2022-03-07, 23:52
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
På kort sikt är det enda alternativet att sourca olja och gas från annat håll. Då snackar vi armador av LNG-tankers och oljetankers vilket i sig kommer att vara en jävla utmaning att lösa rent logistiskt, men det är åtminstone görbart. Terminalkapaciteten och logistiken kan nog utökas rätt dugligt inom bara 1-2 år om man planerar rätt och börjar i tid. Kombinerar man detta med fortsatt kärnkraftsdrift och investerar i SMR:er så har vi nog ett ganska stabilt läge igen på medellång sikt. Men det lär bli dyrt och stökigt den närmaste tiden.
Samtidigt är klimatfrågan sprängstoff i Tyskland. Jag har mycket svårt att se att de kan få med sig befolkningen på att börja elda olja som modell för att göra sig oberoende av rysk gas.
Realiteten är att de självmant satt sig i Putins punggrepp. Ny kärnkraft tar alldeles för lång tid och har dessutom folkopinionen mot sig, så den vägen tror jag inte de går. Om de kan kicka igång de reaktorerna som de precis stängde så är det iallafall något.

Jag gissar på att de satsar på en snabb och massiv utbyggnad av land- och havsbaserad vindkraft samt ny kolkraft.
Citera
2022-03-07, 23:52
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
TJEESUS, vilken game changer.

300 dollar fatet.

Då blir suvarna och premiumtyskarna billiga på Marketplace. Som jag väntat på att få lägga mina rysska krigsfingrar på en Taycan.

Folk vill ju detta, detta är ju kullen de vill dö på. De vill försöka "rädda" Ukraina genom att låta ukrainare fortsätta dö för något meningslöst. Sedan kommer Europa få högre energipriser och allt eskalerande inflation. Bra jobbat.

Hoppas att det var värt det.
Citera
2022-03-07, 23:53
Avslutad
Expressen har en liten film nu där långa stillastående konvojen blir attackerad.
Gaskranen hotar de ju stänga sen tidigare, inget nytt.
Citera
2022-03-07, 23:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja något är konstigt. Vi ahr inte haft dog fights sedan 1945. Men i Ukraina förekommer det varje dag (?).
Första dagen var det denna ghost rider som var i kamp 5 ggr och sköt ner allt. Helt otroligt , kan det vara fake

Ghost of Kiev. Han fanns men var lite överdriven. Han blev nedskjuten av ryskt luftvärn häromdagen och dog. Samma dag sköt han ned sitt sjunde ryska plan i "dog fight". Men sedan dog han.
Citera
2022-03-07, 23:54
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Fullt rimliga krav av Ryssland. Smart drag av dem måste jag säga. Ryssland försöker att rädda denna fiasko-invasion och dessa krav sätter nu stor press på Ukraina.

Ska de gå med på dessa krav (som faktiskt är väldigt schyssta krav måste jag säga) eller ska de fortsätta att låta städerna bli sönderbombade?

Jag tror nog att majoriteten av Ukrainas befolkning väljer att gå med på dessa krav om det innebär fred

Avtalet innebär väl att Ryssland kan fortsätta nöta ned Ukraina och att man ska skriva om grundlagen ger ju uppenbara signaler om detta. Möjligt att det blir fred en kort tid innan Ryssland lågintensivt kommer ta över makten över landet.
Citera
2022-03-07, 23:55
Medlem
JymdKjams avatar
Turkiska drönare slaktar tydligen den där konvojen från helvetet och skickar den in i himmelen…

