2022-03-08, 10:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Såg att Ukraina även använder den ryska "konkurs" wireguided antitank

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/t93fx1/ukrainian_police_special_forces_kord_targeting/
https://en.wikipedia.org/wiki/9M113_Konkurs

Så Ukraina är en riktig testverksamhet för antitank med minst 6 olika infanterivapen

Skif (ATGM)
NLAW
Javelin
AT-4
Konkurs
Grg m/48
Citera
2022-03-08, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Även om du är så feg att du är rädd för att svara på min fråga, så ska jag svara på din fråga. Om Sverige och Finland anser att de har rätt att befria Karelen, så behöver man naturligtvis förklara krig mot Ryssland och befria dessa territorier.
Anser du att Ryssland bryter mot folkrätten och de mänskliga rättigheterna?
Citera
2022-03-08, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jamen det är väl en himmelens tur att det i så fall är USA som har dominerat och inte östliga barbarer som visserligen utanpå verkar civiliserade men civilisationen är endast där som en tunn fernissa.

Ja det är verkligen tur att USA har dominerat Västvärlden efter 1945. Det är tur att de har fyllt alla vita västländer med bruna tredje världen-människor, snart gjort vita till maktlösa minoriteter i sina egna länder, monterat ner våra samhällen och vår industri och infrastruktur och gjort homosexualitet, könsbytesoperationer, feminism och mångkultur till officiell och obligatorisk statsreligion.

Även om det var grått, fattigt och sunkigt i östblocket under kalla kriget så slapp de mångkultur, bögeri och tokfeminism. Efter kommunismens fall så visade de sig att dessa länder var ganska väl bevarade och mestadels sunda samhällen. Väst hade under samma tid börjat förvandlas till en kloak. Jag tycker att man ser att Ukraina har förvandlats och degenererats rejält under åtta års judiskt styre sedan 2014. Var och varannan person de intervjuar ser ut som lesbianer med ringar i näsan, det är massa negrer överallt och rasblandningen verkar ha tagit fart.

Om det inte hade skett ett regimskifte iscensatt av USA och judarna år 2014 så tror jag inte det hade sett ut som det gör nu.
Citera
2022-03-08, 10:02
Medlem
Putlers värsta misstag var definitivt att inte lyckas knäppa Zelenskyj. Ukraina hade inte varit hälften så taggade om han inte fanns med dem och vägledde. Det borde gjorts innan man drog igång själva kriget. Trist för testikelskallen men så är det.
Citera
2022-03-08, 10:03
Medlem
Sydöst: De spinkiga västerlänningarna får totalstryk av ryssen och DPR som bara sitter och väntar på att den stora, tuffa azov ledaren ska sluta gömma sig bland civila i Mariupol.

https://twitter.com/GeromanAT/status/1501110743873343489?t=nXyIzO4I89GWI-NDzkDF-Q&s=19
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Även om du är så feg att du är rädd för att svara på min fråga, så ska jag svara på din fråga. Om Sverige och Finland anser att de har rätt att befria Karelen, så behöver man naturligtvis förklara krig mot Ryssland och befria dessa territorier.

Fast Putin behöver tydligen inte förklara krig? Vi och Finland kanske skulle återta karelen i fredsbevarande och avryssifierande syfte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Angående varför ryssarna kommunicerar via okrypterad radiotrafik så finns det en potentiell (och stendum) förklaring till detta.

https://twitter.com/christogrozev/status/1500978613113524229

Sammanfattningsvis:

Ryssland förbjuder soldater att använda sig av egna smartphones och koppla upp sig mot internet i fält (smart).

Ryssland har utvecklat Era, en egen krypterad smartphone som skall användas i fält (smart).

Ryssland har förstört väldigt många 3G/4G-master i Ukraina och har även ersatt en hel del av dem med s.k. Stingrays (kunde ha varit smart om än lite motsägelsefullt).

Era är beroende av 3G/4G-nät för att fungera. Nu har ryssarna rivit den infrastruktur de själva är beroende av för krypterad kommunikation i fält (superkorkat).

