Citat:
Ursprungligen postat av
CS128
Nej självklart så äter man inte katter eller t ex andra husdjur som hundar etc. Men visst har det hänt i historien i krig att när folk svälter att en katt eller hund kunde bli till föda - men det var ju i yttersta nödfall. Berättelser finns om det ifrån bl a både 1:a och 2:a världskriget och har säkert skett i andra krissituationer också fast vi inte fått vetskap om det. Man använder väl inte ordet slakta om man måste ta ett husdjurs liv? För ordet slakta tillhör väl mera om de djur som vi äter? Det heter nog snarare avliva om man måste ta död på ens husdjur och ja - det händer att jägare t ex gör det själv.
Mitt svar var till Puma006 som sa att man inte får slakta katter i något västland.
Det går att äta båda hund och katt kött, men det är inte lämpligt att göra det pga smittorisk från köttet.
Många verkar använda ordet slakt när de pratar om avlivning. Även om jag anser att slakt är = man tar köttet till mat, och avlivning är = man kremerar eller begraver kroppen utan att ta tillvara på något.
Cissi sa att hon hade slaktat sina hästar hemma, det är lagligt att avliva sina hästar hemma, men ska man ha köttet till mat får man inte avliva hemma, då måste man avliva hästen på ett slakteri. Hon sa slakt men hon menade avlivning. Och sett fler andra i denna tråd nämna slakt när de enligt mig pratar om avlivning.