2022-03-05, 12:43
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Något som gått galet? Man har ju en dröm om att han ska vara riktigt bra direkt som förstaårsjunior nästa säsong, men än så länge väldigt få ”hårda” resultat.

Ja, något måste det vara känns det som. Siktade väl på världscup redan i år, blev inte riktigt så..
Citera
2022-03-05, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Startlistor för tekniksprinten i Folksam Cup som inleds till helgen: https://folksamcup.se/wp-content/uploads/tekniksprint.pdf

Alla lopp sänds på Expressen och utvalda lokaltidningar lördag-måndag.

Roligt att se Minna Mikaelsson ta hem D16, gott med Ångermanland i topp..
Citera
2022-03-06, 01:51
Medlem
Moonpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Roligt att se Minna Mikaelsson ta hem D16, gott med Ångermanland i topp..

Imponerande att vinna med 8 sek på 3 min åktid, blir intressant att följa nästa år 😊
Citera
2022-03-07, 13:13
Medlem
ackefoleys avatar
Starka Östergötland!
Citera
2022-03-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Starka Östergötland!

Gratulerar, det är imponerande alltså!
Citera
2022-03-07, 17:19
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Gratulerar, det är imponerande alltså!
Tack tack, tar åt mig en oerhört stor ära av framgångarna . Kan inte komma på några större framgångar någonsin på ungdomssidan för distriktet.
Citera
2022-03-07, 17:29
Medlem
Citat:
Tack tack, tar åt mig en oerhört stor ära av framgångarna . Kan inte komma på några större framgångar någonsin på ungdomssidan för distriktet.

Haha, nä, fick en mindre chock när jag hörde att Östergötland låg i topp totalt, då handlar det om flera duktiga åkare och inte bara något undantag..

Kul, det känns inte som förutsättningarna är rättvisa direkt, å andra sidan bor det betydligt mer folk i södra Sverige..
Citera
2022-03-07, 21:00
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Haha, nä, fick en mindre chock när jag hörde att Östergötland låg i topp totalt, då handlar det om flera duktiga åkare och inte bara något undantag..

Kul, det känns inte som förutsättningarna är rättvisa direkt, å andra sidan bor det betydligt mer folk i södra Sverige..
Ja chock är rätt ord. Som att Färöarna skulle ligga 1a i VM-kvalet efter halva kvalet typ. Är nog mycket rullskidor för ungdomarna här även om det till och från varit en hel del snö de senaste vintrarna. Ledarna måste göra ett hästjobb i de föreningar som finns.
Citera
2022-03-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ja chock är rätt ord. Som att Färöarna skulle ligga 1a i VM-kvalet efter halva kvalet typ. Är nog mycket rullskidor för ungdomarna här även om det till och från varit en hel del snö de senaste vintrarna. Ledarna måste göra ett hästjobb i de föreningar som finns.

Ja, typ, det måste väl sporra både ungdomar och ledare att man hävdar sig så bra..

Kan tänka mig att det blir mycket rullskidor, då inte vintrarna är lika långa, men det finns färska exempel i Johanna Hagström (Västergötland), Leo Johansson (Småland) och Moa Hansson (Småland) som verkligen lyckats, så varför inte?

Hagström hämtade inspiration av att Hellner lyckades också, vad jag förstår..

Ja, det håller jag med om, utan engagerade ledare känns det omöjligt, riktigt imponerad faktiskt!
Citera
2022-03-07, 22:15
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ja, typ, det måste väl sporra både ungdomar och ledare att man hävdar sig så bra..

Kan tänka mig att det blir mycket rullskidor, då inte vintrarna är lika långa, men det finns färska exempel i Johanna Hagström (Västergötland), Leo Johansson (Småland) och Moa Hansson (Småland) som verkligen lyckats, så varför inte?

Hagström hämtade inspiration av att Hellner lyckades också, vad jag förstår..

Ja, det håller jag med om, utan engagerade ledare känns det omöjligt, riktigt imponerad faktiskt!
Just i Västergötland finns det en del tradition, framgångsrika åkare och hyfsat stora föreningar som både elitsatsar och ordnar stora tävlingar. Färre i Småland som det känns även om Hallby måste va en hyfsat stor förening och några framgångsrika åkare finns ju. Men Östergötland har ju varit ett svart hål även om en VM-medaljör har fostrats här back in the days men fram tills Ida Dahl började bli bra var det ju knappt nått på hur länge som helst. Ser ut att ändras nu.
Citera
2022-03-07, 22:35
Medlem
Citat:
Just i Västergötland finns det en del tradition, framgångsrika åkare och hyfsat stora föreningar som både elitsatsar och ordnar stora tävlingar. Färre i Småland som det känns även om Hallby måste va en hyfsat stor förening och några framgångsrika åkare finns ju. Men Östergötland har ju varit ett svart hål även om en VM-medaljör har fostrats här back in the days men fram tills Ida Dahl började bli bra var det ju knappt nått på hur länge som helst. Ser ut att ändras nu.

Ja, precis, det var mer överraskande med Östergötland, men lägger man ihop stora städer som Linköping och Norrköping + övriga orter i landskapet, så finns det väldigt mycket folk å garanterat människor som har intresse för längdskidor också..

Stockholm får även fram duktiga skidåkare, trots sämre förutsättningar, fanns bl.a. 3 st åkare från Täby med i JVM senast..
Citera
2022-03-07, 22:46
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ja, precis, det var mer överraskande med Östergötland, men lägger man ihop stora städer som Linköping och Norrköping + övriga orter i landskapet, så finns det väldigt mycket folk å garanterat människor som har intresse för längdskidor också..

Stockholm får även fram duktiga skidåkare, trots sämre förutsättningar, fanns bl.a. 3 st åkare från Täby med i JVM senast..
Folkmängden finns absolut, snarare (satsande) föreningar och tradition som har saknats fram tills nu iaf. Och snön då.

Väldigt imponerande av Stockholm som inte heller har så enkla förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in