd. Nu handlade det om att NATO gör bedömningen att ryska trupper inte kommer att göra några framsteg alls de närmaste dagarna framöver. NATO gör bedömningen att ryssarna har kört fast, och det ser onekligen så ut om man jämför kartan dag för dag.

Men snälla du.... vem spred falsk information om Irak som ledde till miljontals döda Irakier och en hel generation med US-soldater som är invalider för livet. Och flyktingskaror av sällan skådat slag ??
Tror du att Alingsås Allehanda har hittat på allt detta ??
Citera
Medlem
Om Kina vill undvika WWIII och kärnvapen får dom nu stoppa Putin för nu är det jävligt allvarligt läge. Dvärgen kommer avfyra kärnvapen om USA nu skickar dessa plan till Ukraina.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Miliär special operation.

https://twitter.com/ua_industrial/status/1501264826668040202/photo/1

Bra jobbat!!

Mm de rysk fredsbevarande styrkor gör en bra insats
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Centraleuropa är inte i Ukraina,, Tills nyligen visste vi inte ens om att Ukraina ens räknades till Europa..
Vi får hoppas att detta inte sprider sig till Östra Europa också (Mongoliet)

Det gränsar till bl a Polen. Och Polen är ett grannland till oss.

Detta krig är oerhört nära. Det är därför folk är upprörda över den ryska invasionen. Hade det varit en invasion av Somalia hade ingen här brytt sig.
Citera
2022-03-08, 20:49
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Till er som er mer bevandrade inom det materiella vad gäller stridsflyg, hur väl står sig dessa MIG 29or mot det Ryssland har? Hur många plan är det som Ukraina får från Polen och kan det göra någon faktisk skillnad?
Ryssland har också ett gäng gamla MiG + lite annat. Mycket står och faller på vilka modifieringar man gjort i de polska modellerna. Men generellt anses MiG 29 vara ett väldigt bra plan, speciellt när det begav sig. Finns såklart bättre plan, men det är bra grejer. Kort startsträcka för att lyfta, kan stiga snabbt och lättmanövrerat. Med en bra pilot är helt klart inget att rycka på axlarna över.
Citera
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Ställ dig frågan vem som skapade denna korruption i Ukraina? Det har inte skett över 1 dag. Grunden till det lades under sovjetunionen. Kommunismen som du så ivrigt försvarar.
Jag har aldrig sagt att jag gillar kommunism, tvärt om. Skiter i om det inte skett över 1 dag. Men stör mig hur jävla korrupt & hycklande vår media & ledare är som hjärntvättar er får att tycka vissa saker när det väl passar dom.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Har alla NATO-länder, Danmark, Norge, Baltstaterna m fl amerikanska kärnvapen riktade mot Ryssland på sin mark?

Nope. USA, Storbritannien och Frankrike har egna kärnvapen i sina hemländer. Amerikanska små lager av taktiska kärnvapen finns i Belgien, Nederländerna, Tyskland och Turkiet, under amerikansk kontroll.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_sharing
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in