2022-03-07, 20:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Framför allt kan man nog känna sig säker på att Ukraina tagit tillbaka makten i de s.k. folkrepublikerna i Donbass, och det hade inte varit någon trivsam process. Tror att Putin tyckte att det började brinna lite i knutarna. Så tyvärr är det som skedde den 24/2 i någon mening ofrånkomligt — vi kan ju inte styra över ryssarnas agerande.

Det här är politik. Geopolitik och storpolitik inbegripet stödet till Ukraina. Tragiskt, självklart. Och samtidigt sitter folk här och diskuterar om det är rätt eller fel (!) att "heja" som besatt på endera sidan.
Det är faktiskt underligt och en smula upprörande. Riktiga människor dör i detta och det kan gå riktigt åt helskotta fel med ett enormt lidande även för oss i varierande grad.

Jag hoppas mest på mötet mellan utrikesministrarna i Turkiet på torsdag. Men de militära förflyttningarna över hela Europa just nu ger mig ingen direkt ro inte.
Citera
2022-03-07, 20:59
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Du förstår verkligen absolut ingenting? Nämn en militär konflikt där 0 civila dött? Är det att systematiskt mörda civila då eller sikta in sig på mål av strategiskt värde?

Eller så sväljer man allt. Eller så följer man de som är på plats och faktiskt har en nyanserad bild av de som sker. Deras intervjuer och videos nere från Ukraina ligger uppe max en timma innan de plockas ner för de förstör bilden du älskar så mycket.

Det fetade

Usa invasionen av Grenada dog endast 24 civila. Det måste anses nära noll. Annars kommer jag inte på någon, Falklandsöarna kanske?

Edit: I Falklandskriget dog tre civila.
Senast redigerad av trickydick 2022-03-07 kl. 21:01.
Citera
2022-03-07, 21:00
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanticDreams
Såja ryssen. Du är sinnesförvirrad.

Hur vet du det?
Din dumme jävel, vet du vad att vara en jude innebär?
Du är inte enbart korkad men själv sinnesförvirrad.

Tycker du att herr Volodymyr Zelenskyj följer Torah och Mitzvah lagarna?
Håll tyst med dig istället eller så gå och läs på vad det innebär att vara en jude.
Judar får inte ens gå ut i krig som soldater till att börja med än mindre att vara politiker, men en falsk jude som lämnat sin tidigare livsstil får göra vad fan hen vill.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Framför allt kan man nog känna sig säker på att Ukraina tagit tillbaka makten i de s.k. folkrepublikerna i Donbass, och det hade inte varit någon trivsam process. Tror att Putin tyckte att det började brinna lite i knutarna. Så tyvärr är det som skedde den 24/2 i någon mening ofrånkomligt — vi kan ju inte styra över ryssarnas agerande.

Det här är politik. Geopolitik och storpolitik inbegripet stödet till Ukraina. Tragiskt, självklart. Och samtidigt sitter folk här och diskuterar om det är rätt eller fel (!) att "heja" som besatt på endera sidan.

Även sverige och canada har utbildat Ukrainska soldater (sedan åtminstonde 2018)
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tycker att vi ser en öppning i Putins lista på krav som ska vara uppnådda för att han ska dra tillbaka sin invasionshär.
Han släpper kravet på att avnazifiera Ukraina (som var en av förevändningarna för att invadara) och han släpper dessutom kravet på att avmilitarisera Ukraina (som var en annan förevändning).

Jag tror att han fattar att Ukraina inte kan gå med på listan ändå som den är nu, men det ser ut som en seriös ansats till att försöka kunna dra sig tillbaka med värdighet.
När tog Putin bort avmilitariseringskravet?
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Nej, hurså?

Docktypiskt för Ryssland att skicka ängsliga barn som kanonmat.

Trodde Ryssland var ett högt stående supermakt, det brukar ju bla du och dina putinist-vänner vilja påskina?

I alla krig någonsin i princip har det varit unga vuxna som gått i krig. Att du använder detta som ett argument för att Putin är ond är bara infantilt. Väx upp.
Citera
2022-03-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Sluta ljug svenne,

https://interestingengineering.com/russia-gas-pipeline-to-china

Ryssland bygger en massiv gasledning på 50 miljarder kubikmeter till Kina
Efter många europeiska sanktioner blickar landet österut.

Den ryska gasmajoren, Gazprom, driver på att bygga en 50 miljarder kubikmeter gasledning till Kina mitt i ekonomiska sanktioner som införts av västländer, rapporterade Business Insider .

