2022-03-07, 19:54
  #937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Bekämpning av underhållslinjerna.

Dåligt planetat ,ska ju ha tänkt på att försvara dom ordentligt
Citera
2022-03-07, 19:54
  #938
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Så vad händer nu?
Vem ansvarar för så mycket propaganda? Ryssarna kommer bli ännu starkare tack vare såna fittor som HRT som postar skit.
Vad är bästa lösningen?

Bästa lösningen? (funderar)

Putin visas upp i tvångströja, Lavrov ber, gråtande, Ukrainas barn om förlåtelse, Ryska Duman väljer en ny interimspresident och en regering som i alla fall kan tala med sin omvärld och man prövar, litet försiktigt, att ha något som i alla fall liknar fria val.

Är det något som är alldeles klart är ju att försöket att annektera Ukraina i sin helhet har kostat Ryssland oerhört mycket, hela världens ovilja, ingen chans att kapitalisera på egna naturtillgångar på lång tid, en tydlig signal om att "Stormakten Ryssland" är överspelad, och likt den litet lätt korkade, men muskulöse busungen får Ryssland sitta ensam, utan vänner - välförtjänt!

När Ukraina, med i huvudsak ryska vapen vinner över Röda Armen (låt vara vpl-versionen, och inte den krigsmaskin som var 1945) frågar sig ju även tidigare vänner: "Har vi satsat rätt?" (vapenköp, allianser etc etc).

Att detta tragiska debacle skulle göra Ryssland starkare låter ju tämligen märkligt.
Citera
2022-03-07, 20:14
  #939
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Dåligt planetat ,ska ju ha tänkt på att försvara dom ordentligt

Västerländska soldater slåss som fan. Särskilt om de är värnpliktiga och slåss för det egna landet, detta är vad ryssen missat.

Nu gäller det att ge dem materiella förutsättningar till att sköta sina uppgifter, 5000 pansarskott var en bra början.
Citera
2022-03-07, 20:17
  #940
Medlem
HejaFinlands avatar
Vad säger ni om det här? Putin tycker de styrkor han tagit till Ukraina får räcka? Är det så att om det inte går med denna styrka kommer han ge upp och inte förlora mer trupper? Vad säger det också om uthålligheten? Han planerar inget utbyte av personal då 95 % är inne i Ukraina och han tar inte dit mer trupper. Hur länge tror ni samma trupper kan strida i Ukraina utan avlösning?

"No indication #Russia preparing to move battalion tactical groups from elsewhere to shore up what they've put into #Ukraine, per senior US defense official"
https://twitter.com/jseldin/status/1500886117666668544
Citera
2022-03-07, 20:46
  #941
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad säger ni om det här? Putin tycker de styrkor han tagit till Ukraina får räcka?
I alla fall sina egna. Han är ju ute i världen nu och försöker rekrytera islamistiska terrorister som kan slåss för honom i Ukraina istället.
Världen kommer dock att bli ganska upprörd när Putins islamister börjar skära halsen av civila i Ukraina.

The Downfall is happening.
Citera
2022-03-07, 20:51
  #942
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad säger ni om det här? Putin tycker de styrkor han tagit till Ukraina får räcka? Är det så att om det inte går med denna styrka kommer han ge upp och inte förlora mer trupper? Vad säger det också om uthålligheten? Han planerar inget utbyte av personal då 95 % är inne i Ukraina och han tar inte dit mer trupper. Hur länge tror ni samma trupper kan strida i Ukraina utan avlösning?

"No indication #Russia preparing to move battalion tactical groups from elsewhere to shore up what they've put into #Ukraine, per senior US defense official"
https://twitter.com/jseldin/status/1500886117666668544

Klassisk rysk doktrin, känd sedan lång tid: Man förstärker där det går bra, inte där det går dåligt.

Sedan finns det en osäkerhet; skapar tillförsel av trupp blottor på annat håll. Enligt osäker uppgift (Wikipedia, inte Ryska generalstaben) har den ryska armen ca 300.00 man att tillgå, om inte reservisterna mobiliseras - hälften är vpl ur årsklassen, dvs ryska ettårsvpl, inte tränade yrkessoldater.

Då kan man utan vidare tro att ifall man inte skall tömma sig helt, mobilisera reserver eller ta risker på annat håll, så har man rimligen skickat in vad man har att tillgå, i alla fall volymtrupper. Specialförband är en annan sak. .
Citera
2022-03-07, 20:52
  #943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad säger ni om det här? Putin tycker de styrkor han tagit till Ukraina får räcka? Är det så att om det inte går med denna styrka kommer han ge upp och inte förlora mer trupper? Vad säger det också om uthålligheten? Han planerar inget utbyte av personal då 95 % är inne i Ukraina och han tar inte dit mer trupper. Hur länge tror ni samma trupper kan strida i Ukraina utan avlösning?

