Citat:
Ursprungligen postat av
vall370
När börjar resten av Europa börja mobilisera mot Ryssland?
En stridsvagn skjuter mot en bil där föraren och medpassageraren är 70+ och funktionshindrade
https://v.redd.it/f78ism2hk5m81
Här ser man hur bilen ser ut efter att blivit träffad av stridsvagnen
https://v.redd.it/bsjzgi5c7nk81
Hur kan detta vara okej?
Propagandan från Ukraina blir sjukare och sjukare. Visst är det möjligt att just det här är sann på något vis men det ser mer ut som en bil rullas in med en redan död man bakom ratten. Före det så har dom skjutit mot stridsvagnen som uppenbarligen är på jakt och redo. Ser ni sådant?
Jag läste ikapp från inatt och fick ta del av en video som visade en Ukrainsk soldat som plockade bort en rysk granat ifrån en lekplats. Ukraina spann på det och visade hjältemodet och hur grymma ryssarna är. Det vissar sig att om man kör filmen baklänges så är det tvärtom och den Ukrainska soldaten placerar granaten på lekplatsen. Det är helt uppenbart då rörelser återigen blir naturliga. Tydligen så släppte någon filmen och Ukraina var tvungen att åtgärda propagandaskadan. Människan som släppnte orginalfilmen räddade barn där för Ukrainarna hade ju skickat dit ryskspråkiga barn för att sprängas upp i propagandasyfte för att sen skylla på ryssen. Det kan ju kappast vara så att Ukrainarna är så korkade att dom minerar och tror att ryssar går dit och leker ett tag. Man undra hur många gånger Ukrainsk militär gjort detta och lyckats. Videon av båda varianterna, framåt, bakåt finns i tråden och jag bryr mig inte att länka för det verkar vara få som bryr sig eller är blinda.
I Mariupol var det samma falska propaganda där man anklagade ryssarna för att ha minerat evakueringsvägen. Någon upptäckte det som tur var och FN-gänget där blev arg och pekade också på ryssarna. Då är ju frågan om vem som minerar en väg in i en stad som snart ska ockuperas av ryssarna, försvararna eller anfallarna. Vem behöver vägen mest för sina stridsfordon?
Jag läste också att ett forskningsanläggning för kärnkraft blivit beskjuten av granater. Man pekar på ryssarna och det är ju svårt att tro att dom försöker skapa en katastrof i området så att dom måste lämna landet och avbryta operationen. Det finns inget att vinna för ryssarna genom att skada kärnkraftanläggningar men enormt mycket för Ukraina som då kan få in militärt stöd från väst. Jag hoppas dom låter bli, även ryssarna men varför skulle ryssarna få ett sådant hjärnsläpp. Det fattas bara för Ukraina att använda giftgas och skylla på ryssen och jag hoppas dom avstår det och sätter sig vid förhandlingsbordet istället för att offra sina landsmäns liv.
Bara några få exempel från propagandan väst, media och många här sväljer okritiskt med hull och hår coh sen hatfullt sprider. Sen vet jag inte riktigt hur rysk propaganda ser ut eftersom vi inte får ta del av det.
Ukraina har i princip förlorat detta krig, dom hade aldrig en chans heller utan aktivt militärt stöd från väst. Det är detta stöd dom nu jobbar hårt med att få och dom verkar kunna gå hur långt som helst med falska flagg operationer. Ju längre kriget löper ju mer vansinne kommer vi att få se och i slutändan kommer nog många att skämmas för att ha svalt för mycket ensidig propaganda.
Så bara en uppmaning till alla läger, ta allt med en stor nypa salt och reagera inte känslomässigt på allt ni ser pumpas ut. Det är också tragiskt för demokratin att media enbart ser en sida och inte kritiskt granskar. Att Ryssland och Ukraina idag har krigsmedia och propaganda kan man förstå men VI är inte i krig, vi borde kunna ha en mer nyanserad blid.