2022-03-08, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Låter som ett skämt. Inte ens ryssar klantar sig så, eller?

Har du källa?

Säkerligen rent nonsens. Och hur ska de koppla upp sig på 3g/4g? Roaming hos fiendens operatör? Låter som det största tjurskiten som hittats på i detta krig.
Citera
2022-03-08, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Även om du är så feg att du är rädd för att svara på min fråga, så ska jag svara på din fråga. Jag anser att Ryssland bör vidta åtgärder för att stoppa flödet av vapen till Ukraina. Även med militära medel. Ett slag mot fiendens transportinfrastruktur är möjlig.

Jag svarade nej på din fråga. Du tycker alltså att Ryssland ska starta krig mot varje land som skickat vapen till det belägrade Ukraina? Världskrig för några tusen pansarskott och några hundra nassar i östra Ukraina?
Citera
2022-03-08, 10:08
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Vad ska de ersätta nedlagd kärnkraft och avstängd rysk gas och olja med? Torv och brunkol? Ved? Analfeministisk vindkraft?

Analfeministisk vindkraft är en underskattad energikälla. Jag menar om alla feminister tar på sig den största strapondynamon på marknaden och turas om att rövknulla alla nassepack som du 24/7 hade vi nog genererat el så det räcker till export. Plus att ni kanske blivit lite snällare, vem vet?
Citera
2022-03-08, 10:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Såg att Ukraina även använder den ryska "konkurs" wireguided antitank

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/t93fx1/ukrainian_police_special_forces_kord_targeting/
https://en.wikipedia.org/wiki/9M113_Konkurs

Så Ukraina är en riktig testverksamhet för antitank med minst 6 olika infanterivapen

Skif (ATGM)
NLAW
Javelin
AT-4
Konkurs
Grg m/48
Lägg till:
Stugna P

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/01/11/ukraines-homemade-anti-tank-missile-has-been-blasting-more-and-more-rebel-vehicles/?sh=4d38d58843ca

Sen finns det äldre sovjetiska i tjänst,
Citera
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
O jo, denna artikel är ifrån 4 feb :

Russia, China agree 30-year gas deal via new pipeline, to settle in euros

First flows through the pipeline, which will connect Russia's Far East region with northeast China, were due to start in two to three years, the source said in comments that were later followed by an announcement of the deal by Gazprom.

Russia already sends gas to China via its Power of Siberia pipeline, which began pumping supplies in 2019, and by shipping liquefied natural gas (LNG). It exported 16.5 billion cubic metres (bcm) of gas to China in 2021.

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/exclusive-russia-china-agree-30-year-gas-deal-using-new-pipeline-source-2022-02-04/

Finns långtgående planer..

Planer är billigt, pipelines är dyrt.

Men skämt åsido så är det klart att Ryssland kan ställa om hela sin gasexport till Kina istället. Men det är ett enormt arbete och kommer som jag nämnde ta åtminstone något decennium. Du måste tänka på att Ryssland har ägnat de senaste femtio åren åt att bygga upp ett pipeline-nät med det enda syftet att exportera gas till Europa. Sådant ersätter man inte i en handvändning. Dessutom ligger Rysslands gasfält framförallt i nordvästra Ryssland och västra Sibirien. Det är alltså närmare till Europa än till Kina och att ställa om exporten till Kina kommer att innebära högre transportkostnader.

Citat:
Vad ska de ersätta nedlagd kärnkraft och avstängd rysk gas och olja med? Torv och brunkol? Ved? Analfeministisk vindkraft?

Under 80- och 90- talet i Sverige så var det ofta som vanligt folk pratade om att använda svartskallar som bränsle. Det pratades/skämtades bl.a. om att "Elda Barsebäck med svartskallar". Svarthåriga invandrare borde alltså användas som bränsle för fjärrvärme, enligt påfallande stora delar av den dåvarande folkopinionen.

Tyskland, Frankrike, Belgien, Nederländerna och många andra länder i Västeuropa har ju enorma depåer och resurser i form av svartskallar som har importerats under de senaste 50 åren. Jag tror bestämt att vi har hittat lösningen på energikrisen och beroendet av Putins Ryssland. Nu gäller det bara att bilda opinion och få igång det hela. "Elda med neger det leder till seger!". "Putin ut ur Ukraina! Svartskallarna till Barsebäck!".