"No indication #Russia preparing to move battalion tactical groups from elsewhere to shore up what they've put into #Ukraine, per senior US defense official"
https://twitter.com/jseldin/status/1500886117666668544

Illa för ryssen. De enheter som är i området nu har fått smisk enligt min bedömning. De kan inte bli starkare, bara svagare. Att inte rotera dit mer trupp kan bara innebära att existerande trupp blir svagare och svagare för att till sist upphöra att existera.

När det väl börjar gå på röven måste man göra något fort annars så kommer det bara fortsätta att gå sämre.

Vad kan ryssen göra för att reda ut det här? Jag skulle säga att retirera en bit och gräva ned sig. Gå över till en defensiv hållning och sedan föra fram nya trupper och mer underhåll. Försöka hålla vad som hållas kan. Sluta med all terrorbombning, det är bara slöseri med ammunition.
Citera
2022-03-07, 21:38
  #944
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Illa för ryssen. De enheter som är i området nu har fått smisk enligt min bedömning. De kan inte bli starkare, bara svagare. Att inte rotera dit mer trupp kan bara innebära att existerande trupp blir svagare och svagare för att till sist upphöra att existera.

När det väl börjar gå på röven måste man göra något fort annars så kommer det bara fortsätta att gå sämre.

Vad kan ryssen göra för att reda ut det här? Jag skulle säga att retirera en bit och gräva ned sig. Gå över till en defensiv hållning och sedan föra fram nya trupper och mer underhåll. Försöka hålla vad som hållas kan. Sluta med all terrorbombning, det är bara slöseri med ammunition.

Kort sagt så har ryssarna nu gått på ett land som kan föra krig. Det trodde de inte, men så är det.
Citera
2022-03-07, 21:53
  #945
Medlem
Bortamatchens avatar
Hittade en intressant sida som summerar förlorad utrustning.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Det jag tycker är mest uppseendeväckande är att Ryssarna övergivit 148 stridsdugliga fordon till synes utan strid. Ukraina borde kunna tanka dessa och använda mot Ryssarna. Sedan har de beslagtagit ytterligare 379 fordon.

Även Ukraina har övergett massor med fordon.

Borde man inte värdesätta dessa lite högre än att bara överge dem?
Citera
2022-03-07, 21:57
  #946
Medlem
Interessante opplysninger.

Russian President Vladimir Putin has now deployed into Ukraine nearly 100% of the more than 150,000 forces that he had pre-staged outside the country before the invasion, a senior U.S. defense official said on Monday.

"That's our best estimate right now," the official told reporters, speaking on condition of anonymity.

Twelve days after starting its invasion of Ukraine, Russian forces have largely stalled north on Kyiv and still do not control the skies over Ukraine, increasingly relying on missile and artillery strikes.
https://www.reuters.com/world/europe/putin-has-deployed-nearly-100-pct-pre-staged-forces-into-ukraine-us-official-2022-03-07/

Det betyr vel at det meste Russland sender inn i Ukraina heretter vil være russiske (og eventuelt hviterussiske og tsjetsjenske) styrker av dårligere kvalitet.

Det bør derfor bare være et spørsmål om tid før Ukraina stopper den russiske offensiven. Våpen fra vesten begynner å komme ut til avdelingene og enda større russiske tap kommer. Da tipper jeg også de russiske kravene kommer til å nærme seg et nytt nivå som kanskje Ukraina kan tåle under forhandlinene.
Citera
2022-03-07, 22:11
  #947
Medlem
Nu har ryssarna grävt fram det ultimata vapnet ur ladorna från första världskriget!

Pansartåget "Putinkin"! Rullar in i Ukraina från söder.

https://twitter.com/aldin_ww/status/1500838282829172742?t=B839ccdC_kwSL9wewR_v-A&s=19

Fan, dom har ju humor, ryssarna. Ett par välriktade pansarskott och skiten spårar ur!
Citera
2022-03-07, 22:55
  #948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Nu har ryssarna grävt fram det ultimata vapnet ur ladorna från första världskriget!

Pansartåget "Putinkin"! Rullar in i Ukraina från söder.

https://twitter.com/aldin_ww/status/1500838282829172742?t=B839ccdC_kwSL9wewR_v-A&s=19

Fan, dom har ju humor, ryssarna. Ett par välriktade pansarskott och skiten spårar ur!


Hmm, hela ryska logistiken är ju egentligen baserad på järnväg, inuti Ryssland har de ett väl utbyggt nät. Vet inte om de är desperata pga brist på lastbilar, eller om det är ett helt nytt grepp. Förmodligen båda. Är det helt otroligt att det funkar bättre för Ryssarna än lastbilar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in