Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Det var den första positiva spaningen jag hört sedan Putler invaderade. Varför tror du att han är borta innan sommaren och vad tror du händer med honom?
Eftersom Putin omöjligen kan backa ur detta krig som en vinnare, det är helt omöjligt.
Ukraina kommer heller aldrig acceptera dom löjliga villkoren som Ryssland ställer som krav för fred. Jag tror därför att kriget kommer dra ur på tiden. Tid som inte Putin har.
Allt eftersom så kommer alla sanktioner märkas av för alla vanliga Ryssar. Redan nu så är styrräntan på 20%. Ryssar med lån ligger nog en aning sömnlösa. Man höjde för att försvara värdet på Rubeln. Men det kommer inte hjälpa, Rubeln kommer fortsätta sjunka.
Det som då händer är att inflationen kommer skena och hyllorna i affärerna kommer gapa tomma. Precis som på den gamla goda tiden.
Centralbanken är sanktionerad. Valutareserven på nästan 600 miljoner dollar är låst. Dom 7 banker som kommer bli frånkopplad från swift den 12 mars kommer med stor sannolikhet gå i konkurs. Folk kommer vilja få ut sina pengar men bankerna har inte pengar till alla, och centralbanken kan inte stötta dom på normalt vis, så man får antingen acceptera att dom går i kk eller trycka nya friska rubler. Båda alternativen är lika dåliga.
Det kommer bli massarbetslöshet och en flaska vodka kommer kosta en skottkärra med pengar.
Då tror jag den vanlige ryssen fått nog och Putin kommer bli avsatt. Det kan också gå ännu snabbare om det blir en pallatskupp. Det knorras nog bland många högt uppsatta ryska militärer i Ryssland som tycker Putte skämt ut den ryska björnen.