När är marknaden som bäst/billigast för att köpa en begagnad segelbåt? Nån med erfarenhet kring det?
Jag är sugen på en sån 70-tals 25-30fotare som en förstabåt. Ser nu på blocket någon som lagt ut en Becker 27, exakt vad jag söker, tillräckligt stor, tillräckligt snabb och med toalett, pentry och bra utrymme, och bra pris för mig. Dock finns den i Skåne och jag bor i Stockholm (En 3 ton båt kan man väl inte transportera själv på en trailer?).
Hösten är av tradition bästa tid att inhandla begagnade båtar då många nyblivna båtägare tröttnar efter sommaren.
Angående båten du såg i annonsen så kan du ju alltid segla upp den till Stockholm om du inte vill slanta upp för att ett speditionsföretag skall frakta upp den. Tänk även på att det kan vara köer på båtplatser samt att dessa kan kosta en hel del, speciellt om man inte vill lägga båten allt för långt bort från stan.
Man kan tröttna på sin båt oavsett årstid, orsaken till försäljning kan vara många så följ marknader och auktioner året runt. Såg en auktion(Blinto) i Linköpingstrakten där en Becker 27 1977 med båtkärra såldes för 11 000 kronor.
Det mesta är prutbart och är säljaren desperat kan du få den gratis mot borttransport.
Billigast att köpa båt är på hösten när säsongen närmar sig sitt slut.
Gamla segelbåtar är ofta billiga eller t.o.m. gratis då ägarna tröttnar på underhåll och kostnader.
Som boende i Sthlm är det nog bäst att först se till att du har tillgång till båtplats och båtuppläggningsplats.
Misstänker att du då kommer bli avskräckt av kostnaden.
Det finns ibland ett fåtal i oktober november som det har hänt ägaen någonting , dessa är billiga eftersom de måste upp och pysslas om
Annars
Vid köp på hösten får man räkna med att få upptagningsavgift vinteravgifter service polering ränta på pengarna mm så det är inte alltid lönsamt. På våren kan man köpa en fungerande båt i vattnet.
Köper man båten på hösten lär man känna den under vintern och det kan ju vara positivt, man har också tid att ändra saker till en båt som man tror passar ägaren
Nu vet vi inte hur priserna kommer att bli efter Corona och kanske i kriget
Med tankar på att det är förstabåt och kötiderna för båtplats i Stockholm så har ägaren mycket tid över för att sköta transporten till sjöss.
Citat:
Hur länge måste jag stå i kö innan jag erbjuds en båtplats?
Kötiden varierar beroende på vilken hamn du köar till. Längst kötid är det till platserna runt Hammarby Sjöstad. Med det utbud av platser som finns i dag får du räkna med att det kommer ta c:a 15 år innan det blir din tur. Kortast kötid är det till Bergsundsstrand & Kungsbrostrand där det tar c:a 7 år för att få ett erbjudande om båtplats. Till de övriga är det mellan 8 - 10 års kötid. (uppdaterat december 2021)
När är marknaden som bäst/billigast för att köpa en begagnad segelbåt? Nån med erfarenhet kring det?
Jag är sugen på en sån 70-tals 25-30fotare som en förstabåt. Ser nu på blocket någon som lagt ut en Becker 27, exakt vad jag söker, tillräckligt stor, tillräckligt snabb och med toalett, pentry och bra utrymme, och bra pris för mig. Dock finns den i Skåne och jag bor i Stockholm (En 3 ton båt kan man väl inte transportera själv på en trailer?).
Gamla segelbåtar är det alltid vrakpriser på. Rätt tid är när du hittar rätt båt. Lär inte skilja många korvören på säsong. Kolla bara att motor och segel är hyfsade. Fan, båtar man drömde om en gång kostar bankomatpengar idag.
Edit. Efter midsommar brukar båtar bli ännu billigare! Man har försökt sälja och det har gått trögt. Vid midsommar inser man att det är kört. Väck med skiten bara.
Senast redigerad av idiamindada 2022-03-07 kl. 19:18.
Precis! I normaltakt så tar det inte mer än tre-fyra dar att segla upp till Stockholm från sydkusten! Kan gå snabbare om man pressar, men varför skall man göra det? Finns ju inget härligare än att segla i lugn och maklig takt ihop med några bra kamrater med endast östesjöböljornas kluckande och seglarkamraternas snack över kabyssmiddagarna!
Älskar seglarlivet! Saknar det som fan!!!!
Senast redigerad av Andersdamaan 2022-03-07 kl. 20:05.