2022-03-08, 20:17
Medlem
FIFA bekräftar: Polen går direkt till play off-final till följd av ryssen invasion av Ukraina. Där väntar antingen Sverige eller Tjeckien.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Men helt ärligt.

Stora stygga björnen klarar inte ens av att serva militärfordon så de är funktionsdugliga?
Ett ord, Korruption och sedvanligt klanteri.

Vad mer kan man säga egentligen?
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
SHIT!

Polen kommer överföra alla sina MIG-29 till Ukraina!

Slava Polska i Ukrainski narod!

https://www.gov.pl/web/diplomacy/statement-of-the-minister-of-foreign-affairs-of-the-republic-of-poland-in-connection-with-the-statem ent-by-the-us-secretary-of-state-on-providing-airplanes-to-ukraine

Jag ändrar mig lite i ett tidigare inlägg, och vill gissa att det är Europeiska Unionen som kommer skänka dessa Mig29.
Citera
2022-03-08, 20:18
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Ja, grejen är följande. Ifall planen startar i Polen och landar i Ukraina, och deltar i stridshandlingar på vägen dit, så är Polen de facto ett krigförande land i konflikten. Oavsett vem som flyger planen.

Hur amerikanerna kommer att transportera dem till Ukraina vet jag inte. Jag gissar dock att de kommer ha större möjligheter att hävda sig mot eventuella protester från Moskva än vad Polen har. NATO eller ej.

På pappret kan man väl hyra piloter typ off shore, utan a blanda in något land, rent privat. Rätta mig gärna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så det är inte möjligt att Ukrainska förband har något intresse att minera vägar för att försvåra för ryssen eller skapa än mer hat om människor dör och man då kan peka på ryssen? Jag är inte någon militärexpert alls med då jag gjorde lumpen minerade vi aldrig framför oss som anfallare, det gjorde försvararen.

Ryssland har allt att förlora på att civila skadas mer än nödvändigt. Den judiska regimen i Ukraina och Västmakterna som tillsatte och styr denna regim har däremot allt att vinna på många civila offer. Det är alltså extremt sannolikt att den ukrainska sidan saboterar vapenvilor och evakueringar, lägger ut minor och skjuter med artilleri på den egna civilbefolkningen. Det blir bra propaganda och spär dessutom på folkets motvilja mot Ryssland. De civila offren vet ju inte vem som placerade ut minan eller skickade iväg granaten mot bostadsområdet.

I Syrien höll islamistterroristerna på så här hela tiden och de hade samma rådgivare och finansiärer som regimen i Ukraina har idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ring till ryska FSB och GRU och knasa ner dem.
Säg att det det är dessa nazister som är de som driver på en svensk anslutning till NATO intensivast.

Men är det inte så ??
Citera
Medlem
Citat:
Ja, grejen är följande. Ifall planen startar i Polen och landar i Ukraina, och deltar i stridshandlingar på vägen dit, så är Polen de facto ett krigförande land i konflikten. Oavsett vem som flyger planen.

Hur amerikanerna kommer att transportera dem till Ukraina vet jag inte. Jag gissar dock att de kommer ha större möjligheter att hävda sig mot eventuella protester från Moskva än vad Polen har. NATO eller ej.

De flyger vl in dem obeväpnade så som den Ukrainska SU-27 fick göra som flög hem ifrån Rumänien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om ryktena stämmer så bör alla som följer med händelserna hålla sig vakna ikväll eller i natt:

Elijah J. Magnier
@ejmalrai
#BreakingNews:
#Russia injected all the reserve forces that were not involved in the battle in the first days in #Ukraine. The total number of Russian forces in Ukraine is now near 150,000, indicating Russia's determination to end the battle. A potential change of tactic expected
https://twitter.com/ejmalrai/status/1501260873171677184?s=20&t=MatI-nW2etiuWsplocTzvw

Within Syria
@WithinSyriaBlog
Russian has been moving dozens of ballistic missiles and cruise missiles. It has been also preparing a large SEAD forces. Everything indicate that we may soon see a large shock and awe wave.
https://twitter.com/WithinSyriaBlog/status/1501260498096074752?s=20&t=MatI-nW2etiuWsplocTzvw

OBS! Bara rykten än så länge från olika håll.

Skulle inte förvåna mig om ryssarna nu testar med förbekämpning. Två veckor in i kriget.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ukriana får väl hämta dem själva. Britterna hjälper nog till med logistiken för det har Boris lovat något han skött med bravur än så länge då västerländskt materiel strömmar in i Ukraina och letar sig så förträffligt långt öster och söderut som Kharkiv och mauripol Azov fick en rejäl laddning NLAW och Javelin idag.
Är det därför det surrar av rykten om en massiv rysk framryckning?

Kanske det. De har ju sagt att man tänker reagera på sådant.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:

Är nog rätt enkelt att frakta till Lvivs flygplats landvägen. Det pågår inga strider så långt västerut
Citera
2022-03-08, 20:19
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om ryktena stämmer så bör alla som följer med händelserna hålla sig vakna ikväll eller i natt:

Elijah J. Magnier
@ejmalrai
#BreakingNews:
#Russia injected all the reserve forces that were not involved in the battle in the first days in #Ukraine. The total number of Russian forces in Ukraine is now near 150,000, indicating Russia's determination to end the battle. A potential change of tactic expected
https://twitter.com/ejmalrai/status/1501260873171677184?s=20&t=MatI-nW2etiuWsplocTzvw

Within Syria
@WithinSyriaBlog
Russian has been moving dozens of ballistic missiles and cruise missiles. It has been also preparing a large SEAD forces. Everything indicate that we may soon see a large shock and awe wave.
https://twitter.com/WithinSyriaBlog/status/1501260498096074752?s=20&t=MatI-nW2etiuWsplocTzvw

OBS! Bara rykten än så länge från olika håll.

Tvekar inte en sekund på att det finns närmare 150.000 ryssar i ukraina.
Citera
2022-03-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är verkligen en extrem skillnad mellan de båda sidorna det där. Jag har följt ryska kanaler hela kriget och det är sällan det ens kommer upp bilder på lik där. Nån gång vid nån utlsagen kolonn eller nåt så kan man se kroppar, men det skulle ju aldrig någonsin ske att det står ett gäng ryssar och poserar vid lik. Samma sak med krigsfångar: Ukraina pumpar ut filmer med krigfångar, ofta när de blir förnedrade. I rysk propaganda är det ganska ovanligt men de gångerna de visar krigsfångar är det för att visa hur de blir omhändertagna.

Och de här ukrainska filmerna pumpas ut på stora ukrainska kanaler, jag tror jag har sett det även på officiella försvarsmaktskonton. Det är verkligen ett totalt jävla slödderland. Totala motsatsen till det civiliserade beteende som Ryssland uppvisar.
Ryssland? Civiliserat? När då? När de bombar skolor och sjukhus eller fäller klusterbomber mot civila mål?

Knäppgök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in