2022-03-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narconomics
Det känns som att vi har missat något…

Vad händer med de vapen som används i Ukraina? Det känns som att det finns en överhängande risk att en del av de lättare vapnena smugglas till Sverige efter det att konflikten tagit slut där borta. Är Tullverket redo för ett sådant scenario? Förra året varnade de för ett vapenflöde efter talibanernas intåg i Afghanistan.

Ukraina är geografiskt sett betydligt närmare Sverige och från Polen lär det redan finnas smuggelvägar för annat smuggelgods som skickas till Sverige. Att man har delat ut vapen till civilbefolkningen i Ukraina ökar väl rimligtvis risken för att de blir smuggelgods?

Bra!! Vi har bara 16 dödsskjutningar hittills i år och då räknar jag inte med polisens dödsskjutning. Så länge vi har feministisk regering skall vi ha många skjutningar.
Citera
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Två ryska plan nerskjutna ikväll

https://www.facebook.com/CinCAFU
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Både Kina och Ryssland investerar i guld. Har du någonsin funderat på varför?

"Russia's $583 Billion Reserves Now Hold More Gold Than the u.s...

12 jan. 2021A multi-year drive to reduce exposure to U.S. assets has pushed the share of gold in Russia's $583 billion international reserves above dollars for the first time on record."

Källa: bloomberg.com

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-12/russia-s-583-billion-reserves-now-hold-more-gold-than-dollars
Du blandar och ger. Det är inget konstigt att någon investerar i guld, i synnerhet om man likt Putins Ryssland tänker sig att skapa en världskris.

Men då föreslog att Ryssland skulle gå över till guldmyntfot. Det är fullständigt orealistiskt eftersom dess guldreserv skulle ta slut direkt om man skulle gå in med något som ens liknar dagens växelkurs (eller vad den var innan Putin startade sitt krig).
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-03-07 kl. 23:59.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jag förstår inte hur du får det där till att Ryssland överväger att stoppa gasleveranser till Europa. Diskussionen handlar väl om eventuell gasbojkott från europeisk sida. Gazprom var ute idag och försäkrade att de tänker uppfylla alla långa avtal om gasleveranser till Europa.

Jag läser direkt ifrån artikeln :

Russland truer med å stanse gassleveranser gjennom Nord Stream 1

Den åpne trusselen ble ifølge det tyske nyhetsbyrået DPA fremført av visestatsminister Aleksander Novak mandag.

Det fetade : Öppna hotet

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/QyBvPQ/russland-truer-med-aa-stanse-gassleveranser-gjennom-nord-stream-1

Hur tolkar jag det fel ?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tactile
Helt korrekt, Rysslands kreditvärdighet just nu är CCC- vilket tyder på att landet är på väg mot "konkurs", (ja länder kan tekniskt inte gå i konkurs men kreditvärdering kommer bli det). De kommer inte att kunna låna pengar för de kommer inte kunna betala tillbaka. T ex har Vit Ryssland, Etiopien och Sri Lanka högre kreditvärdighet. Lite olja och gas pengar kommer inte rädda Ryssland. Sedan sjunker BNP som en sten. Ryssland är ekonomiskt dödsdömt.

Väst håller på gå under just nu pga av inflation och energi chock...

Pratar med många i min omgivning och dom är chockade över prishöjningarna... Som ännu inte slagit igenom...

Systemhotande. Tänk när Sven Svensson skall ut med husvagnen och soppan kostar 40 och 4packet parisare 69 kr på fördyrade transporter ggr3.

Kommer inom 15 dygn bli en fred där ryssarna får Krim och lite mer krimskrams och drar tillbaka shitten.

Kom ihåg vars ni hörde det först.
Citera
2022-03-07, 23:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narconomics
Det känns som att vi har missat något…

Vad händer med de vapen som används i Ukraina? Det känns som att det finns en överhängande risk att en del av de lättare vapnena smugglas till Sverige efter det att konflikten tagit slut där borta. Är Tullverket redo för ett sådant scenario? Förra året varnade de för ett vapenflöde efter talibanernas intåg i Afghanistan.