Ryssarna har förlitat sig på Era som alltså inte fungerar längre. Därmed tvingas de nu kommunicera på öppna radiofrekvenser som vem som helst kan lyssna in på. Ukrainas försvarsmakt, utländsk underrättelsetjänst och radioamatörer världen över har redan avlyssnat och spelat in hundratals timmar av kommunikation. Bl.a. skall man redan ha bevis för att det givits direkta order att artilleribeskjuta civil bebyggelse. Man lyckas alltså både spela med öppna kort för fienden samtidigt som man erkänner krigsbrott för omvärlden.

Can’t make this shit up.

Låter som ett skämt. Inte ens ryssar klantar sig så, eller?

Har du källa?
Citera
2022-03-08, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Anser du att Ryssland bryter mot folkrätten och de mänskliga rättigheterna?
Ja. Precis som USA och dess allierade gör.
Citera
2022-03-08, 10:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag tror inte att Ryssland bedriver ett krig mot det ukrainska folket och med flygvapnet är det betydligt större risk för att civila dödas. Jag är inte pro Ryssland/Putin men försöker ha en mera öppen syn på kriget och inte låta media styra mig men det är dock svårt här i tråden.
Du menar att de inte skjuter urskillningslöst mot civila bostadsområden och släpper ostyrda bomber rätt in i stora städer? Bor du under en sten eller hur framlever du dina dagar.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryssland vill inte ha sina döda soldater, bättre att låtsas att de inte stupat.

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1501114761223749632

Billigare också efter Putin lovat rubel till anhöriga. Tar man inte hem dom plus att de saknar ID har det ju inte hänt. De har säkert dött av alkoholförgiftning i någon håla enligt myndigheterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ja det är verkligen tur att USA har dominerat Västvärlden efter 1945. Det är tur att de har fyllt alla vita västländer med bruna tredje världen-människor, snart gjort vita till maktlösa minoriteter i sina egna länder, monterat ner våra samhällen och vår industri och infrastruktur och gjort homosexualitet, könsbytesoperationer, feminism och mångkultur till officiell och obligatorisk statsreligion.

Även om det var grått, fattigt och sunkigt i östblocket under kalla kriget så slapp de mångkultur, bögeri och tokfeminism. Efter kommunismens fall så visade de sig att dessa länder var ganska väl bevarade och mestadels sunda samhällen. Väst hade under samma tid börjat förvandlas till en kloak. Jag tycker att man ser att Ukraina har förvandlats och degenererats rejält under åtta års judiskt styre sedan 2014. Var och varannan person de intervjuar ser ut som lesbianer med ringar i näsan, det är massa negrer överallt och rasblandningen verkar ha tagit fart.

Om det inte hade skett ett regimskifte iscensatt av USA och judarna år 2014 så tror jag inte det hade sett ut som det gör nu.

Men starta en egen tråd! Du är totalt OT
Citera
2022-03-08, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OverAndUnder
Vet ej vad oljepriset kommer sluta på om Ryssland stänger av all export. Vet inte om det inkluderar exporten till Kina också? Gissar att i sånt fall stiger priset till 200 dollar fatet minst.

När Covid rasade som värst så minskade oljeproduktionen världen över med mer än hela Rysslands totala produktion så nog borde det gå nu också?

Ryssland är världens näst största exportör av olja efter Saudiarabien och har runt 10% av exportmarknaden.
Varför skulle dom sluta exportera till Kina, har dom sagt det?

Klart vi klarar oss utan rysslands olja och gas men det betyder att vi måste ned på pandeminivåer i samhället, det gäller transporter konsumtion produktion allt. Säkert jättebra för miljön men orkar vi det och hur länge orkar företagen gå på sparlåga? För att inte tala om staten!

Drar vi inte ned ja då är 10% bortfall en enorm förlust, de saknade 10% gör att det blir efterfrågan på 100% men med 90% tillgängligt, vem bjuder högst!!

Lägg till gas på det och råvaror spannmål ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in