2022-03-07, 19:40
Bannlyst
Jag har bestämt mig för att köpa några klockor. Just märket rolex.

Jag tänker inte för allt smör i småland köpa en rolex och flasha runt på stan. Utan jag känner att jag vill lägga en del av pengarna som är på banken på något annat. Jag har tidigare köpt kryptovaluta men det ger mig bara huvudvärk.

Jag kan i stort sätt ingenting om Rolex. Men jag är intresserad och jag vill gärna lära mig. Jag var inne hos en återförsäljare och pratade lite och han rekommenderade rolex av stål.

Det finns just nu 3 stycken jag vill köpa. Och det är dessa

GMT-MASTER II Oyster, 40 mm, Oystersteel och Everose guld.

SEA-DWELLER Oyster, 43 mm, Oystersteel och gult guld

SUBMARINER DATE Oyster, 41 mm, Oystersteel och gult guld

Dessa 3 är jag intresserad av för att jag tycker dom är väldigt fina. Men är dom bättre eller sämre köp än vissa andra rolex? Tänker på att behålla sitt värde.

Jag har några frågor till er som är duktig på klockor.

1. Hur blir jag bättre och mer påläst om Rolex?

2. Jag kommer få köpa begagnade. Eftersom jag ringde Rolex i Göteborg och det var års väntetid. Vart köper man rolex begagnad där man kan känna sig säker på att inte bli blåst på en Kopia? Har hört att det finns kopior som nästan är omöjligt att se om dom är fejk även för proffs. Borde jag be en återförsäljare fixa fram en begagnad till mig? Eller borde jag köpa på egen hand från någon sida?

För jag har ingen aning hur mycket extra återförsäljaren lägger på extra på klockan.

3. Hur stor fördel är det med Box och allt som hör till? Ska jag bara fokusera på att köpa klockor som har alla tillbehör?

Uppskattar om folk håller sig till ämnet i min tråd mvh
Citera
2022-03-07, 19:44
Medlem
Milton.Millss avatar
Lättaste sättet att bli påläst om Rolex är väl att söka sig till diverse diskussionsforum om Rolex, och då menar jag inte bara Flashback utan även internationella forum. Du lär dig även vad de lärde tvistar om gällande Rolexvärlden.
Citera
2022-03-07, 19:45
Medlem
Det är INTE enkelt att sälja klockorna om du vill realisera för potentiell vinst.
Det är lite som hockeykort, folk går runt och säger att de är värda X och Y men ingen kan sälja dem.

För att se att det inte är fejk måste du öppna upp klockan och titta på urverket. Så bra är kopiorna nuförtiden. Utseendet är 1:1.
Citera
2022-03-07, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Det är INTE enkelt att sälja klockorna om du vill realisera för potentiell vinst.
Det är lite som hockeykort, folk går runt och säger att de är värda X och Y men ingen kan sälja dem.

För att se att det inte är fejk måste du öppna upp klockan och titta på urverket. Så bra är kopiorna nuförtiden. Utseendet är 1:1.

Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Lättaste sättet att bli påläst om Rolex är väl att söka sig till diverse diskussionsforum om Rolex, och då menar jag inte bara Flashback utan även internationella forum. Du lär dig även vad de lärde tvistar om gällande Rolexvärlden.

Kollar man tex här kostar en

2020 211500. https://www.uretvintage.se/rolex-submariner-126613ln-0002-pv-479684.html

2022 249000. https://www.chrono24.se/rolex/rolex-submariner-date-41mm-126613ln--id17037105.htm

Då tappar ju klockan sitt värde? eller vad tänker jag för fel här?
Citera
2022-03-07, 20:20
Medlem
Dofternas avatar
Gör så här:
1. Buda högst på en Rolex på tex Tradera
2. Skruva isär din Rolex
3. Sätt ihop din Rolex

Nu kan du mer om Rolex.
Citera
2022-03-07, 22:40
Medlem
Bertil85s avatar
Googla - Book+Rolex.

Där hitter du flera böcker om Rolex. Kan vara en bra start!

https://www.akademibokhandeln.se/bok/the-book-of-rolex/9781788840231/
Senast redigerad av Bertil85 2022-03-07 kl. 22:43.
Citera
2022-03-07, 23:56
Medlem
Mr.Swedens avatar
Kolla på siten Klocksnack. Extremt pålästa debattörer.
Citera
2022-03-08, 03:03
Medlem
Be din AD om Rolex katalog. Alla årets modeller finns där och det är en trevlig liten bok att kika i då och då över ett glas Macallan.
Citera
2022-03-08, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladkaka69
Jag har bestämt mig för att köpa några klockor. Just märket rolex.