Citat:
UKRAINA DEN RYSKA JÄTTEKONVOJEN
Ett klipp som publicerats av twitterkonton Ukraine Weapons Tracker sägs visa hur ukrainsk militär bombar en del av den ryska konvojen med hjälp av den turkiska drönaren baryaktar.
Målet för attacken var ett luftvärnssystem som fanns i konvojen, kallat Buk-M2. Enligt försvarsexperten Wiseman är det samma system som sköt ner Malaysia Airlines Flight 17 över separatistkontrollerade områden i östra Ukraina i juli 2014.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Senast redigerad av JymdKjam 2022-03-08 kl. 00:00.
Citera
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
FÖRSÖKTE GÖRA EN TRÅD OM DETTA MEN BLEV HÄNVISAD TILL ATT POSTA I BEFINTLIG TRÅD OM INVASIONEN SÅ NU GÖR JAG DET

Vad kan syftet med detta vara?

https://streamable.com/us6kcq

I videon har soldaten på sig en bombdesarmerings-hjälm samt placerar en sprängladdning med hjälp av en lång stång.

Sedan fotar han allt när han har placerat klart allt med en mobiltelefon och går därifrån.

Här är filmen spelad baklänges:

https://streamable.com/40fxjn

Så att den slulle vara fejk och baklänges kan vi sluta att tro redan nu.
Kan ju vara filmat var som helst. Kan vi lokalisera var detta är?
Senast redigerad av BroderDonut 2022-03-07 kl. 23:59.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
TJEESUS, vilken game changer.

300 dollar fatet.

Då blir suvarna och premiumtyskarna billiga på Marketplace. Som jag väntat på att få lägga mina rysska krigsfingrar på en Taycan.
Taycan är en elbil. Elbilar lär knappast sjunka i pris av att oljepriset ökar – tvärt om. Gissar att många nu med skräck inser hur volatil oljetillgången är och beställer en elbil. Priserna på nya elbilar kommer rusa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
FÖRSÖKTE GÖRA EN TRÅD OM DETTA MEN BLEV HÄNVISAD TILL ATT POSTA I BEFINTLIG TRÅD OM INVASIONEN SÅ NU GÖR JAG DET

Vad kan syftet med detta vara?

https://streamable.com/us6kcq

I videon har soldaten på sig en bombdesarmerings-hjälm samt placerar en sprängladdning med hjälp av en lång stång.

Sedan fotar han allt när han har placerat klart allt med en mobiltelefon och går därifrån.

Här är filmen spelad baklänges:

https://streamable.com/40fxjn

Så att den slulle vara fejk och baklänges kan vi sluta att tro redan nu.
alright! då kanske han flyttar klusterbomben till lekparken från vägen precis bakom för att visa att dem bombar civila områden
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hotar ja, det har dom väl gjort hela tiden mer eller mindre, direkt eller indirekt.

Putain skall bara vara j-ligt glad att nån öht köper hans gas.

Europa går under utan Ryssland gas så vi bör vara lite försiktiga just nu:

https://www.friatider.se/scholz-europa-klarar-sig-inte-utan-rysk-energi
Citera
2022-03-07, 23:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Taycan är en elbil. Elbilar lär knappast sjunka i pris av att oljepriset ökar – tvärt om. Gissar att många nu med skräck inser hur volatil oljetillgången är och beställer en elbil. Priserna på nya elbilar kommer rusa.

Elpriset är väl också på väg upp.
Citera
2022-03-07, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
De kommer inte att sluta vara elaka förrän USA säger att det är så.

Iran och Nordkorea är brutala diktaturer som förtrycker sina medborgare i kommunismens ock islamismens namn.

USA behöver inte göra annat än låta dom få yttra sig för att varje sunt och egensinnigt tänkande ska förstå vilka vidriga regimer det handlar om.

Ryssland försöker stoppa Ukrainas folk från att bli sina egna fria människor.. att du och flera andra bortskämda svenska skribenter är emot det är väl rätt talande för vilken mänsklig mognadsnivå ni står på.

Det är som att mamma har vägrat ett pringles och joltcola varje gång ni skriker om judiska nazister i Ukraina.
De från forna öst som uttala sig är än mer patetiska, åk hem! Åk och slåss för psykopat-dvärgen Putler!?

Nä.. njut av svenska socialbidrag och trolla på FB, Putler liksom!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in