Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jag inser att jag är på foliehattsterritorium nu men kan det vara så att tyska politiker fått en fin present i att de av säkerhetspolitiska skäl kan återstarta kärnkraften nu? Någon som vet hur den inhemska opinionen står kring den frågan? Eftersom de idiotiska besluten togs av numera pensionerade Merkel tänker jag att det iaf inte borde vara så mycket prestige i frågan.
Jag vet så mycket som att de diskuterar frågan, men operatörerna har inte varit så positiva i sina kommentarer ännu. Det är tyvärr svårt att övertyga dem att förlänga driften med ett fåtal år till när de redan planerat för en total nedläggning i ett decennium. Det skall till väldigt starka politiska garantier för att de skall vilja ändra riktning så här sent.
Samtidigt visar det rådande läget på vad många av oss redan vetat och kritiserat sedan länge. Den gröna omställningen är inte hållbar så som man planerat att genomföra den och den kommer inte heller att vara det på många år framöver. Det är stockdumt att bestämma sig för att lägga ner kärnkraften innan man kan fylla energibehovet det efterlämnar med annat än fossilkraft, fossilkraft som man dessutom köper av skurkstater. Det örat har man dock inte velat lyssna på så nu står vi här med ett väldigt prekärt problem.
Dock tror jag för egen del att detta kommer leda till att man ändrar sin syn på energifrågan och inser att man måste byta ut sitt känslomässiga kärnkraftsmotstånd mot en mer pragmatisk och funktionell inställning i energifrågor överlag. Vi kommer sluta lyssna på naiva miljöpolitiker och börja lyssna på vad ingenjörer och branschfolk faktiskt har att säga. Vi har faktiskt inte något alternativ om vi skall kunna hantera både utsläpp och geopolitik på ett vettigt sätt. Så min tro är att Tyskland kommer att återgå till kärnkraft igen och sedan fortsätta med det i minst 20 år framöver, men det kommer ta ännu ett litet tag innan man landat i att anta den politiska riktningen.