2022-03-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Jag har tänkt samma sak och det lär väl vara för att detta inte är alla deras krav, utan för att de även vill byta ut regeringen.
Det e väl dessvärre så. Förvånas ändå att dom inte nöjde sej med ryssvänliga/rysspråkiga distrikt utan gör en total attack mot ett land.
Citera
2022-03-07, 13:53
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Ah just ja. Grejen är väl att han vill bevara Ukraina i största möjliga mån. Någon slavisk samhörighet finns inte i vårt fall och då kan jag tänka mig att vi sitter i en värre sits.
Det är iallafall vad jag tror och jag hoppas givetvis att jag har fel och att alla vapen de säger sig ha har rostat sönder och blivit tussilagos men det tror jag tyvärr inte.
Jag tror ryssarna ligger rätt långt fram på vissa vapensystem som överljudsmissiler mm men jag tror Putte ville spara dessa tills Nato lägger sig i.

Hörde på radion förut att många svenskar kollar med MSB för kartor över skyddsrum men att MSB inte har uppdaterade kartor heh.. Vad fan har vi fått för våra skattepengar?
Citera
2022-03-07, 13:54
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Shiiit dollarn blev 140 rubel nu!
Att dollarn ligger på 9,97kr är stört.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
RYSSLANDS KRAV FÖR ATT SLUTA KRIGA

Ryssland har fyra krav på Ukraina för att de ska dra tillbaka sina trupper meddelar Dmitry Peskov, talesperson för Kreml:

• Att Ukraina lägger ner sina vapen

• Att Ukraina ändrar i sin konstitution så att de förblir neutrala och inte går med i Nato

• Att Ukraina erkänner Krimhalvön som ryskt

• Att Ukraina erkänner regionerna Luhansk och Donetsk som fria stater

Jag är verkligen på Ukrainarnas sida, jag vill kriget ska ta slut. Jag sympatiserar med Ukrainarna.
MEN.

Dessa 4 ovan punkter är ju inte så jävla svåra att svälja? Lägga ner vapen är väl inga problem om ryssarna också gör det. NATO kan dom skita i, dom kan gå med i EU istället. Krim har dom inte nu heller så ingenting att förlora. Luhansk och Donetsk, visst. Tufft men samtidigt bor där så stor andel ryssar och det är bättre erkänna dom regionerna än att bli av med hela landet.

En önske/julklappslista ifrån Ryssarna då.., och de vet ju hur illa kriget har gått nu efter en vecka. Så de vet ju lika väl att Ukraina kommer inte acceptera detta alls.

Ukraina struntar ju i hur deras deras ekonomi går, för de handlar det om deras framtida existens som nation.

Detta kommer att förkastas i sin helhet ifrån Ukrainas sida. Man har snubbar, vapen och minst en månad till utav "skitväder" offensivt där nere..

Hur kommer Rysslands ekonomi att se ut efter en månad, sex månader med ekonimiska sanktioner.., är ens Puin president då eller blivit avsatt i en kupp ?
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Ja, efter att Ukraina ha uttryckt att de skall gå med i NATO.

Försök fatta att muckar man med någon som har aggressionsproblem, så blir det slagsmål. Vi skall föreställa de som är gentlemännen.
Jaha och NATO sade nej till en sådan förfrågan så kanske dags du läser på istället för den där propaganda manuset och ber läraren din ända en smula så det KANSKE ter sin lite trovärdigt, Just är det mest irrelevant den där smörjan du försöker få någon tro på!
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Han skiter totalt i både sin egna befolkningen och framförallt motståndarens civila.

Det stod klart under Tjetjenienkriget och det kommer stå klart för alla i även denna konflikten.

Tjetjenienkriget pågick i 10 år om jag minns rätt.

Så hans lilla planerade 5-dagarsinvasion kan bli riktigt långdragen här också.

Den som lever får se.
Med tanke på hur dåligt det går för ryssen både på slagfältet och hemmavid så hoppas jag att det inte ska ta så lång tid innan Ryssland kapitulerar.

