2022-03-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
50kr? Jag skulle säga det dubbla....100kr o sen efter folk har vant sig.....150kr litern är ett mer realistiskt scenario....så att vi kan rädda miljön🙏
Sen kör vi 100 kr litern på mjölk för kossa. Är en jävla miljöbov.

Jag har 8 mil t/r varje dag och det är cirka 220 arbetsdagar per år.

1760 mil per år, bilen dricker 0.7 per mil
Det blir cirka 30.000 kr per år för att ta sig till jobbet nu.

Inkomst på 23000 kr efter skatt. Men man kör väldigt mycket utanför jobbtid med. Barnens aktiviteter och skola.
2022-03-07, 21:51
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Kostanden per mil är fortfarande låg jämfört med förr. Vi har råd att dubbla till i alla fall 50kr/L

Hur tänker du nu? Om man höjer till 50 spänn/liter så innebär det en ökning på dubbla för alla transporter och det blir kanske det dubbla priset på de flesta varor du konsumerar. Du räknar bara en faktor där det finns hur många faktorer som helst. Ex eldning av olja för att ladda din elcykel medan du står och kollar på ditt stillastående vindkraftverk
2022-03-07, 21:52
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Kontrollerad opposition var det inget annat, ett spel för er massan. Som jag skrev, de verkar på alla fronter.

Politiker kan inte strunta i större agendor som exempelvis covid och nu WEF.

Att det finns rådgivare som för Sverige framåt enligt en agenda är 100% säkert. Man måste vara medveten om verkligheten för att förstå det. Din verklighet är baserad på media, politik och annat som sanning. Ni har blivit lurade bara i tron om att ni kan göra någon förändring. Ni röstar fram dom, dom ändrar sen vad dom lovat och följer rådgivarnas agendor.
Vår regering höll landet öppet medan många andra stängde. Är S fortfarande en del av WEF?
2022-03-07, 21:52
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, det kan vi göra så länge som vi gör någon annan åtgärd för att uppfylla kravet att minska uppsläppen med en viss mängd.

EU: ni måste minska utsläppen ned x% före år y, hur tänker ni lösa det?
SWE: vi kommer öka reduceringsplikten till 30%
EU: ok, kör på det!

Och nu:
SWE: vi ändrade oss för det blev för dyrt. Vi ligger kvar på 7%
EU: ok, hur ska ni då minska utsläppen med x% före år y?
Där hade det varit klädsamt med ett svar från de som vill gå tillbaka till 7%.
Men uppenbarligen är ju EU nöjd med dom länder som har 7 procent inblandning?
2022-03-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Mikael Damberg sade på P1 i eftermiddags att regeringen ej har något konkret att göra, förutom att sänka skatten med 50 öre i maj. Tydligen gjorde den lilla sänkningen att staten förlorade 3,5 miljarder(eller något sådant), och lägre än så är man ej beredd att gå i nuläget.
Och juste... Jo, man planerar att se över reseersättningen någon gång framöver.
Reagerade på samma sak. Han gråter över att förlora 3.5 miljarder om man sänker 50 öre. Motfrågan blir hur mycket sossarna dragit in på senaste tiden. Om priset gått upp 4-5kr/liter borde det innebära minst 2-2.5kr extra i skatt. Med Dambergs siffror minst 15 miljarder extra in till Maggan, sedan beklaga sig över att lämna tillbaka 3.5. Ren girighet.
Snälla rösta bort S.
2022-03-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Men uppenbarligen är ju EU nöjd med dom länder som har 7 procent inblandning?

Ja, de har ju tagit på sig något annat för att minska sina utsläpp (landets totala utsläpp alltså, behöver inte vara bilrelaterat)
2022-03-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hur tänker du nu? Om man höjer till 50 spänn/liter så innebär det en ökning på dubbla för alla transporter och det blir kanske det dubbla priset på de flesta varor du konsumerar. Du räknar bara en faktor där det finns hur många faktorer som helst. Ex eldning av olja för att ladda din elcykel medan du står och kollar på ditt stillastående vindkraftverk
Vilka varor är det som dubblas i pris för att transportkostnaden ökar med det dubbla?
De varorna ska jag sluta köpa.
2022-03-07, 22:02
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Vilka varor är det som dubblas i pris för att transportkostnaden ökar med det dubbla?
De varorna ska jag sluta köpa.

Det blir troligtvis högre på vissa varor om du tycker jag är orealistisk. Bara nu har vi fått helt sjuka höjningar vissa produkter och då har det ökat med 5-7 kronor. Det är väl något snitt på 30% eller så senaste halvåret om man ser till varor som man handlar på ica/willys/coop.
2022-03-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det blir troligtvis högre på vissa varor om du tycker jag är orealistisk. Bara nu har vi fått helt sjuka höjningar vissa produkter och då har det ökat med 5-7 kronor. Det är väl något snitt på 30% eller så senaste halvåret om man ser till varor som man handlar på ica/willys/coop.
30% ökning på grund av transportkostnader?
Vilka varor då?
2022-03-07, 22:05
Medlem
bensinen kostade 22kr idag... helt jävla sinnessjukt.
2022-03-07, 22:12
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
30% ökning på grund av transportkostnader?
Vilka varor då?

Läste någonstans att det låg runt där. Du får gärna misstro mig eller så frågar du din mamma och pappa om de betalar mycket mer nu för mat jämfört med 6 månader sen
2022-03-07, 22:12
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTrouble
Reagerade på samma sak. Han gråter över att förlora 3.5 miljarder om man sänker 50 öre. Motfrågan blir hur mycket sossarna dragit in på senaste tiden. Om priset gått upp 4-5kr/liter borde det innebära minst 2-2.5kr extra i skatt. Med Dambergs siffror minst 15 miljarder extra in till Maggan, sedan beklaga sig över att lämna tillbaka 3.5. Ren girighet.
Snälla rösta bort S.

Kan du fatta att mer än var fjärde svensk komer rösta på s i nästa val?

Jag tycker det är helt obegripligt, nen som någon skrev tidigare så är inte svensken ett tänkande folk utan vi bara följer strömmen och låter våra politiker lura oss in på bara skinnet.

Men det är de flesta för dumma att förstå.

25kr litern för utblandat bränsle som gör att fordonet får ökad förbrukning.

Det är rysk olja vi kör på, där är priset (före kriget) 7kr litern.

Det är en fullständigt vanvettig politik ursprunget från miljöpartiet ideologi om att ingen skall köra bil.

Det är snart val, snälla ställ era politiker mot väggen och kräv svar.
Tänk kritiskt och välj noga vem ni skall rösta på..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in