2022-03-08, 09:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottgodis
95%? Haha nej inte riktigt min vän. Du menar alltså på att Ryssland har nästan 3 miljoner soldater som strider i Ukraina? Knappast.

Ryktas om runt 60 bataljoner och man räknar på ungefär 1000 soldater för varje bataljon.
Rysslands brigader är organiserade med 1 bataljon värvade soldater, sen finns värnpliktiga reservister i flera bataljoner som inte är aktiva.
Det man menar är att Ryssland satt in en stor andel av sina värvade bataljoner i invasionen. För att fylla upp förlusterna så krävs det att reservister mobiliseras.
Citera
2022-03-08, 09:43
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hoppas du har rätt, nu gäller det att upplösa ryska federationen så att alla delrepubliker blir självständiga länder och tvinga Ryssland att lämna alla "frysta konflikter" där de har trupper. Helst få dem att avstå sina kärnvapen men det kommer kanske inte ske, men USA kan erbjuda sig att ta emot alla gamla kärnvapen som kanske ändå inte fungerar längre. Denna kris kan bli en historisk möjlighet att bli av med de sista diktaturerna i Europa.

Ja det bästa vore om ryssland federaliserades och demilitariserades denna gång. För att detta skall hända måste dock Biden sätta hårt mot hårt och syna ryssens bluff. Likt Kennedy 1962 och Reagan 1990.

Vi får väl se om han vågar. Det är olyckligt att detta sammanfaller med mellanvalsåren. Jag hoppas att kongressen hjälper till och trycker på administrationen i rätt riktning här.

I övrigt:

rysstroll behöver inte bry sig om att gå i polimik. Ni gör bara ert jobb och vi förstår det. Till syvene och sist kämpar vi i Väst även för er frihet.

Däremot kommer domen över fosterlandsförrädarna bli hård. Detta genom att dessas utanförskap och stigmatisering ökar ytterligare. Och då rör det sig om en grupp som redan var paria.

Arma, arma rysslands folk som åter måste gå igen kaoset av en krossad nation.

Ur Svenska hjärtans djup:

Gud bevare Konungen och Fosterlandet!
Senast redigerad av FarangDingDong 2022-03-08 kl. 09:50.
Citera
2022-03-08, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
En enkel googling ger vid handen att det totala värdet av Rysslands oljeexport 2021 var 110 miljarder usd lite grovt 1100 miljarder sek.
Dina siffror låter lite höga.
Du glömde gasexporten som är mycket högre än olje exporten.
Citera
2022-03-08, 09:45
Medlem
Salorms avatar
Citat:
95%? Haha nej inte riktigt min vän. Du menar alltså på att Ryssland har nästan 3 miljoner soldater som strider i Ukraina? Knappast.

Ryktas om runt 60 bataljoner och man räknar på ungefär 1000 soldater för varje bataljon.

Kan du visa det ryktet? Ryssar har i de flesta andra fall alltid räknat sina soldater i divisioner (ca 11000 man/division) men nu i Ukraina så börjar man räkna det i bataljoner? Varför det?
Citera
2022-03-08, 09:45
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför tror du att det är så?

Är det för att de inte vill slänga in mer flygplan för att de tycker att de redan vinner eller är det för att det inte finns fler operationella flygplan att slänga in?
Jag tror inte att Ryssland bedriver ett krig mot det ukrainska folket och med flygvapnet är det betydligt större risk för att civila dödas. Jag är inte pro Ryssland/Putin men försöker ha en mera öppen syn på kriget och inte låta media styra mig men det är dock svårt här i tråden.
Citera
2022-03-08, 09:46
Medlem
BonerBatmans avatar
Verkar inte gå så bra som de hoppats i Ryssland. Men det går nog bättre än många vill få det att se ut. Just nu samlar de och bygger yttre positioneringar och flyttar fram resurser. Detta kommer ta dagar att göra. Den konvojen är ingen yttre spets i detta krig. Den är där för att lagra resurser och bidra med sjukvård inför striderna om Kiev. Stridsmedlen där är mest till för att försvara resurserna i nuläget. Tycker det varit skrattretande dålig insyn i detta från alla håll. Helt sjukt när även svenska befälhavare ställer sig i TV och hävdar att de kört fast. Om de tror på detta själv är jag riktigt orolig över vilka fån som vi har som styr militären.
Citera
2022-03-08, 09:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför tror du att det är så?

Är det för att de inte vill slänga in mer flygplan för att de tycker att de redan vinner eller är det för att det inte finns fler operationella flygplan att slänga in?
Ryska flygvapnet är dåligt och har lidit av brist på underhåll i trettio år. Tror helt enkelt att en väldigt liten del av deras plan är operativa.

Det finns en hel del videor där man antyder detta från långt för kriget bröt ut.

https://www.youtube.com/watch?v=lf1uQF38ZeA&t=659s

https://www.youtube.com/watch?v=amIQklYDHdM
Citera
Medlem
Citat:

Ryssland har inga 3 miljoner marksoldater dem har 280 000. Sen kan dem såklart kalla in reserven och kan då nå någon miljon men tveksamt att dem kan utrusta dessa
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Om det ska räknas som aggression har Putin väldigt många fredsprojekt liknande det i Ukraina att starta upp. Verkar det rimligt tycker du?
Bör Ryssland bemöta Sveriges aggressiva agerande med militära medel?
Citera
2022-03-08, 09:50
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Kan du visa det ryktet? Ryssar har i de flesta andra fall alltid räknat sina soldater i divisioner (ca 11000 man/division) men nu i Ukraina så börjar man räkna det i bataljoner? Varför det?

Man har omstrukturerat en hel del, vad jag kunnat läsa mig till. De ryska operativa enheterna har blivit mindre till storleken och mer självständiga.

Förmodligen ett resultat av de krig Ryssland varit inblandade i, tex Afghanistan och Georgien. Fungerar sämre mot en motståndare med en mer traditionell armé.
Citera
2022-03-08, 09:51
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda

Det här är som när ett fyllo ramlat omkull och inte kan ta sig upp, men ligger och vässar mot folk.
Citera
2022-03-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda

Bör Sverige och Finland bemöta Rysslands brott mot mänskliga rättigheter med militära medel och exempelvis befria Karelen från kommunistisk tyranni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in