2022-03-07, 20:53
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kommer Moskva börsen öppna på onsdag? Kommer den fortsätta ner rejält?

Russia’s stock market will continue to suspend trading operations on Monday and Tuesday.

Trading sessions and settlements will both be closed in all Moscow Exchange markets through March 8, according to the Moscow Exchange (MOEX) and Russia’s central bank.

The Bank of Russia said schedule of trading on MOEX for Wednesday will be announced that day on its website before 9:00 a.m. Moscow time (0600 GMT).

Trading on MOEX was suspended until further notice after plummeting a whopping 33.3% on Feb. 24 when Russia launched a war on Ukraine.

MOEX plummeted 35% in February, compared to the previous month.

Ingen vågad gissning att det fortsätter nedåt. Nuvarande läge i ryska ekonomin var definivt inte inprisat när börsen stängde för 1.5 vecka sedan. Till exempel uteslutande ur SWIFT, alla företag som lämnar Ryssland och nu idag att Ryssland ställer in betalningarna till de flesta I-länder.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Det är det som skrämmer mig, ju längre tid detta tar desto större chans är det att antingen NATO skjuter ner något ryskt eller vice versa.

Däremot oroar det mig att ryssen inte verkar ha en chans där borta, även om dom tar vissa städer så verkar dom förlora demsamma.

Det är ganska svårt att kontrollera ett land på 50 miljoner invånare.

Finns det något rimligt slutscenario som inte involverar kärnvapen utan att Putin vinner kriget?

I den takten det utvecklas nu tror jag några av de bättre scenariona ser ut så här:

1. Vapenvila och fredsförhandlingar där Putin får någon liten win han kan ta med sig hem. T.ex. erkännande av separatistregionerna eller ett "leasingavtal" för Krim.

2. Putin blir avsatt eller dödad i någon form av palatskupp, de som utmanövrerar honom avslutar kriget och utser Putin till syndabock för att allt gick åt helvete.

3. Det sker ett misslyckat försök till palatskupp, Kreml och Ryssland blir upptagna med interna stridigheter.

Det sista alternativet är dock verkligen inte heller bra. Det skulle kunna leda till ett inbördeskrig inom en kärnvapenmakt, vilket hade varit extremt oförutsägbart och riskerat att leda till en väldigt stor konfliktspridning. Och Ryssland har med sina c:a 20 officiella språk, otaliga folknationer, stora naturtillgångar, stora landområde och flertalet välbeväpnade korrupta satellitstater egentligen allt som krävs för att skådeplats för ett riktigt helvetiskt inbördeskrig av gigantiska proportioner.

Hamnar vi i där så kan Putin mycket väl bli den som orsakade den största geopolitiska katastrofen i världens historia, ironiskt nog.
Senast redigerad av Felstavaren 2022-03-07 kl. 20:56.
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Då kommer ju frågan; vad vinner Ryssland på att medvetet bomba civila mål? Vad många frågor jag hade idag då ...
Tvinga motståndaren att ge sig. Tyskarna lyckades med det när de bombade Rotterdam 1940. Putler när han bombade Tjetjenien 1999.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Varför skulle detta hindra dom? Det kommer vi att snart få reda på och jag vågar påstå att dollarns tid är all...
Vet du vad guldmyntfot innebär?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Myntfot

Om man har guldmyntfot som Sverige hade fram till första världskriget så skall valutan kunna lösas in mot en fix mängd guld. Det innebär att man behöver en väldigt stor guldreserv. Ryssland har 497 ton* vad jag kan se, vilket är värt ca 25 miljarder pund. Om man delar det på Rysslands befolkning (144 miljoner) så inses att guldet ryker på några timmar om småspararna kräver sin del.

*) Då har vi inte beaktat att en stor del av Rysslands guld finns utomlands.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det är nästan obegripligt hur misslyckad denna invasion är, efter 12 dagar.

Ryssarna har bara tagit en stad av någon signifikant storlek (Kherson, som är Ukrainas 17:e största stad). Och det verkar som de har svårt att hålla denna. De har inte lyckats etablera något styre, ingen lyder Ryssarna där och det har idag varit stora demonstrationer i staden.

Hur tror de egentligen att de ska kunna ta, och hålla, Ukraina med 200.000 soldater?

Ukraina är 60 mil från norr till söder, och 130 mil från öster till väster. Bara att dela av landet (längs ett streck, en väg) från norr till söder och hålla detta skulle kräva 1/4-del av alla ryska soldater.