Ukraina är geografiskt sett betydligt närmare Sverige och från Polen lär det redan finnas smuggelvägar för annat smuggelgods som skickas till Sverige. Att man har delat ut vapen till civilbefolkningen i Ukraina ökar väl rimligtvis risken för att de blir smuggelgods?

Abdul Hamid här på gården har redan en T-72a. Han är kung i det lokala gänget nu.

Jag ser inte att det är en väldigt intressant fråga för tillfället.

Ukraina har invaderats och borde få all hjälp vi kan ge för att stå upp mot imperialisterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Du är verkligen helt borta.

Dom frågor du ställde efteråt hade jag redan svarat på i ett enda inlägg. Att jag inte bryr mig att fortsätta diskutera med dig, är för att du bara fortsätter göra bort dig. Trotts att jag precis har gett dig allt du behöver veta.

Dom bombar civila för att få dom att ge upp, om du nu hade glömt bort det. Du har ställt så många frågor och ursäktat bombning av civila så mycket nu, att det känns som att det skulle vara bra att påminna dig om det. Vem vet. Kanske ger det dig ett svar på allting annat som du sitter här o undrar?

Nej. I dont like you. Du är uppenbarligt helt hjärndöd.
Klart jag förstår att du inte gillar mig eftersom du kommer med personangrepp hela tiden (så kramen var, vadå?). Men i forsättningen kan du kanske sluta med det och bidra i tråden med någonting vettigt istället för ryggdunkande med polarna, hat och trams. Jag ville bara se om du hade något att bidra med från din kloka hjärna men blev besviken. Jag bryr mig inte mycket om dig och vet nu att du inget har att komma med så du blir lätt att skrolla förbi och gör gärna detsamma med mina inlägg så slipper du bli upphetsad.

Vi har helt olika åsikter om bombningar av civila som jag anser är misstag för det gynnar inte ryssar alls så vi lämna det därhän, resten har du inga egna tankar eller åsikt om. Angående Zelenskys nästa drag för att försöka få med NATO och oss i kriget på marken så har jag lite tankar om det då du inte hade det. Att sabotera ett kärnkraftverk eller använda giftgas. Med den oron kan man ju förstå man att ryssarna gärna vill säkra kärnkraftverken. Giftgas blir svårare för troligen har Ukraina samma gas som ryssarna från sovjettiden. Den reguljära Ukrainska armén skulle naturligtvis aldrig göra något sådant men den hatfulla Azovbataljonen från väster skulle inte ha några som helst problem med det. Det gäller att ryssarna bekämpar Azovbataljonen med allt dom har och troligen vill även Zelensky ha bort dom för dom är även ett hot för honom.

Se vad mycket man kan skriva som en dumskalle.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Eller härdar dig istället.

Putler kan komma direkt och hämta nobelpriset i ekonomi om han listat ut hur detta kan vara en fördel för honom
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ryssland har inte bara satt in en tredjedel av sin militärstyrka.

Uppskattningsvis har dom bundit upp 75-80% av sina resurser i Ukraina.
Du har säkert rätt. Hade Putin haft mycket militär kapacitet kvar så hade han naturligtvis satt in den vid det här laget. Han framstår närmast som desperat just nu.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Du får ju skriva vilken stad det är annars tror man ju fan att slaget om Kiev del två har börjat. Detta är ju vid Mykolaiv/Nikolaev.
Ja det glömde jag, Kyiv lär ta tid för ryssen. Staden är långt ifrån inringad ännu.
Citera
Medlem
Ska inte ryssarnas luftvärn s 400 y ta ner fiende plan???🧐
Citera
2022-03-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
SVT livefeedar just nu BBC´s fördjupande nyhetsprogram Outside Source:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage
Kan höras som streamad radio här: https://www.bbc.co.uk/sounds/play/live:bbc_world_service
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in