2022-03-08, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja ha. Ryssarna bryter en lag. Vart ska man vända sig med det som fattig normalryss? Det är kanske inte som under sovjettiden, men det finns någonting hänsynslöst i den ryska statsapparaten. Jag vet inte hur gammal du är, men på Boris Jeltsins tid så kallades artilleriet in och man började beskjuta parlamentet. Jag minns inte exakt orsaken, men det var någon slags politisk osämja och så kallade man in militären och började brassa på. Minns du ockupationen där en grupp tjetjener ockuperade en teater i, jag tror det var Moskva? Ryssarna skickade in narkosgas i salongen och sköt sedan ockupanterna. Det var väl några i gisslan som dog, några av gas andra av vådaskott.

Det finns filmer på Youtube där ryska marinen patrullerar utanför den Somaliska kusten och tar hand om pirater. Tips om du är pirat: Börja inte mucka med ryska staten.

Med det sagt. Blir du inkallad i ryska armén så gör det du blir beordrad, det är enklast.

Jag minns det hela mycket väl, handlade om hur kommunister i Duman inte ville gå med på ekonomiska reformer.

Mitt svar var ännu ett exempel på hur lag och ordning inte betyder något i Ryssland. Hela samhället är genomkorrupt och bygger på den starkes makt.
Citera
2022-03-08, 07:23
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Dom slipper Zoom-möten i alla fall...

Nu blir Ryssland verkligen ryskt, något Putin vill, men vill medborgarna det...?
Sett folk boendes i Ryssland säga att "tappa inte din telefon, för det är den sista du kommer få tag på" har blivit ett ordspråk i landet nu.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Många frågor. Har ryssarna fått order att flytta sina kommandocentraler närmare fronten pga usla kommunikationer och är därmed sårbara för artilleri, strök de med i en motoffensiv eller var det en kommandoräd? Kanske rentav en opportunistisk attack av ukrainska styrkor som hamnat bakom fiendens linjer?

Amerikansk underrättelse o signalspaning? Prickskyttar?

Hoppas vi får se fler högre ryska militärer plockade. Ju fler desto lägre moral hos trupperna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Pensionerad brittisk general kräver icke-flygzon:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10588295/Its-no-longer-Nato-fight-Putin-says-retired-UK-general.html

Det är lätt att vara pensionerad. Då kan man säga vad som helst. Då skulle jag börja fundera på köpa jod.
Citera
2022-03-08, 07:25
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Sett folk boendes i Ryssland säga att "tappa inte din telefon, för det är den sista du kommer få tag på" har blivit ett ordspråk i landet nu.
Jag lider med den hårt strävande och västvänliga medelklassen, som liksom vi sett fram emot en pandemifri vår och sommar
Citera
2022-03-08, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Snyggt! Tröttnar aldrig på fina videos där turkiska drönare slår ut ryskt luftvärn :-). Är Putler fortfarande kompis med Erdogan haha

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/t91jwc/bayraktar_destroys_the_antiaircraft_missile/

Ja på samma sätt som alla länder har intressen.
Citera
2022-03-08, 07:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag gissar att det inte är en placering ett land vill hamna på?

Russia becomes world's most-sanctioned nation after Ukraine war, surpasses Iran, North Korea

https://www.indiatoday.in/world/russia-ukraine-war/story/russia-world-most-sanctioned-nation-ukraine-war-north-korea-iran-1922002-2022-03-08

Enligt Putin så stärker sanktioner Ryssland så han är väl överlycklig
Citera
2022-03-08, 07:30
Medlem
anonym-s avatar
600, eller 1000? år i ryssland av tyranni, vad hjälper det om putin byts ut.. Fan Ryssland är ju kaputt och har alltid varit.
Citera
Medlem
Lysande Ukrainsk propaganda som även är god och sann.

https://www.youtube.com/watch?v=1f-5bAy2En0
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag lider med den hårt strävande och västvänliga medelklassen, som liksom vi sett fram emot en pandemifri vår och sommar

De får väl se till att det blir en Putinfri sommar istället. Vill de ha förändring får de ju lyfta rumpan o göra revolution!
Citera
2022-03-08, 07:33
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Amerikansk underrättelse o signalspaning? Prickskyttar?

Hoppas vi får se fler högre ryska militärer plockade. Ju fler desto lägre moral hos trupperna.
Att amerikanerna hjälper till med signint får man nog utgå från. Det ska vara flera officerare som strök med vid samma tillfälle vilket kanske gör prickskytte mindre troligt. Kan det vara en sambandsstridsvagn som träffats med Stugna eller Skif?

Stugna och Skif nämns i kommentarerna till denna post:
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/t8yehx/this_is_how_actually_russian_columns_are_being/
Citera
2022-03-08, 07:36
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
De får väl se till att det blir en Putinfri sommar istället. Vill de ha förändring får de ju lyfta rumpan o göra revolution!
Tror inte oppositionen är tillräckligt välorganiserad för det. Tror heller inte motgångarna varit stora nog. Än i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in