Just nu verkar de rycka fram längs vägar i konvojer och blir då ett lätt byte för rörliga Ukrainska ATGMs. Speciellt transporter med drivmedel och mat attackeras av Ukrainarna. Ja detta kan inte sluta väl för Ryssland på något sätt.

Man har skäl att känna oro: En trängd Putin är en farlig Putin.

Putin kan nog bara rädda sitt rykte på två sätt, kärnvapen, eller ett utdraget krig där han kör samma stil som med Afghanistan, eller som USA mot Irak, ett minst 10 års krig som sedan resulterar i att dom måste dra sig tillbaks, förhoppningsvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Var tror du soldaterna finns? Tror du också de bygger skyttegravar inne i staden? Din obildade tomte?

Jag såg bilder i början av invasionen där de grävde värn i centrala delar av städerna. 🙂
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man kan diskutera detta men ingen har något bra svar.

Jag tror att det förelåg ett akut hot faktiskt. USA och NATO har formligen översvämmat Ukraina med vapen sista halvåret och intesivutbildat soldater där. Ukrainas militär kapacitet började nog röra sig mot allvarliga nivåer och beskjutningen mot de östra delarna hade kraftigt eskalerat. Det finns dokumenterat genom OSCE men väldigt lite talat om i media här.

Sedan säger Zelensky att man ska producera kärnvapen. När det gäller Ukraina är detta faktiskt inte tomma ord. De har teknik, kunskap och material för detta sedan gammalt. Dessutom ballistiska missiler att leverera dem med.

Och det är ganska enkelt att få ihop en laddning faktiskt.
Framför allt kan man nog känna sig säker på att Ukraina tagit tillbaka makten i de s.k. folkrepublikerna i Donbass, och det hade inte varit någon trivsam process. Tror att Putin tyckte att det började brinna lite i knutarna. Så tyvärr är det som skedde den 24/2 i någon mening ofrånkomligt — vi kan ju inte styra över ryssarnas agerande.

Det här är politik. Geopolitik och storpolitik inbegripet stödet till Ukraina. Tragiskt, självklart. Och samtidigt sitter folk här och diskuterar om det är rätt eller fel (!) att "heja" som besatt på endera sidan.
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det finns ingen säkerhet i fascistiska Ryssland. Bara Ryssland har intresse av att medvetet bomba civila.
Alla korridorer måste gå till Ukrainsk område.

De slipper bli bombade av den ukrainska regimen i alla fall för en jävla propagandapiece för att locka in väst.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Sen delar USA och Nato med sig av all underrättelse de har, så Ukraina har förstklassig information om det geografiska läget, tack vare spionsatelliter.

Om ryssarna har en långt framskjuten konvoj av pansarfordon, som till exempel öster om Kiev, så är det bara för Ukrainarna att ligga och vänta med sin portabla ATGM, 1.5 kilometer från vägen, på någon höjd. De vet att det måste komma förstärkning där med drivmedel och förnödenheter. Och då sitter det bra med en Javelin som har 94% träffsäkerhet. Ukrainarna har numera tiotusentals sådana.

Här precis en sådan konvoj som förintades i det området för några timmar sedan:
https://liveuamap.com/en/2022/7-march-russian-fuel-convoy-ambushed-and-destroyed-by-ukrainian

Ja det har du rätt i. Där har ukrainarna en fördel och den tycks dom också kunna ta till vara. Kriget har utvecklats till en mardröm för Ryssland. Ett maraton, där dom mental o logistik var rustade för ett sprintlopp.
Citera
2022-03-07, 20:54
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanticDreams
Man fann naturgas i Ukraina. Visste herr antisemiten om det? Du kallar Ukrainas regering nazister men nu kallar du dem helt plötsligt judar. Mobiltelefoner borde inte tillåtas på mentalsjukhus.
Nej jag kallar inte någon för Jude du får lära dig läsa först, jag kallar presidenten för en falsk jude.

Och Ukrainas regering för att vara nazister skrev jag inte heller i mitt tidigaste inlägg sluta nu ljuga svenne.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Då kommer ju frågan; vad vinner Ryssland på att medvetet bomba civila mål? Vad många frågor jag hade idag då ...

Sprida skräck och därigenom få Ukrainas styrkor att trappa av.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Putins homosexuella soldater avslöjar militära hemligheter på Grindr.

Vad tror vi Putler tycker om det? Borde ryssarna byta ut "V" mot en regnbåge på sin stridsvagnar?

British spies use gay dating app Grindr and other social networking sites to track Vladimir Putin's soldiers

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10582229/British-spies-use-gay-dating-app-Grindr-track-Vladimir-Putins-soldiers.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in