2022-03-07, 23:14
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja om du menar att T90 och T72 är skrot. Bägge vagnar är fantastiska, ryssarna har valt konceptet med lättmanövrerade vagnar, enbart 3 i besättningen.

Nog kan ryssarna förlora kriget, men det är inte t72's fel, och skitsnack om ryska stridsvagnar är det ingen som går på

Visst , små och lätta att slå ut.😝
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Det räcker att de startar upp sina kärnkraftverk igen så är problemet löst.
Ja om det är möjligt så.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Frankrikes president Emmanuel Macron tror att det kan dröja veckor innan förhandlingar kan få stopp på kriget i Ukraina, skriver Sky News.

Presidenten ska ha sagt till Vladimir Putin att en vapenvila måste införas innan riktiga dialoger kan föras mellan parterna. Enligt Emmanuel Macron ska Putin ha vägrat förslaget.

– Jag tror inte att det blir någon riktig lösning genom förhandlingar under de kommande dagarna eller veckorna, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
"Rysslands ambassadör i FN, Vasily Nebenzya hävdar att det är ukrainarna själva som beskjuter landets befolkning, rapporterar The Guardian.

Ambassadörens uttalande gjordes under FN:s säkerhetsråds möte under måndagskvällen."

Det måste ha varit svårt från att hålla sig från skratt för dom som satt i FN's möte tidigare ikväll.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Jag visste om detta ifrån början. Zelenskyyregimen använder civila som propaganda för att locka in väst. Detta är inget nytt.
Citera
2022-03-07, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Drivmedelspriset måste upp i femtiolappen litern.

Sven Svensson med fruga och 7 mill i lån och 5 aktiva fordon kommer ej att ha råd att ta sig till jobbet då.

Vi kommer se en krasch på kommersiella fastigheter som blir episk om energipriserna fördubblas från nu.

Episk.

Barkbröd och bondbönepoddarna kommer dock ha många views.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ja! Det kom nu på kvällen:
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/QyBvPQ/russland-truer-med-aa-stanse-gassleveranser-gjennom-nord-stream-1
Tack. Intressant.

Det kanske är lika bra. Riva av det där plåstret. Tyskland får fixa energi på annat sätt. Det finns lösningar.

Man kan be tyska befolkningen välja på kärnkraft eller ryska angreppskrig.
Citera
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Jag vet så mycket som att de diskuterar frågan, men operatörerna har inte varit så positiva i sina kommentarer ännu. Det är tyvärr svårt att övertyga dem att förlänga driften med ett fåtal år till när de redan planerat för en total nedläggning i ett decennium. Det skall till väldigt starka politiska garantier för att de skall vilja ändra riktning så här sent.

Samtidigt visar det rådande läget på vad många av oss redan vetat och kritiserat sedan länge. Den gröna omställningen är inte hållbar så som man planerat att genomföra den och den kommer inte heller att vara det på många år framöver. Det är stockdumt att bestämma sig för att lägga ner kärnkraften innan man kan fylla energibehovet det efterlämnar med annat än fossilkraft, fossilkraft som man dessutom köper av skurkstater. Det örat har man dock inte velat lyssna på så nu står vi här med ett väldigt prekärt problem.

Dock tror jag för egen del att detta kommer leda till att man ändrar sin syn på energifrågan och inser att man måste byta ut sitt känslomässiga kärnkraftsmotstånd mot en mer pragmatisk och funktionell inställning i energifrågor överlag. Vi kommer sluta lyssna på naiva miljöpolitiker och börja lyssna på vad ingenjörer och branschfolk faktiskt har att säga. Vi har faktiskt inte något alternativ om vi skall kunna hantera både utsläpp och geopolitik på ett vettigt sätt. Så min tro är att Tyskland kommer att återgå till kärnkraft igen och sedan fortsätta med det i minst 20 år framöver, men det kommer ta ännu ett litet tag innan man landat i att anta den politiska riktningen.

Tack. Jag tänker att de ändå någonstans måste tycka det är väldigt pinsamt att vara dem som göder Putins krigsmaskin (och på köpet släpper ut väldigt mycket mer växthusgaser). De är ju ett pragramtiskt folk i grunden så jag hoppas att det framförallt inom EU sätts ordentligt med press på dem att kamma sig och lägga ner det här tramset.
Citera
2022-03-07, 23:16
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det skulle dom aldrig erkänna öppet. Dessa typer av förhandlingar sker nog tyst. Att sanktioner kommer lättas i händelse av en uppgörelse med Ukraina är nog ganska klart.
För det första kan inte Ukraina bestämma över sanktionerna. För det andra skulle jag säga att det är långt ifrån klart att det lättas. Många är nog irreversibla och jag tror att investerare kommer nog sky Ryssland lång tid framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja det var väl de-nazifiering och de-militärisering.

Ryssarnas plan verkar ju onekligen ha varit ett snabbt anfall där man slår ut regeringsmakten och tillsätter en ryssvänlig ledare.

Det sista förslaget var ju så konkret att man börjar undra om andra än Putin börjat förhandla.

Ja och det är väl nu alla måste gå ner på knä inför Putler, för att rädda så många liv som möjligt?

Alla måste väl ge upp inför hoten?

Oavsett om man uppmanar Ukraina att fortsätta att strida eller inte? Alla svenskar måste gå ner på knä?

Din vidriga jävla nolla.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
I och för sig så klarar vi nog ett bensinpris på 40 kronor en sommar, om alternativet är att ha ett (nästan) grannland som tar sig friheten att invadera andra länder, och hota hela världen med kärnvapen. Så kan vi inte ha det, helt enkelt.

Visst, Svensson kommer att gruffa lite och en del kommer hötta med näven mot Rosenbad. Men sen klarar det sig om Svensson åker hälften så många mil mellan campingplatserna.

Svensson kommer dra ner på konsumtionen så vi får ekonomisk depression.

Plus att hen kommer grymta.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Samtidigt kan de inte mobilersa allt de har. De behöver trupper kvar för försvar, annars öppet mål för någon som attackerar.

Kan tänka mig ursinniga telefonsamtal från Putin till Lukasjenko om att han "för helvete ska in med soldater".
Citera
2022-03-07, 23:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Bayraktar TB-2. Ser ut som ett BUK system.
https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1500948724847099906

Vad är BUK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in