2022-03-07, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ukraina fortsätter att spränga broar järnvägar..vägar.
Brända jordens taktik.
Samma som hitler gjorde helt meningslöst.

Nä brända jordens taktik är att förstöra allt när man drar sig tillbaka, bränna hus, förstöra åkrar förgifta vatten osv. Som Stalin gjorde under ww2.
Citera
2022-03-07, 08:10
Medlem
Cobas avatar
Ny dag och nya hjältedåd av Ukraina,
Nya förnedrande förluster för ryssarna och deras tönt putin.

Putin kan inte vinna detta krig, ändå fortsätter han offra ryska liv.
Putin kan inte vinna detta krig, ändå fortsätter han terrorbomba civila i Ukraina.
Putin är en gangster och har ingen heder, det är ju så uppenbart.

Likaså med de tragiska rysstrollen. Det blir bara mer och mer patetiskt men på ett sätt lyckas de ju. Eftersom de är löjliga och hederslösa så försöker de dränka tråden med irrelevanta inlägg.
Betänk det svenskar. Tänk att leva ett så fattigt mentalt liv så att man måste ägna hela dagarna åt att diskutera som en tonårstjej.
Ha förbarmande över stackarna men svara inte på deras idiotiska inlägg. Håll er till trådens ämne och låt er inte dras in i whataboutism och annat av ynklingarna.

Ukraina vinner. Vi kan vara stolta och känna oss trygga. Gemenskapen i väst vart totalt övermäktig för tjuven putin.
Det är bara hoppas nu att det finns nån ryss med ryggrad som avslutar gangstern putin. Det var dags igår, det blir bara sämre för Ryssland ju längre de väntar med att dra det plåstret.

Heja Ukraina, segern är er. Ni är fantastiska!

Mvh
Citera
2022-03-07, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Låt mig göra ett inhopp.’Du ägnar dig åt en argumentaion på småbarnsnivå när du kräver att andra skall ta fram informationen åt dig. Men eftersom brottet detta avtal från 1994 är det kanske mest svekfulla av Rysslands övertramp så är det utmärkt om fler läser just punkt 2 i avtalet som skrevs när Ukraina frivilligt avstod från sina kärnvapen:

2. The Russian Federation, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and the United States of America reaffirm their obligation to [b]refrain from the threat or use of force against the territorial integrity or political independence of Ukraine, and that none of their weapons will ever be used against Ukraine except in self-defense or otherwise in accordance with the Charter of the United Nations;
[/i](https://web.archive.org/web/20170312052208/http://www.cfr.org/nonproliferation-arms-control-and-disarmament/budapest-memorandums-security-assurances-1994/p32484)

Putun och Ryssland har uppenbart brutit mot båda delarna av punkt 2. Nu är det din tur: vad har USA brutit mot?

Jag förstår dig precis, men jag tycker han är så barnslig så jag beter mig likadant.

Jag länkade texten till honom igår, men då pratade han om att det var svävande text jag hade kopierat och inte ordagrant.

Enligt mig så har USA brutit genom att utföra statskuppen, det ser jag som ett klart avtalsbrott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Destroyed Russian military vehicles in Ukraine

https://www.reuters.com/news/picture/in-pictures-destroyed-russian-military-v-idUSRTS60B45

Källa: Reuters

Alltså ryssarna måste ha åkt på enorma materiella förluster.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Jag kollade upp Demographics of Russia på Wikipedia. Ganska enkelt.

Men du menar alltså att alla arbetsföra män ska in i armén. Låter som en utmärkt plan, när målet är att erövra Ukraina. Blir nog bra det tror jag!

Ok, förstår du blev väldigt upprörd nu när du trodde jag menar att ryssarna går in med 10 miljoner man i Ukraina. Nej, det kommer inte att hända.

Om du tittar på kartan över Ryssland så ser du att de behöver försvara enormt stora områden, vilket ger att en rysk arme kan vara 10 miljoner man, men uppsplittrad över väldigt många platser eftersom de inte kan föra samman alla till en och samma krigsskådeplats.

