2022-03-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Sprida skräck och därigenom få Ukrainas styrkor att trappa av.
Ja det kan ju naturligtvis vara ett alternativ fast det är ju underligt att ryssarna väntar, har förhandlingar och försöker få till korridorer för civila. Att just vänta förlorar dom ju på.
Citera
2022-03-07, 21:29
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vet du vad guldmyntfot innebär?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Myntfot

Om man har guldmyntfot som Sverige hade fram till första världskriget så skall valutan kunna lösas in mot en fix mängd guld. Det innebär att man behöver en väldigt stor guldreserv. Ryssland har 497 ton* vad jag kan se, vilket är värt ca 25 miljarder pund. Om man delar det på Rysslands befolkning (144 miljoner) så inses att guldet ryker på några timmar om småspararna kräver sin del.

*) Då har vi inte beaktat att en stor del av Rysslands guld finns utomlands.

Jag vet vad det innebär...

Din uppgift om Ryssland guldreserv stämmer inte, istället är den nästan 5 gånger högre: 2298.53 ton

Gold Reserves in Russia increased to 2298.53 Tonnes in the third quarter of 2021 from 2292.31 Tonnes in the second quarter of 2021. source: World Gold Council
Citera
2022-03-07, 21:30
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Tänka sig att jag har examina inom båda dessa områden.

Jag pratar inte om de strategiska, säkerhetspolitiska eller geopolitiska argumenten bakom hur Ryssland resonerar. Jag pratar om att deras agerande är oförsvarbart och att försöka få flyktingar att fly till landet som bombar sönder deras hem är bortom cyniskt. Ukraina har dessutom inte gjort någonting för att provocera fram en fullskalig invasion.

Du säger att Ukraina inte gjort något för att provocera - redan där blir det fel och det mynnar ut i ingenting.

Jag tycker det är oerhört märkligt att du har examina inom dessa områden då det motsäger det du själv påstår. Iofs så har skolväsendet gått ner sig något oerhört de senaste 10-15 åren vilket kan förklara saken.

Jag håller helt med om att det är fel. Inget snack om den saken.

Det är dock en väsentlig skillnad att diskutera rätt och fel och orsak och verkan. Ska vi blanda in etik också?

Ja. Ryssland gör fel ur ett mänskligt, moraliskt och de flesta etiska lärorna.

Jag menar på att det finns en historik bakom allt, politisk och etnisk där USA i allra högsta grad är involverade. Det ska man inte bortse ifrån för man tycker det är "oförsvarbart".

Då kommer konflikterna fortsätta.

Var det försvarligt att gå in i Libyen? Bryta mot FN-stadgar och begå folkmord i Syrien?

Det är inte "whataboutism". Att använda det argumentet är en billig utväg från en diskussion man inte klarar eller vill ha.

Vi har USA att tacka för de enorma flyktingströmmar till Europa de senaste 20 åren som väsentligt sänkt länders ekonomier och samhälle i stort. Detta gjorde man dessutom baserat på egna intressen - politiska och ekonomiska.

Det finns alltid orsaker. De som tror Putin vaknat upp i en 70-årskris och blivit Hitler 2.0 behöver seriöst en behandling på närmaste psyksjukhus - dom bör ej tillåtas springa lösa varken på gator eller forum.
Citera
2022-03-07, 21:30
Medlem
Nu skickar även Kina stöd till Ukraina. Det går bra för Putin nu.

https://www.bbc.com/news/live/world-europe-60635927?ns_mchannel=social&ns_source=twitter&ns_c ampaign=bbc_live&ns_linkname=6225b7c0ec502b53cd481 0ca%26China%20to%20provide%20humanitarian%20aid%20 to%20Ukraine%2620 22-03-07T08%3A02%3A52.461Z&ns_fee=0&pinned_post_locator= urn:asset:83499268-8b93-4b4c-81d1-06157e3a2a9d&pinned_post_asset_id=6225b7c0ec502b53 cd4810ca&pinned_post_type=share
Citera
2022-03-07, 21:31
Medlem
Beroende av v rysk olja och gas så det bara går. Fritt fram och för importen till europa säger Scholtz:

https://omni.se/scholz-vill-inte-se-importstopp-av-rysk-olja-och-gas/a/z7PB35
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Pansarskotten är i alla fall framme.

https://www.svt.se/text-tv/108
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Civila dör alltid i krig, det är oundvikligt. Det innebär inte att de var ett mål, de hamnade i skottlinjen.

Du är medveten om att ryssarna komunicerar på öppna kanaler ?

Det finns redan mängder med ryska styrkors komunikation tilgänglig online.

vad militära moderna signalspanings system har bandat kommer vi nog alla få ta del av på sikt.....
Citera
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det låter som om du tror på sagor. Kunde amerikaner på ett enkelt sätt slippa tjänstgöring i Vietnam? Vad skulle du gjort som fader till din tonårsson om du var ryss då?

Är ingen expert på ämnet men i USA slapp de väl tjänstgöring så länge de studerade vid universitet. Kanske det finns någon liknande regel i Ryssland. Svårt dock i totalitära samhällen som Ryssland. Att försöka emigrera är kanske en annan möjlighet, om man har rätt utbildning och erfarenhet/kontakter. Kanske du vet mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Jag gav exempel på där taktiken var framgångsrik.
Och jag det motsatta fast jag skulle då istället ha tagit atombomberna från amerikanarna över Japan istället.
Citera
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Du skrev att Putin inte får avfyra robotar på egen kommando där hade du fel.
Jag tror nog faktiskt mer på reuters än dig: https://www.reuters.com/world/europe/what-is-chain-command-potential-russian-nuclear-strikes-2022-03-02/
Citera
2022-03-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Absolut till viss gräns, men har du inte sett bilder/klipp på omfattningen av bombardemang av bostadsområden?
Det är ju utan tvekan medvetna handlingar av rysk militär, då omfattningen är så groteskt stor.

Att sikta in sig på bostadsområden är inte detsamma som att civila hamnar i skottlinjen.
Eller är ryska armén så in i helvete inkompetent att man med varannan salva skjuter fel?

Det finns en och enbart en anledning till att just städer befästs: Där finns väldigt många byggnader - civila byggnader; dessa går att nyttja i militärt syfte.

Ett bostadshus med en frisk militär i är ett militärt mål. Finns där även civila så är dessa mänskliga sköldar.

I vilken utsträckning ryssarna skjuter mot just legitima mål vet jag inte - men ett bostadsområde kan mycket väl vara ett militärt mål.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-03-07 kl. 21:38.
Citera
2022-03-07, 21:32
Medlem
https://www.bitchute.com/video/pWQ7z4DMzcFJ/

Folket i bodybags rör på sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in