2022-03-07, 15:38
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Hur kan Kalkstens-Hawai vara så intressant för ryssen och Nato? Är det ifall de använder det som flygfält?
Citera
2022-03-07, 15:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det var närmare 200 000 man. Enligt amerikanska underrättelsetjänster är ca 95% av dessa nu inne i Ukraina. Över 11 000 har stupat enligt Ukrainas armé (kan vara en något överdriven siffra). Skadade brukar normalt vara ungefär dubbelt fler än stupade i krig, alltså åtminstone 22 000. Sen verkar en betydande del ha deserterat.

Men det som inte ryssarna har räknat med är det stora motståndet. I varje område dom tar över nu måste dom lämna rejält med soldater kvar för att kontrollera. Enligt en uppskattning från en amerikansk general så kan det behövas över 300 000 man för att endast säkra kontrollen i ett så stort land som Ukraina. Det blir tunt av folk i fronten för dom och dom kan inte avancera innan det anländer ordentligt med förstärkningar.
Det du skriver låter logiskt. Och jag håller med, det kommer krävas mycket stora resurser för att kontrollera Ukraina och dess befolkning efter ett eventuellt avgörande i kriget. Hur ryssarna resonerat där förstår jag inte.
Citera
Medlem
tenebriss avatar
Putin vet att det inte är godtagbara krav han kommer med, men de fyller syftet att köpa sig tid att få fram mer trupp och optics som ser ut som om de är resonabla.

Jag tror inte det här kan sluta med mindre än att Putin-regimen tar slut, han har gjort sig för omöjlig helt enkelt.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Sätt ut ryska soldater längs gränsen stoppa alla import och export förutom till dom ryska soldaterna, sedan låt den ukrainska armen svälta ut.

Det har gjorts tidigare i historien av Lening bland annat, Vladimir Lenin......Hehe.

De där soldaterna kommer inte få stå ifred. Så Ryssland kommer behöva skicka dit nya hela tiden, alternativt ha väldigt många soldater vid varje möjlig övergång.
Citera
Medlem
"Lägga ned vapnen". Vad betyder det, ska dom lämna över allt till ryssarna så är det ett riktigt dåligt avtal. Ryssarna har ju tidigare sagt att Ukraina ska avmilitariseras.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Varenda djävla arab på min facebook höjer Putin till skyarna, det är äckligt obehagligt. Dom kommer till Sverige pga krig och nu är dom på Putins sida istället. Vidrigt! Och dom från Libanon är alla pro hizbollah. Och dom klanerna har vi gått om i Sverige.

Ja om Sverige blir anfallna så kommer de vara på fiendens sida. De bryr sig inte om Sverige.
Citera
2022-03-07, 15:40
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Nej kraven är inte rimliga.

Men det är väl inte så sannolikt att Ryssland bara lämnar tillbaka Donbass, Luhansk och Krim. Krim tror jag Ryssland aldrig kommer lämna tillbaka. Det blir nog svårt för Ukraina att gå med i NATO och EU om de kommer att ha områden som bedstrids och är konfliktzoner, såvida man inte gör ett undantag för Ukraina.
Finland gav upp sina landområden i Vinterkriget och gjorde inga anspråk på att ta tillbaka de när Sovjetunionens fall.
Men någonstans tror jag att hur och vad en eventuell fred kommer innefatta kommer bero på hur vad Väst också ser som rimligt, om det här kriget drar ut på tiden. Jag tror i prioncip att ungefär att Krim erkänns som rysk är ungefär där gränsen går som acceptabelt för väst. Men jag har såklart ingen aning.

Vi måste skilja på Donetsk och Luthansk oblast och de områden man ockuperade innan. Ryssarna kontrollerade en liten del. Ska Ukraina ge upp hela Donetsk och Luthansk oblast har man förlorat en ordentlig del av sitt land med flera miljonstäder och dessutom stora fyndigheter av Naturgas.

Ryssarna får området de ockuperade innan. Det kan bli ett demilitsriserat område och skulle det, mot förmodan, finnas någon rysktalande I Ukraina som fortfarande vill tillhöra Ryssland kan de flytta dit.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nej, de skulle tidigare in för att "avnazifiera" och demilitarisera.

Detta verkar de ha släppt men trovärdigheten är ändå nära noll. Vad det handlar om är nog egentligen att de ryska förlusterna är ohållbara samtidigt som utgången av kriget är högst osäker.
Demilitariseringen står fast. Nazisterna finns väl i den ukrainska krigsmakten, mestadels, sett ur ryssarnas perspektiv, men jag tror ju också att Ryssland nöjt sig med ett framtvingat regimskifte i Ukraina. Vore smidigast om man kunde ställa krav på en annan regering. Verkar dock som de släppt hela dimensionen med högerextremism etc. för tillfället. Annars tycker jag att det på något vis är trovärdigt att Ryssland står fast vid sina övriga mål, så får man tycka vad man vill om målen.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
EU redo att sluta handla med Ryssland överhuvudtaget.

https://www.express.co.uk/news/science/1576845/eu-news-putin-russia-gas-oil-versailles-meeting-energy-crisis-ukraine
Citera
2022-03-07, 15:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Putin vet att det inte är godtagbara krav han kommer med, men de fyller syftet att köpa sig tid att få fram mer trupp och optics som ser ut som om de är resonabla.

Jag tror inte det här kan sluta med mindre än att Putin-regimen tar slut, han har gjort sig för omöjlig helt enkelt.
Det behöver ju inte vara någon fint från ryssarnas sida. För några substantiella krav måste de ju ha, annars är ju hela invansionen meningslös.
Senast redigerad av Karman 2022-03-07 kl. 15:48.
Citera
Medlem
Problemet är väl att det inte går att lita på Ryssland. Enda anledningen till att Ryssland nu kryper till korset är för att man börjar få slut på krigsmaterial, sanktionerna och att motståndet var större än väntat.

Möjligen att Ukraina tvingas avsäga redan ockuperade delar av sitt land dvs Krim och delar av Donetsk och Luhansk. Avmilitarisering kan man inte heller gå med på, frågan med NATO och EU kan ju vara att man tillfälligt säger nej till dessa för att gå med senare. Ryssland borde också betala ett kraftigt krigsskadestånd för all förstörelse man ställt till med i Ukraina.
Citera
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Putin har fler soldater, villiga att gå i döden för Ryssland. Lyssna inte på västerländsk media.

Med tanke på att en död ryss är en bra ryss så låter detta utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in