Citat:
Ursprungligen postat av
enoent
Jag kollade upp Demographics of Russia på Wikipedia. Ganska enkelt.
Men du menar alltså att alla arbetsföra män ska in i armén. Låter som en utmärkt plan, när målet är att erövra Ukraina. Blir nog bra det tror jag!
Ok, förstår du blev väldigt upprörd nu när du trodde jag menar att ryssarna går in med 10 miljoner man i Ukraina. Nej, det kommer inte att hända.
Om du tittar på kartan över Ryssland så ser du att de behöver försvara enormt stora områden, vilket ger att en rysk arme kan vara 10 miljoner man, men uppsplittrad över väldigt många platser eftersom de inte kan föra samman alla till en och samma krigsskådeplats.
Så alltså, även om de har 1 miljon man i armé i statistiken idag så är det inte 1 miljon man på en och samma plats. Därav att de förmodligen inte kan anfalla med en miljon män i Ukraina utan är begränsade till 200.000-400.000 maximalt.
MEN, om de får tid på sig och kan bygga upp soldatarmén till 10 miljoner, då kan de nog sätta in en miljon man i Ukraina. Hur mycket tid de behöver vet jag inte.
Resten måste av militärtaktiska skäl vara beredda försvara resten av Rysslands enorma ytor och gränser mot omvärlden.
Sverige har möjlighet att ställa upp med en miljon man stark armé om det behövs. Som mest handlade det om 850.000 man under kalla kriget, men vi är ju fler idag och har många unga manliga invandrare som kommit till Sverige senaste 15 åren.