2022-03-06, 19:46
Medlem
Idiotsveriges avatar
Jag gjorde samma sak, växlade in mina bitcoins till rubel. Nu får vi se hur lång tid det tar innan den bouncar, men förr eller senare kommer det hända, så jag har inte bråttom.
Citera
2022-03-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Jag gjorde samma sak, växlade in mina bitcoins till rubel. Nu får vi se hur lång tid det tar innan den bouncar, men förr eller senare kommer det hända, så jag har inte bråttom.

Du lär förlora köpkraft för det du investerat i rubeln, särskilt om du tror på senare.

Kortsiktigt har jag ingen aning hur det går för för dig och ts.

Bitcoins till rubel, känns ganska chansartat... Jag tror du trollar. Eller?

Men...
Det finns ju chansen att Ryssland evt gör något med allt sitt guld. De har dumpat mängder av amerikanska statspapper och köpt guld för det sedan 2018..m Smart drag!

Alla fiatpegar är dåliga nu.

Ryska aktier i fina bolag däremot vore nog rätt fina chansaktier nu dock.
Citera
2022-03-06, 20:34
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Du lär förlora köpkraft för det du investerat i rubeln, särskilt om du tror på senare.

Kortsiktigt har jag ingen aning hur det går för för dig och ts.

Bitcoins till rubel, känns ganska chansartat... Jag tror du trollar. Eller?

Men...
Det finns ju chansen att Ryssland evt gör något med allt sitt guld. De har dumpat mängder av amerikanska statspapper och köpt guld för det sedan 2018..m Smart drag!

Alla fiatpegar är dåliga nu.

Ryska aktier i fina bolag däremot vore nog rätt fina chansaktier nu dock.
Vem skall de sälja sitt guld till när alla seriösa aktörer blivit förbjudna att handla med Ryssland? Till Kina, för mer RMB till ockerpris? På svarta marknaden? Lär vara få aktörer som vill ha så mycket guld där.

Guld är bra för privatpersoner, inte för centralbanker.
Citera
2022-03-06, 20:38
Medlem
mr13377s avatar
För er som tror att rubeln är investerbar vill jag varna att nedgången på 98% är inte iett isolerat fenomen senaste 30 åren, senaste två århundradena har det varit en katastrofal investering med jänna defaults och devalveringar. Även om en annan ledare skulle ta över ärver man en ekonomi i totalt förfall som kommer vara fast i hopplös rävsax där de besparingar som krävs inte kommer vara politiskt genomförbara.
Citera
2022-03-06, 21:09
Medlem
KJosefs avatar
RSI är lite magiskt, det fungerar väldigt väl långa perioder och det fungerar inte alls i långa perioder. Väldigt skumt.

Om du är medveten om att det kanske inte kommer att fungera och om du kan hantera förlusten så varför inte investera? Ingen kan förutsäga framtiden. Tricket är att riskhantera så att man inte blir mosad när man har fel.
Citera
2022-03-06, 21:16
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige

Känns riktigt dumt nu när Bitcoin är så billigt.
Citera
2022-03-06, 21:42
Medlem
WatchItNows avatar
Du kunde också köpt lottsedlar för pengarna. Du kan ju vinna en miljon...
Citera
2022-03-06, 22:44
Medlem
Varken smart eller dumstridigt vill jag säga.
Att handla på börsen är alltid riskabelt.
Känner du att du kan avvara "spela" bort på 50 000kr på detta. Så kör hårt och följ din magkänsla.
Själv så funderar jag på att köpa in mig när börsen öppnar i Ryssland. Inte Rubel dock.
Senast redigerad av Noccofocus 2022-03-06 kl. 22:47.
Citera
2022-03-07, 01:35
Medlem
Storfetdases avatar
Köp Gazprom istället, långt mindre risk men däremot en långsiktig investering.
Citera
2022-03-07, 01:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Köp Gazprom istället, långt mindre risk men däremot en långsiktig investering.

Ja det är väsentligt bättre att investera i Ryska aktier än i Rubel.

Det kan bli kraftig inflation varvid rubeln blir märkbart mindre värd samtidigt som aktiekurserna stiger för att kompensera detta.

Så funkar aktier kontra "kontanter" generellt och sannolikt extra mycket i ryssland kommande månader och år.

Tror det blir fiasko av TS rubelsatsning.
Citera
2022-03-07, 01:45
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Jag gick in igår och köpte på mig rubel. Tanken är att kapitalisera på bouncen som jag (av naturliga skäl) hoppas och tror kommer de närmaste dagarna och sälja av med 20-30 % vinst. Alltså ingen långsiktig investering..

Den ryska rubeln kommer vara lika mycket värd som toalettpapper de närmaste åren.
Citera
2022-03-07, 02:25
Medlem
Eatlers avatar
Min analys: Totalt efterblivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in