Citat:
Ursprungligen postat av
HC47
Tänka sig att jag har examina inom båda dessa områden.
Jag pratar inte om de strategiska, säkerhetspolitiska eller geopolitiska argumenten bakom hur Ryssland resonerar. Jag pratar om att deras agerande är oförsvarbart och att försöka få flyktingar att fly till landet som bombar sönder deras hem är bortom cyniskt. Ukraina har dessutom inte gjort någonting för att provocera fram en fullskalig invasion.
Du säger att Ukraina inte gjort något för att provocera - redan där blir det fel och det mynnar ut i ingenting.
Jag tycker det är oerhört märkligt att du har examina inom dessa områden då det motsäger det du själv påstår. Iofs så har skolväsendet gått ner sig något oerhört de senaste 10-15 åren vilket kan förklara saken.
Jag håller helt med om att det är fel. Inget snack om den saken.
Det är dock en väsentlig skillnad att diskutera rätt och fel och orsak och verkan. Ska vi blanda in etik också?
Ja. Ryssland gör fel ur ett mänskligt, moraliskt och de flesta etiska lärorna.
Jag menar på att det finns en historik bakom allt, politisk och etnisk där USA i allra högsta grad är involverade. Det ska man inte bortse ifrån för man tycker det är "oförsvarbart".
Då kommer konflikterna fortsätta.
Var det försvarligt att gå in i Libyen? Bryta mot FN-stadgar och begå folkmord i Syrien?
Det är inte "whataboutism". Att använda det argumentet är en billig utväg från en diskussion man inte klarar eller vill ha.
Vi har USA att tacka för de enorma flyktingströmmar till Europa de senaste 20 åren som väsentligt sänkt länders ekonomier och samhälle i stort. Detta gjorde man dessutom baserat på egna intressen - politiska och ekonomiska.
Det finns alltid orsaker. De som tror Putin vaknat upp i en 70-årskris och blivit Hitler 2.0 behöver seriöst en behandling på närmaste psyksjukhus - dom bör ej tillåtas springa lösa varken på gator eller forum.