Så alltså, även om de har 1 miljon man i armé i statistiken idag så är det inte 1 miljon man på en och samma plats. Därav att de förmodligen inte kan anfalla med en miljon män i Ukraina utan är begränsade till 200.000-400.000 maximalt.

MEN, om de får tid på sig och kan bygga upp soldatarmén till 10 miljoner, då kan de nog sätta in en miljon man i Ukraina. Hur mycket tid de behöver vet jag inte.

Resten måste av militärtaktiska skäl vara beredda försvara resten av Rysslands enorma ytor och gränser mot omvärlden.

Sverige har möjlighet att ställa upp med en miljon man stark armé om det behövs. Som mest handlade det om 850.000 man under kalla kriget, men vi är ju fler idag och har många unga manliga invandrare som kommit till Sverige senaste 15 åren.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Syriska legosoldater är inte att leka med… de är självmordsbombare…

Det kan väl knappast finnas någon legosoldat som är självmordsbombare?

Putin kan nog förresten också värva subsahariska krigare. Det var/är ett antal sådana i Libyen. Pengarna är en viktig faktor till varför de väljer ett sådant jobb, även om de inte får samma lön som en Europé.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Nja det handlar inte om det, men ibland kanske man helt enkelt får göra en bedömning om hur stora offer som är motiverat om ändå övermakten är för stor. Ska man lyssna på en del som Zelensky säger så skulle vi provocera fram ett nytt tredje världskrig. Vad är det som är så bra med det? Ukraina borde vetat att Nato inte skulle göra ett skit. Dom har väl blivit lovade guld och gröna skogar men Nato kommer inte att hjälpa dem alls.

Nato har varit tydliga från första början att de inte kommer sätta in trupp, även om just du missat det.
Citera
2022-03-07, 08:12
Medlem
Tror ni att Putin fortfarande upplever att allt går enligt planerna?
Citera
2022-03-07, 08:13
Avslutad
Spränga broar kan vara mycket effektivt. Tyskarna sprängde alla broar över Rhen utom en enda som de inte hann. Det blev en dramatisk strid på bron som också skadades svårt. Med Jänkarna hann föra över en mindre styrka innan den kollapsade. Med hjälp av ingenjörstrupper som stärkte upp bron. Hade bron inte varit där så hade förmodligen Tyskland dominerats av ryska styrkor vid freden 1945. Nu har väl inte Ukraina lika stor flod och som skär genom hela landet. Men som sagt inte fel av en trängd försvarare spränga broar.
Citera
2022-03-07, 08:13
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Så du påstår att en statskupp inte är att använda våld?

Jag godtar inte ditt påstående att USA genom att använda våld eller hot om våld genomfört en statskupp i Ukraina. Du får visa att så är fallet. Kom igen nu, det här med principen att man får visa stöd för vad man påstår kan väl inte rimligen vara helt nytt för dig?
Citera
2022-03-07, 08:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag förstår dig precis, men jag tycker han är så barnslig så jag beter mig likadant.

Jag länkade texten till honom igår, men då pratade han om att det var svävande text jag hade kopierat och inte ordagrant.

Enligt mig så har USA brutit genom att utföra statskuppen, det ser jag som ett klart avtalsbrott.
Jag ser att du med ett Orwellskt grepp försöker få det det till att USA ordnat en ”statskupp” och på så sätt brutit mot avtalet. Du förklarar inte vad det är som är ”statskuppen”, men Maidan 1994 och valet 2019 är väl två tänkbara halmgubbar. Inget av dem en statskupp, inget av dem gjort av USA.

Det tragikomiska med det hela är att när Ukraina faktiskt hävdar det oberoende som avtalet beskriver, då är det ett brott mot avtalet enligt dig.

Till sist:
det är uppenbart att Ryssland brutit mot Budapestsvtalet. Är vi överens där?
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-03-07 kl. 08:17.
Citera
2022-03-07, 08:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Så du påstår att en statskupp inte är att använda våld?

Vänta, USA har inte genomfört någon statskupp i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in