Men kan det kanske behövas att Ukraina börjar bryta sig in på rysk mark?
Låter fantasifullt men Ryssland förlorar materiell i en rasande takt och putin flyger in terrorister från Syrien och Tjetjenien.
Ukraina har redan gjort ett tillslag på en rysk flygplats om jag minns rätt.

Mvh
Citera
2022-03-07, 13:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jaktrobotar finns på båda sidor.

Ja, men hur många?
Citera
2022-03-07, 13:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Det är iallafall vad jag tror och jag hoppas givetvis att jag har fel och att alla vapen de säger sig ha har rostat sönder och blivit tussilagos men det tror jag tyvärr inte.
Jag tror ryssarna ligger rätt långt fram på vissa vapensystem som överljudsmissiler mm men jag tror Putte ville spara dessa tills Nato lägger sig i.

Hörde på radion förut att många svenskar kollar med MSB för kartor över skyddsrum men att MSB inte har uppdaterade kartor heh.. Vad fan har vi fått för våra skattepengar?

Jämställdhetsmyndigheten och en hel bransch som försörjer sig på klimat och jämställdhet.
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Inget händer riktigt. Måste inte Ryssland göra något snart? Påbörja massiva bombningar, eller nya storoffensiver? Är det lugnet före stormen vi ser nu? Vad tror ni blir Putins nästa drag i kriget?

Svårt att säga så är det ju.

Vad jag tror är att Ryssland kommer att mala på gata för gata hus för hus. så har det sett ut rent historiskt, Aleppo senast.

Sedan vet jag inte var det kommer ifrån att det ska gå snabbt för att det är ingenting som Putin har lovat utan att Ryssland mal till att de tycker att det är klart och ingen här i Väst vet när Ryssland kommer till att tycka att det är klart.
Citera
Medlem
StigaSols avatar
Jaha, så Ryssland öppnar upp korridorer för Ukrainarna att fly in till fiendeterritorium, vidrigt. Sen ska dom stävjas. Ska inte glömma att syriska soldater skickas in i detta krig heller, vafan har muslimerna där att göra? Dom drillas väl med att man ska kväsa otrogna hundar.

Ryssland kan man aldrig mer lita på.

Kineserna kan man aldrig räkna med.

Båda dessa länder vill ändra på världsordningen.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
RYSSLANDS KRAV FÖR ATT SLUTA KRIGA

Ryssland har fyra krav på Ukraina för att de ska dra tillbaka sina trupper meddelar Dmitry Peskov, talesperson för Kreml:

• Att Ukraina lägger ner sina vapen

• Att Ukraina ändrar i sin konstitution så att de förblir neutrala och inte går med i Nato

• Att Ukraina erkänner Krimhalvön som ryskt

• Att Ukraina erkänner regionerna Luhansk och Donetsk som fria stater

Jag är verkligen på Ukrainarnas sida, jag vill kriget ska ta slut. Jag sympatiserar med Ukrainarna.
MEN.

Dessa 4 ovan punkter är ju inte så jävla svåra att svälja? Lägga ner vapen är väl inga problem om ryssarna också gör det. NATO kan dom skita i, dom kan gå med i EU istället. Krim har dom inte nu heller så ingenting att förlora. Luhansk och Donetsk, visst. Tufft men samtidigt bor där så stor andel ryssar och det är bättre erkänna dom regionerna än att bli av med hela landet.
Jag har sett dessa uppgifter tidigare i tråden, men finns det någon källa på att det stämmer? ¨

I övrigt håller jag med dig i din syn på saken.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
De är den själva källan. Men jag fick nys om det här:

https://twitter.com/christogrozev/status/1500196994928812035
https://twitter.com/christogrozev/status/1500197460626624513
Okej! Låt oss kolla Twitter-kontot:

Christo Grozev
@christogrozev
Bellingcat exec director. Emmy & Nannen Prize for investigative journalism 2021, European Prize for Investigative Journalism and London Press Club Prize 2019.
https://twitter.com/christogrozev/status/1500812687009267712?s=20&t=6l_diq4iUeGfVK3yBZjZSg

Som hänvisar till ett Facebook-inlägg.

Samma folk som hävdar att Assad gasat ihjäl små barn tre gånger.

De flesta här fb vet vilken sida av historien man vill stå på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in