Gas- och oljeexporten utgjorde en stor del av Rysslands ekonomi med europeiska länder som stora kunder. Men i kölvattnet av den ryska invasionen av Ukraina har europeiska länder infört ekonomiska sanktioner som att ta bort ryska banker från det internationella betalningssystemet men har inte stoppat rysk energiimport ännu, rapporterade Business Insider .

Alltså samma kubikmeter som går till Tyskland skall snart gå till Kina för ett mindre pris.
Kanske såhär man betalar av Amerikas skuld man skiter i EU.

Dessutom borde den falska Juden i Ukraina hålla käften och kapitulera, han skall inga jävla jet plan ha från EU och starta tredje världskriget.

Jävla clown.

Ha ha ha, kommunisten blev lite stött när jag nämnde att hela världen är emot Ryssland förutom Belarus, Syrien och Nordkorea. T om Kina fördömde Putlers agerande i FN samt Xi Jin Ping stängde alla diplomatiska kanaler till Putler.

Självklart fortsätter Oligarkerna med sina affärer så gott dom kan, det blir ju dom som kommer lönnmörda Putler och tillsätta en Kapitalistisk president som kommer införa Demokrati i den totalitära staten Ryssland.

Du har rätt, jag är en Svenne, vad är du då, ryss?
Citera
2022-03-07, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
När tog Putin bort avmilitariseringskravet?

Jag tror inte han har gjort det.

Kremlin says Russian military action will stop ‘in a moment’ if Ukraine meets conditions

LONDON (Reuters) - Russia is demanding that Ukraine cease military action, change its constitution to enshrine neutrality, acknowledge Crimea as Russian territory and recognise the separatist republics of Donetsk and Lugansk as independent territories, Kremlin spokesman Dmitry Peskov said.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det var den första positiva spaningen jag hört sedan Putler invaderade. Varför tror du att han är borta innan sommaren och vad tror du händer med honom?

Eftersom Putin omöjligen kan backa ur detta krig som en vinnare, det är helt omöjligt.

Ukraina kommer heller aldrig acceptera dom löjliga villkoren som Ryssland ställer som krav för fred. Jag tror därför att kriget kommer dra ur på tiden. Tid som inte Putin har.

Allt eftersom så kommer alla sanktioner märkas av för alla vanliga Ryssar. Redan nu så är styrräntan på 20%. Ryssar med lån ligger nog en aning sömnlösa. Man höjde för att försvara värdet på Rubeln. Men det kommer inte hjälpa, Rubeln kommer fortsätta sjunka.

Det som då händer är att inflationen kommer skena och hyllorna i affärerna kommer gapa tomma. Precis som på den gamla goda tiden.

Centralbanken är sanktionerad. Valutareserven på nästan 600 miljoner dollar är låst. Dom 7 banker som kommer bli frånkopplad från swift den 12 mars kommer med stor sannolikhet gå i konkurs. Folk kommer vilja få ut sina pengar men bankerna har inte pengar till alla, och centralbanken kan inte stötta dom på normalt vis, så man får antingen acceptera att dom går i kk eller trycka nya friska rubler. Båda alternativen är lika dåliga.

Det kommer bli massarbetslöshet och en flaska vodka kommer kosta en skottkärra med pengar.

Då tror jag den vanlige ryssen fått nog och Putin kommer bli avsatt. Det kan också gå ännu snabbare om det blir en pallatskupp. Det knorras nog bland många högt uppsatta ryska militärer i Ryssland som tycker Putte skämt ut den ryska björnen.
Citera
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Du låter som en kränkt rövknullad serb.
För att jag talar sanning låter jag som en serb
Det är Putin och två andra inom säkerhetstjänsten som innehar koderna läs själv om du inte tror mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror nog att Putin kommer att försöka sig på en sista kraftansamling. Något att ta med sig till förhandlingsbordet..

Säg.., en bättre förberedd offensiv på ett begränsat avsnitt. Om några veckor när förstärkningar lär vara på plats.., säg tex söderöver.., man avskär helt och hållet Ukraina mot svarta havet. Något att ge tillbaka för Krim och utbrytarrepublikerna..

Tror inte detta är över ännu.

Tror lite detsamma vi kommer se ett jävla smällande dom närmsta 24 timmarna.
Citera
2022-03-07, 21:03
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det är välkänt att påståendena om folkmord är lögner. Området har kontrollerats av separatister så bara de har haft möjlighet att begå folkmord.
Däremot har bägge sidor lyckats orsaka en del civila krigsoffer i kriget som Ryssland startade totalt 3500.

Jo, det vet jag. Vill bara höra hur propagandan låter och vilka bortförklaringar som dyker upp. Alltid spännande att få en inblick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in