Citat:
Ursprungligen postat av
MrEGrey
Nej, jag tycker det är korkat att vänta tills Putin är ”färdig” i Ukraina och kan vända all uppmärksamhet och kraft mot oss.
Du verkar luta åt att vi inte skall bli medlemmar alls och i så fall är det ju följdriktigt att du inte vill gå med nu eftersom du, antagligen, inte vill gå med sedan heller. Jag är ju å andra sådan helt övertygad om att vi bör gå med, helst tillsammans med Finland, eftersom jag tycker Ukraina bara är ett i raden av exempel på hur Ryssland struntar i neutralitet och mindre länders rättighet och bara respekterar vapenmakt och kärnvapenparaply. Då är det ju logiskt att gå med innan Ryssland kan komma dragandes och ”hämnas” på oss för vårt stöd till Ukraina eller vad ryssen nu då kan ha fått för sig.
Du har rätt i att jag tycker att Sverige inte bör gå med i Nato, men jag har inte så mycket att säga till om. Det lär väl knappast bli folkomröstning heller. Jag hoppas i alla fall att man inte försöker gå med just nu, eftersom det vore lite som att vifta med en röd flagga och hojta "TITTA PÅ OSS!" Jo, jag vet att en utbredd uppfattning är att Sverige ska kunna göra som Sverige behagar och att inga hänsyn ska tas till vad ryssarna anser, men i så fall finns andra alternativ än Nato — utökat försvarssamarbete med övriga länder i Norden, t.ex. Alla vet ju redan sedan länge att Sveriges alliansfrihet är en chimär.