2022-03-08, 17:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Nya fångar tagna av Ukraina.

https://mobile.twitter.com/IAPonomarenko/status/1501222933922000902
Citera
2022-03-08, 17:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
För intresse: använder Sverige CS-varianten eller den vanliga? Vet att amerikanerna uteslutande köper in CS numer men undrar hur man gör här.

Sverige har flera varianter, men om jag har fattat rätt så var det gamla modellen man skickade.
Citera
2022-03-08, 17:44
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror Ukraina planerar lite större offensiver nu när de får mer vapen och trupper. De gör små offensiver i Pruluki och Kharkiv nu, men kommer nog något större inom ett par dagar.

Det tror inte jag..

Man har kapaciteten för mer och mer deffensiv krigsföring. Offensivt är det en annan "ballgame"..

Då kan man råka illa ut.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
De vet inte ens om att ryssen inte kommer ge de POW-status. De kommer bara skjuta dem, i bästa fall.

Må deras död bli snabb med lite lidande.
Fortfarande krigsbrott men det skiter du i och det är något man kan förvänta sig av mongolpack.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Så ukraina slåss nu med al qaeda?

Bedömt PSYOPS och med låg sanningshalt.

Ukraina har inte bett Al Qaida om hjälp.
Informationen om att AQ kliver in med 450 betalda fighters kommer från pro-ryska spridningskällor.

Det man har att vinna på att sprida detta rykte och försöka göra det till en sanning genom en psykologisk operation är att:

A. Försöka skapa en mental koppling bland allmänheten mellan Ukraina och terrorister.
B. Skapa en lägesbild där väst skruvar på sig då det kommer till att skicka kvalificerade MANPADS då dessa skulle kunna komma i fel händer.

En psyopsoperation går till så här:
1. På miltärt förband tänker man ut en story som ger en egen fördel.
2. Sen sprider man den via medier som man har goda relationer med
3. Och som tredje steg så tar trollfabriken över på sociala medier och postar storyn och försöker få igång en diskussion kring den så att de bränns in i människors medvetande. Detta ser vi här på FB.

Det finns ett par saker som dock talar emot att AQ åker upp till Europa med 450 man för att döda ryssar.

AQ består av människor med en extremt stark övertygelse om att Levanten ska bli ett lslamiskt paradis fritt från västerländskt inflytande och så klart inte bara Islamiskt utan helst sunni då.
Detta strider de för med brinnande hjärta på det som de kallar sin egen mark.

1. Hatar de Ryssar för att Ryssen håller på team Shia och Iran så finns det gott om Ryssar att ta livet av på hemmaplan då Syrien har gott om dem. De kommer inte åka upp till Ukraina för att göra någonting de kan göra hemma.

2. De är verkligen inte finansiellt styrda på det personliga planet. Få av dem krigar för en saftig lön. De krigar av övertygelse.

3. Läget för AQ i Syrien och Nordafrika är påfrestat. Där de har kontroll så måste de ständigt projecera makt för att bibehålla kontrollen. De har inte soldater att avvara för krig på bortaplan. De behövs exakt där de är så AQs ledning lär inte godkänna att folk bladar iväg och krigar i ett annat krig.

För att jag ska ändra mig kring min åsikt att detta är Ryskt Psyops krävs följande:

Att någon länkar till AQs officiella källor där de meddelar att de medger resor upp till Ukraina för att kämpa mot Ryssen.

Jag tror inte någon kommer hitta någonting sådant.
Citera
2022-03-08, 17:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Sverige har varken skickat NLAW eller AT4-CS. Det där kommer nog från UK.

De skriver i den tråden på andra ställen att de fått båda typer AT-4 från Sverige. Jag tror det är en svensk låda.
Citera
2022-03-08, 17:46
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Fortfarande krigsbrott men det skiter du i och det är något man kan förvänta sig av mongolpack.

Varför skulle jag skita i det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Enligt syriens biträdande utrikesminister, Bashar al-Jaafari, han tog upp oron för att USA möjligen kan underlätta överföringen av ISIS-militanter, såväl som medlemmar av andra radikala militanta grupper från Syrien, till Ukraina.

"Vi som stat har bevis för att den amerikanska militären i Syrien överför terrorister från en plats till en annan, särskilt medlemmar av ISIS och Jabhat al-Nusra ... Så man bör inte bli förvånad, och vi utesluter inte, att i morgon ISIS-terrorister kommer att skickas till Ukraina”, sa Al-Jaafari.

https://thecradle.co/Article/news/7411

Syriens regering är ju högst trovärdig!

Vore väl snart ett ypperligt tillfälle att attackera den syriska regimen och dess allierade?
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Varför vita armbindlar på ruski? Ungefär som "fienden" i lumpen om jag inte minns fel?
Citera
2022-03-08, 17:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är väl kanske bra så att kriget kan forsätta länge för en del. Jag undrar vad Maggan säger då hon får se en 14-årig Ukrainsk pojke stolt posera med ett svenska pansarskott. Trist och man hoppas Ryssland och Ukraina snabbt når en överenskommelse. Fast då kommer nästa fas om vad som ska göras med alla vapen som delats ut till höger och vänster.

Då tar vi Vitryssland och de ryska trupperna i Moldavien med dem. Detta är långt ifrån över för lille Putin.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Ukrainska trupper visar en mänsklig sida. Och bra för de unga ryssarna att de gett upp nu får de varm mat och dryck och någonstans att sova. Ukraina bistår med allt som ryssen inte gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har haft diskussioner med ryssar som fortfarande i dag tror att finska vinterkriget var en stor framgång för ryssarna

Det är en oerhört dålig idé att undanhålla militära nederlag från sina egna historieböcker eftersom det föder en totalhybris och inbillning om oövervinnelighet som förr eller senare leder till ett ödesdigert misstag. Man lär sig mycket av misslyckanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in