Citat:
Ursprungligen postat av
salad
Så ukraina slåss nu med al qaeda?
Bedömt PSYOPS och med låg sanningshalt.
Ukraina har inte bett Al Qaida om hjälp.
Informationen om att AQ kliver in med 450 betalda fighters kommer från pro-ryska spridningskällor.
Det man har att vinna på att sprida detta rykte och försöka göra det till en sanning genom en psykologisk operation är att:
A. Försöka skapa en mental koppling bland allmänheten mellan Ukraina och terrorister.
B. Skapa en lägesbild där väst skruvar på sig då det kommer till att skicka kvalificerade MANPADS då dessa skulle kunna komma i fel händer.
En psyopsoperation går till så här:
1. På miltärt förband tänker man ut en story som ger en egen fördel.
2. Sen sprider man den via medier som man har goda relationer med
3. Och som tredje steg så tar trollfabriken över på sociala medier och postar storyn och försöker få igång en diskussion kring den så att de bränns in i människors medvetande. Detta ser vi här på FB.
Det finns ett par saker som dock talar emot att AQ åker upp till Europa med 450 man för att döda ryssar.
AQ består av människor med en extremt stark övertygelse om att Levanten ska bli ett lslamiskt paradis fritt från västerländskt inflytande och så klart inte bara Islamiskt utan helst sunni då.
Detta strider de för med brinnande hjärta på det som de kallar sin egen mark.
1. Hatar de Ryssar för att Ryssen håller på team Shia och Iran så finns det gott om Ryssar att ta livet av på hemmaplan då Syrien har gott om dem. De kommer inte åka upp till Ukraina för att göra någonting de kan göra hemma.
2. De är verkligen inte finansiellt styrda på det personliga planet. Få av dem krigar för en saftig lön. De krigar av övertygelse.
3. Läget för AQ i Syrien och Nordafrika är påfrestat. Där de har kontroll så måste de ständigt projecera makt för att bibehålla kontrollen. De har inte soldater att avvara för krig på bortaplan. De behövs exakt där de är så AQs ledning lär inte godkänna att folk bladar iväg och krigar i ett annat krig.
För att jag ska ändra mig kring min åsikt att detta är Ryskt Psyops krävs följande:
Att någon länkar till AQs officiella källor där de meddelar att de medger resor upp till Ukraina för att kämpa mot Ryssen.
Jag tror inte någon kommer hitta någonting sådant.