2022-03-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror de rysktalande i Odessa har synpunkter på dina ignoranta kommentarer.

Vi har en hel del greker i Mariupol faktiskt som vill lämna. Här är deras berättelse. De har funnits där sedan 1800-talet och här är deras berättelse:

Greek in Mariupol: “The fascist Ukrainians would kill me, they don’t let us leave the city” (VIDEO)
When asked by SKAI news if he planned to leave the city, Kiouranas responded “how can I leave? When you try to leave you run the risk of running into a patrol of the Ukrainian fascists, the Azov Battalion.”

“They would kill me and are responsible for everything,” he added.
https://greekcitytimes.com/2022/03/01/greek-in-mariupol-fascist-ukrainian/

Putintroll hela bunten antagligen.

Jag antar att greker inte går att lita på. Vad tror du?

Sluta ljug din landsförrädare.

https://www.ekathimerini.com/news/1178856/greek-convoy-makes-it-out-of-mariupol/

Alla som ville lämna lämnade och är hemma i Grekland nu.
Citera
2022-03-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Det är ju helt uppenbart att Ryssland vill utnyttja flyktingarna i eget syfte. När de kommer över gränsen kommer de mötas av rysk statsmedia som kommer filma och förklara hur människor flyr den nynazistiska regimen som tvingar människor på flykt.
Är det inte vettigt att evakuera till närmaste land som inte har strider?
Citera
2022-03-07, 19:58
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
US getting closer to reviving Iran nuclear deal but officials warn efforts could still fail

https://edition.cnn.com/2022/03/03/politics/iran-nuclear-deal-us/index.html

Iran inte imponerade utav Ryssland :

Iran Says Russian Demand at Nuclear Talks 'Not Constructive' - Report

https://www.usnews.com/news/world/articles/2022-03-07/iran-says-russian-demand-at-nuclear-talks-not-constructive-report

Man är inte vid ett "deal" än, men det rör på sig samt att Iran inte ser Ryssland tala för Irans bästa längre.

Mycket intressant utveckling. Tack för källan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
De har nu en bra mix med antitank. Förmodar javelins o NLAWs är bäst mot stridsvagnar o RPG o AT4 duger till andra lättare fordon.

RPG's
Javelins
NLAWS
AT4

Hade gärna velat att Ukraina fått våra granatgevär också. Finns olika ammunition för olika mål så perfekt i bebyggelse.

De fått dem redan. Såg bilder på hemvärnet i Kyjiv som är fullt utrustade med allt möjligt. Tom ngn spansk variant. Om ryssen går med sin teknik in i Kyjiv då kommer deras tidigare krig i Groznyj i Tjetjenien kännas som en lekstuga...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
"Den ukrainska regeringen avfärdar det ryska förslaget om att evakuera människor till Ryssland via humanitära korridorer, skriver New York Times.

Den ukrainska säkerhetschefen Oleksiy Danilov säger att det är ett cyniskt drag av Ryssland och att de "försöker utnyttja människors lidande för att ta tv-bilder".

Jag har nog aldrig sett en propagsndamskin av denna proportion förut. Totalt vinklat 100% av tiden från väst och USA.

Snälla, sluta gå på era känslor för helvete och vakna.

Mitt rättstavningsprogram går haywire när jag citerar dig, är du säker på att det är inte du som tuggar fragma med alla sanktionerade floskler som kommer din väg? Bifogar lite länkar så kan du ta dig en funderare varför den civila korridoren i Irpen anses farlig.

A family died... in front of my eyes': Civilians killed as Russian military strike hits evacuation route in Kyiv suburb

Russian forces fire on evacuees, leaving 4 people dead outside Kyiv.

Mother, father and two children died as a result of the shelling in #Irpen.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Om jag får spekulera så är Putin borta innan sommaren. Rysslands fredsvilkor mot Ukraina kommer Ukraina aldrig gå med på så det kriget kommet bli utdraget, och det har inte Putin råd med.
Det var den första positiva spaningen jag hört sedan Putler invaderade. Varför tror du att han är borta innan sommaren och vad tror du händer med honom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
En till sak dom censurerar är att nazisterna ringer upp till föräldrarna av tillfångatagna ryska soldater och frågar dom efter vilken adress dom har, så att dom kan skicka hem sonens avskurna testiklar till dom...

Jaha, och vad är problemet?
Citera
Medlem
SaraFrees avatar
Hörde den här snubben i en podd där han berättar om när han var med i krig mot IS i stad och relaterar det till det som händer i Ukriana .. man hör verkligen hans trauma i hans röst. skrämmande vad folk måste lida https://podcasts.apple.com/us/podcast/11-dorpec-kobane/id1596123044?i=1000553124537
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Är det inte vettigt att evakuera till närmaste land som inte har strider?

Det är väl vettigt att ta de människor som flyr... inte till det land som attackerar?
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GP84
Jag undrar om det finns någon tidsaspekt för när Ukraina skall svara på Rysslands kravlista för att kriget skall upphöra?
Det lät ju som det primära i dagsläget är att ukrainarna "lägger ned sina vapen".
Enligt Lavrov tänker man fortsätta med att slå ut Ukrainas stridskapacitet, men ukrainarna måste främst lägga ned vapnen. Resten skriver man väl under efter det, och innan dess blir inga barn gjorda.
Citera
2022-03-07, 19:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Då får svenskarna ett gevär de är vana vid?
Ja för deras del torde den vara hemtam att handskas med.
Citera
2022-03-07, 20:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Funkar gör de, men jag tycker själv att optik gör väldigt stor skillnad. I alla fall i sportskytte.
Jo, jag vet. Sorry, var inte meningen att driva med dig. Fick lite technördiga vibbar bara, men du har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in