2022-03-08, 20:22
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Är du avundsjuk nu ?

Ryssland klarar ju inte ens av att köra fordon utan att de får punktering hahahahah.

Jag dör av skratt.

Man får alltså punktering när man håller på med en invasion???

Ja det går så när man inte skött underhållet utan de pengarna gått rakt ned i fickan på någon istället för att gå till nya däck. Det är inte för inte att man numera ser Porsche,AMG och andra lyxbilar parkerade utanför rysk militär installationer i Ryssland.
Citera
2022-03-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Gött. Sprillans nya med senaste lull lull.
Nej begagnade väll?

"Poland requests the United States to provide us with used aircraft with corresponding operational capabilities"

https://www.gov.pl/web/diplomacy/statement-of-the-minister-of-foreign-affairs-of-the-republic-of-poland-in-connection-with-the-statem ent-by-the-us-secretary-of-state-on-providing-airplanes-to-ukraine
Citera
2022-03-08, 20:23
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Var skall dom göra av alla dessa ryska krigsfångar, de börjar att räknas i tusentals .

Pojkar, en del knappt 20 år.
Citera
2022-03-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Och var är ditt bevis på svensk kritik mot ukrainsk nazism?
När kritiserade Sverige den ukrainska regimen för att ha misslyckats med att genomföra Minskavtalen?
Och vilken typ av ukrainare pratar du om? - Vilka nazister förstörde i Donbass i åtta år? Eller de som brändes i Odessa House of Trade Unions?

Du efterfrågar ett bevis som jag varken har eller gör anspråk på; frågan är tämligen irrelevant. Har Sverige kritiserat DNR:s och/eller LNR:s extremism och ''nazism''? Det är endast Rysslands fullskaliga invasion som har fördömts av Sverige m.fl.

''När kritiserade Sverige den ukrainska regimen för att ha misslyckats med att genomföra Minskavtalen?'' Jag vet inte, men jag har ju aldrig påstått något sådant, heller. Jag vet dock inte om du helt och hållet tillskriver Ukraina detta misslyckande; i så fall har du fel.

Enkäten i fråga exkluderar Donetsk, Luhansk och Krim; klicka på länken och läs nästa gång. Du säger att Putin befriar Ukraina från ockupation, men detta suveräna lands befolkning har en allt annat än fördelaktig syn på Ryssland. Både ryska ''nazister'' och ukrainska ''nazister'' har för övrigt härjat i Donbass sedan 2014.
Senast redigerad av handelschon 2022-03-08 kl. 21:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
På pappret kan man väl hyra piloter typ off shore, utan a blanda in något land, rent privat. Rätta mig gärna.

Jag tänker mig att det är som med fartyg. Neutrala länder måste internera fartyg från krigförande länder som kommer till deras hamnar. Om de låter dem lämna hamnen så är landet krigsförande. Oavsett besättningens nationaliteter.

Detta hände i andra världskriget flera gånger, där fartyg både sökte skydd i neutral hamn, bröt sig ur, bytte flagg med samma besättning, och så vidare.

I detta fall så hade Polen blivit part i kriget i samma ögonblick som planen startar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Skall jag förstå detta som att du tror att Ulf Kristersson har bestämt om och vilka sanktioner som USA, Storbritannien, Kanada, EU, Norge, Australien, Schweiz, Japan och Sydkorea har beslutat om gentemot Ryssland? (Jag kan ha missat några dussin länder som också beslutat om motsvarande sanktioner.)

Jag uppmanar dig i så fall att försöka dig på att ljuda dig genom mitt inlägg igen. Ta en mening i taget och en paus då och då om det gör för ont i huvudet med de långa orden. ❤️

Jodå,,, du "råkade" glömma resten av världen och vad deras respektive media och motsvarigheter till vår "experter" säger.. Som sagt släpp Expressen nu.
Citera
Medlem
Kristallklart krigsbrott
Jag har skrivit i forumet om när militär får skjuta mot civila och inte. Har tex. nämnt Ryska militärmanualen och det faktum att - plockar man upp vapen blir man kombatant och tillåtet mål. På samma vis - om man har kombatanter i en stad - blir den också ett mål.

Det var något klipp för två dagar sedan där en familj om fyra dödades av rysk beskjutning. Många har sagt att det var en kombatant precis intill vilket stämmer. En beväpnad Ukrainsk man kan ses gå ut framför vad som kan antas vara rysk militär. Kort sagt, inte kristallklart här. Dock synnerligen vårdslöst och proportionalitet kan ifrågasättas å det grövsta.

Men, när jag ser det här klippet: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/t9f5of/watch_russian_tank_takes_out_civilian_vehicle/

... ja då slutar allt vad som kan kallas logik och resonemang. Varför ett bepansrat ryskt fordon inte skjuter framför den här civila bilen, varför man öppnar verkanseld utan att varken blivit hotat eller anfallet - det är svårt att förklara. Men vad som är LÄTT att förklara, är att det här - är ett kristallklart dokumenterat krigsbrott.

Vad är lärdomen? Vid ett ryskt anfall ska ni inte tro att ni har skydd från genevekonventionen. Fram till det att en rysk soldat kapitulerar kan man inte lita på den. Ta upp vapen som civil - hellre dö som kombatant än som ett obeväpnat exempel på krigsbrott.
Citera
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Men är det inte så ??
Jo det var ju det roliga! Det har ju gått att läsa nu minst 20 år tillbaka i tiden om hur hemsk nazismen är.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Azov plockade två PKP Pecheneg 7.62 mm kulsprutor.

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1501268881108660224/photo/4

Pecheneg var ett turkfolk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jajamän, F-16 även till Tjeckoslovakien om dom nu kommer med snabbt beslut om sina Mig29.

Slovakien ffs. Tjeckien flyger ju JAS
Även Bulgarien har MIG-29.
Citera
2022-03-08, 20:25
Medlem
Massmedias avatar
NATO håller god koll på slagfältet och har underrättelser om stridskrafter och hur det hela går. Dessutom utväxlar man tät information med Ukraina, och bilder från spionsatelliter.

Därför har detta uttalande rätt stor tyngd:

NATO official says Russia not expected "make any gains in the next few days" in Ukraine

Despite using all of the forces it had concentrated in and around Ukraine, Russia is still making very little progress, with NATO’s current intelligence assessment suggesting Moscow is unlikely to make much progress in the foreseeable future, a NATO military official told CNN.

"We see very little change,” the official said, citing the alliance’s latest intelligence assessment. “For the first time, we don’t expect them to make any gains in the next few days.”

Så NATO bekräftar nu för första gången att den ryska björnen har kört helt fast. "For the first time, we don’t expect them to make any gains in the next few days". Rätt signifikant. Stämmer detta så är det nog slutet för invasionen.

Källa: CNN liveflöde
Citera
2022-03-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, där finns en lösning.

Återstår bara hur amerikanarna ska förklara det för ryssarna.

förklara vadå, de får väl sälja vilka vapen till vem de vill, eller ska putin avnazifiera USA....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in