Kan detta outnyttjade svarthåriga guld bli ett avgörande slag mot Putins diktatur och för demokratin i Europa?

Europa har inga problem att klara sig utan rysk energi på lång sikt. Svårigheterna ligger mest i omställningen på kort sikt. Under de senaste tjugo åren har Europa både sänkt sin energikonsumtion och byggt upp en massa ny energiproduktion (primärt vindkraft). Under samma period har man tyvärr också lagt ned en hel del kärnkraft och kolkraft.

Förhoppningsvis går det att starta upp en del kärnkraft och kolkraft igen som inte har hunnit avvecklas. På längre sikt kan man också bygga nya kärnkraftverk. I mellantiden får man försöka klara sig med energibesparingar men framförallt med gas importerad från Nordafrika samt längre bort ifrån genom LNG-terminalerna som har byggts under senare år. Det bör också vara möjligt att fylla gasnäten med egenproducerad syngas (gas från stenkol) som man gjorde förr i tiden innan den ryska gasen började flöda. Men jag vet inte hur lång tid det tar att bygga upp en syngas-industri igen. Kanske tar det alldeles för lång tid för att vara motiverat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Analfeministisk vindkraft är en underskattad energikälla. Jag menar om alla feminister tar på sig den största strapondynamon på marknaden och turas om att rövknulla alla nassepack som du 24/7 hade vi nog genererat el så det räcker till export. Plus att ni kanske blivit lite snällare, vem vet?

Nej, det är inte en underskattad källa och är knappast en jämförbar med t.ex. kärnkraft, olja, kol eller gas. Det är en sekundär källa som man kan ha i ett redan befintligt nät, men i.o.m. att du inte har en konstant output så kommer du alltid behöva en primär källa som stabiliserar nätet.
Citera
Medlem
Citat:
OK. Vi väntar på dig! Välkommen.

Gör ni? Parkera i bredd så blir ni lätta att träffa.
Citera
2022-03-08, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Jag svarade nej på din fråga. Du tycker alltså att Ryssland ska starta krig mot varje land som skickat vapen till det belägrade Ukraina? Världskrig för några tusen pansarskott och några hundra nassar i östra Ukraina?
Jag vet faktiskt inte hur Sverige skickat sina vapen till Ukraina. Men om det var ett svenskt transportflygplan så måste det utan tvekan ha blivit nedskjutet. Jag tror inte att USA kommer att starta ett kärnvapenkrig över en så liten händelse.
Citera
2022-03-08, 10:12
Medlem
Citat:
Ja det är verkligen tur att USA har dominerat Västvärlden efter 1945. Det är tur att de har fyllt alla vita västländer med bruna tredje världen-människor, snart gjort vita till maktlösa minoriteter i sina egna länder, monterat ner våra samhällen och vår industri och infrastruktur och gjort homosexualitet, könsbytesoperationer, feminism och mångkultur till officiell och obligatorisk statsreligion.

Även om det var grått, fattigt och sunkigt i östblocket under kalla kriget så slapp de mångkultur, bögeri och tokfeminism. Efter kommunismens fall så visade de sig att dessa länder var ganska väl bevarade och mestadels sunda samhällen. Väst hade under samma tid börjat förvandlas till en kloak. Jag tycker att man ser att Ukraina har förvandlats och degenererats rejält under åtta års judiskt styre sedan 2014. Var och varannan person de intervjuar ser ut som lesbianer med ringar i näsan, det är massa negrer överallt och rasblandningen verkar ha tagit fart.

Om det inte hade skett ett regimskifte iscensatt av USA och judarna år 2014 så tror jag inte det hade sett ut som det gör nu.

Ryssland är det i särklass mest mångkulturella landet i Europa. Det låter som att du aldrig varit där.
Citera
2022-03-08, 10:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Oj sluga ukrainska soldater har målat om egna vagnar och hängt på ryskt ERA för att luras.

Mvh
Rysstroll

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1501095636745310209
Citera
2022-03-08, 10:13
Medlem
Citat:
OK. Vi väntar på dig! Välkommen.

Vilka är vi? Du och vilken armé?
Citera
2022-03-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Oj sluga ukrainska soldater har målat om egna vagnar och hängt på ryskt ERA för att luras.

Mvh
Rysstroll

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1501095636745310209

Det står ju att dom tagit en Rysk stridsvagn?

Edit: Nvm, jag fattar ju inte ironi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in