Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Det är det som skrämmer mig, ju längre tid detta tar desto större chans är det att antingen NATO skjuter ner något ryskt eller vice versa.
Däremot oroar det mig att ryssen inte verkar ha en chans där borta, även om dom tar vissa städer så verkar dom förlora demsamma.
Det är ganska svårt att kontrollera ett land på 50 miljoner invånare.
Finns det något rimligt slutscenario som inte involverar kärnvapen utan att Putin vinner kriget?
I den takten det utvecklas nu tror jag några av de bättre scenariona ser ut så här:
1. Vapenvila och fredsförhandlingar där Putin får någon liten win han kan ta med sig hem. T.ex. erkännande av separatistregionerna eller ett "leasingavtal" för Krim.
2. Putin blir avsatt eller dödad i någon form av palatskupp, de som utmanövrerar honom avslutar kriget och utser Putin till syndabock för att allt gick åt helvete.
3. Det sker ett misslyckat försök till palatskupp, Kreml och Ryssland blir upptagna med interna stridigheter.
Det sista alternativet är dock verkligen inte heller bra. Det skulle kunna leda till ett inbördeskrig inom en kärnvapenmakt, vilket hade varit extremt oförutsägbart och riskerat att leda till en väldigt stor konfliktspridning. Och Ryssland har med sina c:a 20 officiella språk, otaliga folknationer, stora naturtillgångar, stora landområde och flertalet välbeväpnade korrupta satellitstater egentligen allt som krävs för att skådeplats för ett riktigt helvetiskt inbördeskrig av gigantiska proportioner.
Hamnar vi i där så kan Putin mycket väl bli den som orsakade den största geopolitiska katastrofen i världens historia, ironiskt nog.