2022-03-07, 07:48
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Som jag fattar det så ersätter USA de bortskänkta planen med F-16. Så det är en win för Polen och en win för Ukraina eftersom deras piloter är tränade på Mig-29. Men i princip håller jag med dig, om inte USA hjälper till så får Europa ordna detta själva.

Även en win för USA som får leverera F-16.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Njae, men nu blev det uppenbart fastslaget och tveklöst officiellt..

Att vi inte är neutrala är ingen hemlighet, även om just du har missat det. Det har varit officiellt i våra utrikesdeklarationer i åratal.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Jag förstår att du vill undvika att svara på mina frågor för det blir bara pinsamt för dig. Men jag frågar dig igen - vad står under punkt 2.

Man får intrycket av dig att du hävdar motsatsen, att USA inte har brutit mot Budapestmemorandumet. Så vi kan kolla om vi båda är överens om vad som står i det.

Det enda du har lärt mig är att du slösar min tid, jag har rätt och du har fel, men du kommer aldrig erkänna det.

Att fråga mig vad som står i punkt 2 i Budapestmemorandumet är inte att visa hur USA brutit mot Budapestmemorandumet, vilket är vad du sagt att du skall göra, det förstår du säkert om du tänker efter lite. Men ok, eftersom du inte verkar klara av att följa en länk så står det så här.

The Russian Federation, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, and The United States of America reaffirm their obligation to refrain from the threat or use of force against the territorial integrity or political independence of Ukraine, and that none of their weapons will ever be used against Ukraine except in self-defense or otherwise in accordance with the Charter of the United Nations.

Så, visa nu internet och världen hur USA brutit mot den där bestämmelsen. Det är en position som inte ens Ryssland har, så det skall bli riktigt spännande. 😊
Citera
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Att vi inte är neutrala är ingen hemlighet, även om just du har missat det. Det har varit officiellt i våra utrikesdeklarationer i åratal.

Äh.. Men nu blev det så uppenbart
Citera
2022-03-07, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Hur räknar du?

145 miljoner cirka bor det i Ryssland. Av dessa är cirka 6.8 miljoner män mellan 15 och 24. Alla dessa ska alltså in i armén. Sen har du 30 miljoner mellan 25 och 54, och vi får då rekrytera från dessa också. Med tanke på att medellivslängden för män i Ryssland är 67 så kanske vi inte ska tvinga in män över 54 i armén, eller vad tror du?

Varifrån ska denna mäktiga tiomiljonersarmé få utrustning? Utbildning? Mat och kläder?

I detta Ryssland med en armé på tio miljoner, vem var du tänkt ska jobba? Eller är erövringskriget mot de ukrainska narkomannazisterna det enda som den ryska ekonomin - hur mycket som nu kvarstår av den - ska syssla med?

Vet inte hur du räknar, men sannolikt på en befolkning över 100 miljoner så borde åtminstone 10% bestå av arbetsföra män mellan 18-60 år.
Citera
2022-03-07, 07:50
Medlem
Detta påminner om tyskland och berlin sista dagar.
Tyskarna kämpade helt meningslöst mot ett krig som inte gick att vinna.
Hitler offrade 100 000 soldater och civila dom sista veckorna i försvaret av Berlin mot Ryssarna.
Citera
Medlem
Det är klart att Putin inte bryr sig om sina soldater i nuläget, ifall han inte vinner kriget så vill han nog inte ens ha hem dom igen så att soldaterna kan rapportera till sina anhöriga vad som händer i Ukraina på riktigt och hur dåligt hela kriget har gått.
Stridamoralen är nog katastrofalt dålig bland ryssarna och därför söker sig Putin efter utländska soldater - dels pga moralen men också för att dom inte skulle återvända till Ryssland sen och berätta läget för den isolerade befolkningen.

Apropå Ukraina.
Just nu har Ukraina bevisat för hela världen vilka krigare dom är och stärker hela sin nationella bild.
Det här kommer stärka hela landet och hamna i historieböckerna för all framtid.
Ryssland kan inte vinna det här även om Putin skulle lyckas ockupera landet, kommer vara konstant konflikt generationer framöver.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vi pratade om krigsgskadestånd.
Internationella domstolar avgör sådant.

Varje situation är unik, men jag tror inte Ryssland kommer betala något krigsskadestånd. Men det kommer inte bero på något prejudikat.
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Men är det nu bekräftat att Polen går med på det här? De har ju tidigare sagt nej.
Det verkar inte helt klart ännu.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Äh.. Men nu blev det så uppenbart

För dig då möjligen.
Citera
2022-03-07, 07:51
Medlem
Knut-Annes avatar
Alliansfrihet i fred, syftande på neutralitet i krig, heter det väl?
Citera
2022-03-07, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det klassiska är att den som har luftrummet vinner kriget.
Just nu det Ukrainska flygvapnet är obefintligt.
Hörde nyss på Aljazeera att ryssarna börjar röra sig mot Kiev.
Gissar att Kiev faller den här veckan. Det finns ingen ide att kämpa emot tycker jag.
De som blir drabbad är civilbefolkningen.
Ryssarna kommer att ta över förr eller senare.

De senaste krigen så har ju motståndsrörelser vunnit kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in