Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-06, 17:09
Medlem
1. SNABB BAKGRUND:

Jag blev sent i livet ADHD-diagnostiserad
Har under ungdomen bara supit ner mej fasansfullt mycket.
Sökte aldrig knark, men kompisar har berättat att jag ibland somnade efter att ha snortat "pulver" som vissa bjöd på ibland...

Numera festar jag ingenting. Bara en loser som sitter hemmaoch gamear å bla bla inte många vänner å bla bla... Jag dricker inte ens alkohol sen många många år tillbaka!

(Kan snabbt lägga till att jag har ett par halvnära släktingar med ADHD som är tunga missbrukare, halvkriminella och ja... Inga jag umgås med själv, men ser dom ibland på stan och är alltid fulla och/eller påtända å sluddriga)

2. MEDICINEN...

Har fått Equasym utskrivet ett halvår ungefär, skötte doseringen 100% fläckfritt i början och det gjorde enligt min flickvän noterbar skillnad på mej i form av lugnare, mer tålmodig och att ta tag i viktiga hushållssysslor å inte bara skita i det eller glömma osv. Ja nifattar.

I början skötte jag medicineringen 100% enligt recept och det funkade ju bra.

3. VARFÖR JAG BÖRJAT "FREESTYLEA" DOSERINGARNA

Jag började sluta ta medicinen på vardagar eftersom jag ändå inte gör nåt vettigt om dagarna.
Sparade doserna till helgen för plötsligt var det mycket lättare att bara hänga i soffan med flickvännen, titta på TV hela dagarna utan att känna den rastlösheten och känna mej tvungen att springa iväg å göra annat stup i kvarten.

Det blev som ett "chill pill för helgerna att bara ha det lungt och skönt med tjejen"...

4. MIN ORO JUST NU

Originaldosen funkar inte längre, och jag har börjat "smyg-knapra" mina depotkulor när hon inte ser och sen kommer tillbaka å lägger mej i TV-soffan å softar ett tag till osv.

Känns jävligt "knarkigt" och jag gillar det INTE men på nåt vis känns det jobbigt att behöva tillägna helgerna "nykter" med springet i benen och hjärnan som rusar på och vill göra annat än att sträck-kolla serier...

Jag blir ju raka motsatsen till "speedad" även om jag knaprar rejäla mängder av skiten, funkar nästan mer som sömnmedel efter jag dragit i mej "för mycket"...

5. JAG SKA BÖRJA LÄGGA UNDNA MINA PILLER (hoppas på tolerans-sänkning?)

Jag funderar på att lägga undan mina piller på något ställe där jag inte lätt kommer åt, alltså inte ens hemma, och försöka hålla mej "ren" i några veckor... Och hoppas att toleransen går ner så jag kan börja äta mina normala doser för att bara funka som det är tänkt...

Ja jag vet inte... Svara om ni vill...
Citera
2022-03-06, 19:00
Medlem
Hur du än gör så borde du ta upp att doseringen inte längre funkar för din läkare. Då kan du även ta upp att du vill öka dosen då du inte känner att den hjälper som den gjort förut. Därifrån kan din läkare avgöra om du ska höja dosen eller prova något som passar dig mer.

Förklara också för din partner din situation och att du då ska kontakta läkare om detta. Då bör hon förstå och ni kan då tillsammans komma fram till en lösning tillsvidare
Citera
2022-03-06, 19:22
Medlem
ANewWayToSayHoorays avatar
Toleransen går ner när du slutar ta dem ett tag inga problem.
Citera
2022-03-06, 19:38
Medlem
Ja jag måste såklart kolla med rådgivaren, jag kan ju inte hålla på såhär.
Citera
2022-03-06, 21:27
Medlem
mongomanishs avatar
Om inte medicinen gör dig så pass lugn att du kan sitta och kolla på tv utan att bli väldigt rastlös så har du antingen fel dos (troligen) eller så behöver du byta medicin. Personligen klarar jag inte av methylfenidat, men alla är vi olika. Dexamfetaminerna (elvanse/attentin) är betydligt bättre i min mening.
Citera
2022-03-06, 23:07
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Om inte medicinen gör dig så pass lugn att du kan sitta och kolla på tv utan att bli väldigt rastlös så har du antingen fel dos (troligen) eller så behöver du byta medicin. Personligen klarar jag inte av methylfenidat, men alla är vi olika. Dexamfetaminerna (elvanse/attentin) är betydligt bättre i min mening.

Vad menar du med att du inte ”klarar” metylfenidat?
Citera
2022-03-07, 07:39
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Vad menar du med att du inte ”klarar” metylfenidat?

Känner mig hela tiden obekväm i min egen kropp, har liksom myrkryp, får klningar och känner mig allmänt inte till freds. Kunde förvisso koncentrera mig bättre än utan men jag slutade efter knappt ett år på concerta och ritalin för att jag tyckte det kändes för obehagligt. Har nu inte haft medicin på över tio år men har nyligen börjat med elvanse och attentin som funkar mycket bättre för mig.
Citera
2022-03-07, 13:46
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Känner mig hela tiden obekväm i min egen kropp, har liksom myrkryp, får klningar och känner mig allmänt inte till freds. Kunde förvisso koncentrera mig bättre än utan men jag slutade efter knappt ett år på concerta och ritalin för att jag tyckte det kändes för obehagligt. Har nu inte haft medicin på över tio år men har nyligen börjat med elvanse och attentin som funkar mycket bättre för mig.

Okej hur funkar elvanse för dig då? Hur märker du av de?
Citera
2022-03-07, 14:46
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Okej hur funkar elvanse för dig då? Hur märker du av de?

Elvanse (tillsammans med Attenin) gör mig lugn, fokuserad och kommer utan något obehag. Jag kan inte beskriva det som något annat än att det känns som ett mer rent "rus" (i brist på bättre ord). Jag känner mig samlad och har lätt för att göra den uppgift jag har framför mig, i mitt fall högskolestudier. Jag har innan pluggat ett par år på högskola utan medicin men har alltid varit chanslös att läsa så mycket som har efterfrågats eftersom jag inte klarade av att läsa mer än några ynka minuter i taget. Nu kan jag plugga en hel dag om det behövs och får nästan påminna mig om att jag behöver ta en paus och sträcka på benen ibland samt äta nånting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in