Jag tänker inte för allt smör i småland köpa en rolex och flasha runt på stan. Utan jag känner att jag vill lägga en del av pengarna som är på banken på något annat. Jag har tidigare köpt kryptovaluta men det ger mig bara huvudvärk.

Jag kan i stort sätt ingenting om Rolex. Men jag är intresserad och jag vill gärna lära mig. Jag var inne hos en återförsäljare och pratade lite och han rekommenderade rolex av stål.

Det finns just nu 3 stycken jag vill köpa. Och det är dessa

GMT-MASTER II Oyster, 40 mm, Oystersteel och Everose guld.

SEA-DWELLER Oyster, 43 mm, Oystersteel och gult guld

SUBMARINER DATE Oyster, 41 mm, Oystersteel och gult guld

Dessa 3 är jag intresserad av för att jag tycker dom är väldigt fina. Men är dom bättre eller sämre köp än vissa andra rolex? Tänker på att behålla sitt värde.

Jag har några frågor till er som är duktig på klockor.

1. Hur blir jag bättre och mer påläst om Rolex?

2. Jag kommer få köpa begagnade. Eftersom jag ringde Rolex i Göteborg och det var års väntetid. Vart köper man rolex begagnad där man kan känna sig säker på att inte bli blåst på en Kopia? Har hört att det finns kopior som nästan är omöjligt att se om dom är fejk även för proffs. Borde jag be en återförsäljare fixa fram en begagnad till mig? Eller borde jag köpa på egen hand från någon sida?

För jag har ingen aning hur mycket extra återförsäljaren lägger på extra på klockan.

3. Hur stor fördel är det med Box och allt som hör till? Ska jag bara fokusera på att köpa klockor som har alla tillbehör?

Uppskattar om folk håller sig till ämnet i min tråd mvh
Extremt små klockor. Är du må hända kvinna?

Rolex har mycket fint 46mm

Jag själv tycker det är tacky att gå runt med Rolex om man verkligen inte har ekonomin.

Min kompis drar in 1,5mil om året före skatt och är helt enig. Han är intresserad av flyg så där är det givetvis en Breitling.

Man måste iallafall ha en ekonomi som är mycket bättre än 1,5 mil per år i lönearbete för att ens kunna tänka på Rolex.

Annars är det tacky.

Jag vet att jag själv hade skrattar och lett i mjugg
Citera
2022-03-08, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik

Jag själv tycker det är tacky att gå runt med Rolex om man verkligen inte har ekonomin.

Min kompis drar in 1,5mil om året före skatt och är helt enig. Han är intresserad av flyg så där är det givetvis en Breitling.

Man måste iallafall ha en ekonomi som är mycket bättre än 1,5 mil per år i lönearbete för att ens kunna tänka på Rolex.

Annars är det tacky.

Just Rolex är ju alltid jävligt tacky, så det är ju rimligt att man har en på en truckförarlön med ett banklån till.
TS, du bör börja med att skaffa kunskap om vad du faktiskt köper, att vänta 8 månader är ju inte särskilt länge om det är för nåt verkligt värdefullt. Så ställ dig i kö, läs lite böcker och forum, så kommer du ta ett mer överlagt beslut när det väl är dags att köpa din (tyvärr riktigt fula) första rolex!
Citera
2022-03-08, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladkaka69
Kollar man tex här kostar en

2020 211500. https://www.uretvintage.se/rolex-submariner-126613ln-0002-pv-479684.html

2022 249000. https://www.chrono24.se/rolex/rolex-submariner-date-41mm-126613ln--id17037105.htm

Då tappar ju klockan sitt värde? eller vad tänker jag för fel här?
Ja du tänker helt fel.

En klocka som är använd tappar i värde.
Den billigare klockan är ju uppenbarligen använd och verkar ha någon form av skavanker då det står att den är i skick: 4/5.

Gissar att den dyare är helt oanvänd och förmodligen fortfarande inplastad.
Citera
2022-03-08, 10:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik

Annars är det tacky.

"Rolex har mycket fint 46mm"

Vilken Rolex har storleken 46mm?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem