2022-03-08, 16:47
Medlem
Angående FN undrar man vad är detta för en korrupt församling. Usa utvisade 13 st ryssar pga spionage.

Då tycker ju vän av ordning att vi ska få veta vilka dessa "spioner" är. Men icke ett ord i någon media vilka dessa banditer är. Inga namn ingenting!.

Jag skulle vilja säga att äpplet är ruttet inifrån. Det är därför som svensken ska gå och vara rädd för att en bomb ska landa i huvudet när som helst. Hela detta ruttna etablissemang skulle behöva ha en ny och öppen dialog med folket. Det går bra att svassa i FN skrapan i New York men säkerheten för folket är noll.

Som bevis på ruttenheten så får vi nu detta uppenbarat för oss.

Aftonbladet:

FN förbjuder sin personal att använda orden "krig" och "invasion" om situationen i Ukraina.

I stället vill FN att personalen använder "konflikt" eller "militär offensiv", det rapporterar Irish Times som tagit del av ett internt mail från FN:s kommunikationsavdelning till personalen.

"Det här är en viktigt påminnelse om att vi, som en internationell organisation i medborgarnas tjänst, har ett ansvar att vara oberoende", står det i mailet från FN som menar att organisationens rykte står på spel.

De skriver även att personalen inte får lägga upp den ukrainska flaggan på sina sociala medier.

Ryssland innehar en av de fem permanenta stolarna i FN:s säkerhetsråd.
Citera
2022-03-08, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Ett ras på 98 % väntas när Moskva-börsen ska öppna.

https://www.di.se/nyheter/prognosen-ras-pa-98-procent-vantar-rakna-med-att-fa-tillbaka-noll/
Jag tror han hänvisar till Rysslandsfonderna snarare. Visst, Moskvabörsen kommer åstadkomma något som får kraschen 1929 att se ut som en mindre motgång. Däremot kan utländska investerare inte längre sälja av innehav i Ryssland eftersom ryska myndigheter förbjudit mäklare att köpa från utlänningar och dessa aktier är därigenom helt värdelösa, iallafall för stunden. Om ryska staten väljer att konfiskera dessa till 0-värde eller om de låter dem ligga kvar som de är vet vi inte. Om de väljer det senare kommer de ändå att ha ett visst värde när sanktionerna en gång i framtiden lyfts.
Citera
2022-03-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nej fy för tusan. allt går upp och börsen ner. Fast bostadspriserna får gärna gå ner..
Är så gammal och inte mjäkig så allt förutom teslorna är betalt.. räkna rätt om du inte vill vara fattig.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag såg bara snabbt en äldre man för jag detaljstuderade inte de redan döda av respekt. Det som är intressant är vad som händer innan och den troligaste orsaken till att stridsvagnen skjuter. Det är ju knappas så att gamlingarna i bilen var ett hot eller mål för det är många civila bilar som åkt förbi ryska kolomner med stridsvagnar. Så här är det hela tiden att Ukrainsk militär provocerar in ryssarna till oskyldiga civila för att få dessa bilder att kabla ut. En del av deras krigföring nu då dom inte har möjlighet till riktiga slag.
Jag tror du har en poäng. Hela situationen annars känns extremt konstig.
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Macron efter ett samtal med Putin idag:

https://twitter.com/visegrad24/status/1501203496716152841

Putin är kanske den enda världsledaren under vår era som garanterat kommer att omskrivas i historieböcker om några hundra år.

Beter sig som hans första flickvän var otrogen mot honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Nej, USA köper bara olja av ryssen. Ganska många fat dessutom. 672,000 fat DAGLIGEN. Nu funderar man på att sluta med det, men är högst tveksamt då det står för 8% av dess import av olja.

https://www.wsj.com/articles/why-does-the-u-s-still-buy-russian-oil-11646151935

Så du snackar skit i vanlig ordning.

tror inte det är en fara. saudi får höja sin gräns från 1,7%/år (av kända reserver) till 1,8% i värsta fall.

om de nu inte är överens med venuzela.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jo men köpkraft är det intressanta eller hur.

Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det är ju rimligt, eftersom genomsnittlig lön i Ryssland är runt 1/4 - 1/5 del av vad den är i Sverige. Så räknat i andel av hushållskassan som går till drivmedel så blir det ungefär samma.

Men du förlorar nog en hel del annat på att bo i Ryssland.

Eller skattetryck...skattat är priset snart över 50 spänn.

Rimligt? Ni verkar sannerligen ha sugit i er regimpropagandan med hull och hår...

Men alltid psykologiskt intressant med människor som går igång på att betala skatt 3-4 gånger om på inkomsterna.

Men det är klart, vi har minst antal IVA platser per capita i hela EU, sånt kostar skattepengar förstås.
Citera
2022-03-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Macron efter ett samtal med Putin idag:

https://twitter.com/visegrad24/status/1501203496716152841

Putin är kanske den enda världsledaren under vår era som garanterat kommer att omskrivas i historieböcker om några hundra år.

Skratta eller vara orolig, är ju frågan. Är inte så bekant med hur dramatisk Macron brukar vara men jag hade nog sett ut så om personen jag pratat med sagt att kärnvapen inte är uteslutet för att inte ses som besegrad av Ukraina.
Citera
2022-03-08, 16:50
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag såg bara snabbt en äldre man för jag detaljstuderade inte de redan döda av respekt. Det som är intressant är vad som händer innan och den troligaste orsaken till att stridsvagnen skjuter. Det är ju knappas så att gamlingarna i bilen var ett hot eller mål för det är många civila bilar som åkt förbi ryska kolomner med stridsvagnar. Så här är det hela tiden att Ukrainsk militär provocerar in ryssarna till oskyldiga civila för att få dessa bilder att kabla ut. En del av deras krigföring nu då dom inte har möjlighet till riktiga slag.

Detta har varit deras strategi ifrån början. Ukrainska regimen visste att de inte hade en chans emot Ryssland ensamma, så de försöker locka in väst, och de skyr inga medel. De skickar civila in i köttkvarnen för att få fina bilder att visa väst "Kolla RYSSLAND MÖRDAR CIVILA!!!!!!!".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dominga87
Ähh, jag skrev ju så för fler ska luras in på länken. Tror fler behöver se sånt. Tror de flesta vill se blod och massaker. Ur ett psykologiskt perspektiv dras många till just makabra videoklipp. Men det är just sånt här man vill att det sprids istället. Kan lova att fler FBare klickat in sig där nu, än om jag hade skrivit "så himla gulligt <3"
Ja men eftersom jag tillhör den lilla % som aldrig ser länkar undrar jag vem som är inblandad?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Om Putin nu tappar Kinas stöd och känner att han blir ensam mot resten av världen hur farlig blir situationen då?

Kinas ledare har idag manat till stor återhållsamhet och beklagat blodspillan.
Hårda uttalanden från Kina mot Putin.

Blir Putin den ensamma galningen mot resten och hår all in ned hela arsenalen eller kan han sansa sig och backa ur nu utan att förlora ansiktet?
Nu känner jag att rysshatarna ser en av de sista chanserna att gotta sig över problem för ryssland i denna tråd, dom har haft kul nu en stund och drömt och ljugit i kapp

Dra i växlar på vad Kina säger, dom blandar sig inte i dom håller sig neutrala och kommenterar mycket sällan sådant här tjafs.

Däremot eftersom USA har spelat ut alla korten(sista kortet är sluta köpa olja) och får troligtvis ingen ny giv så ser nog Kina sin chans att ta taktpinnen, Ryssland kan såklart inte förhandla mellan sig själv och Ukraina men det kan Kina.

USAs enda chans att få en ny giv är dela ut en ny giv också och det skulle såra dom något fruktansvärt, bättre då att hålla tyst och låta detta ebba ut under något år.

Om jag får gissa så och det uppbackat av farbror Gorbatjov så har Putin dragit ett enormt tungt lass snart dags för något ny som tar vid men han vill städa av bordet så mycket det går först.

Två år till val, en gissning är att det är den tid USA behöver för att kunna komma med en ny giv och med det också en ny president i USA också.

Däremot kan Kina förhandla fram vissa saker för att inte EU ska sjunka ned i en lågkonjuktur kanske redan under hösten lagom till vintern.

Priset för det blir såklart någonting med Huawei kanske
Citera
2022-03-08, 16:51
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Lite källkritik vore på sin plats.
Det är sputnik som hävdar detta, tveksamt om det stämmer. Oberoende källor har däremot tidigare hävdat att Putin vill få hjälp med soldater från assad i Syrien. Kanske försöker Kreml blanda bort korten lite.

Al qaeda = Muslim Brotherhood, som USA använde under kriget i Afghanistan mot Sovjet.
Därav inget konstigt med det, de användes ochså mot Libyen och senast i Syrien.

Al qaeda = "Databasen", helt enkelt en lista på resurser/legosoldater
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in