2022-03-06, 22:41
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Mm jag är säkert på den ryska sidan..
Tyckte att det framstod så eftersom du kräver att Putin ska hedras med sitt fullständiga namn. Överbefälhavare Vladimir Putin - Den Store Ledaren.
Tänker att det finns mycket annat att lägga sin energi på än att hedra en barnamördande diktator.
Citera
2022-03-06, 22:42
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Det viktigaste är ju att förhindra natoexpansion som hotar rysslands säkerhet samt säkra tillgången till viktiga naturtillgångar. Avnazifiering kan ju bli en positiv bieffekt.
Hur hotar man en irrationell nationalist som sitter på mångfalt mer kärnvapen än någon annan?

Hur många hjärnceller har du egentligen? Om du fick gissa?
Citera
2022-03-06, 22:42
Medlem
Karppas avatar
Nu när Ryssland ska stänga sitt internet, betyder det att rysstrollen här försvinner eller har de trollfabriker även utanför Ryssland?
Citera
2022-03-06, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag är övertygad om att Putin kommer att hota EU-länder med kärnvapen om några veckor. När han har tagit över hela Ukraina så kommer han behöva rädda ekonomin i Ryssland.

Sanktionerna måste därmed lättas, annars kommer han se det som att vi förklarar krig.

Vilket land kommer han då specifikt hota med kärnvapen? Ja, inte ett NATO-land iallafall av naturliga skäl.

Sverige är Putins slagpåse, så det känns sannolikt att vi skulle kunna bli "gisslan" under denna konflikt.

Då är den stora frågan hur alla EU-länder kommer reagera till detta.

- Kommer många länder få kalla fötter och släppa sina sanktioner?

- Kommer länder utgå från att Putins hot om kärnvapen bara är tomma ord och hoppas på det bästa?

Det återstår att se. En sak är säker och det är att vi kommer få se betydligt mer aggressiva hot om kärnvapen från Putin under en snar framtid.

Vi får hålla tummarna att någon släcker Putins liv innan det går så långt.

Så du tror han vinner mot Ukraina då?

Gällande sanktioner så har vi typ gjort minst där,; Ikea ja men det är väll typ det ?
Citera
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Måste man visa källa på något som är så uppenbart att Ryssland använt klusterbomber i Kharkiv mot civila mål . Internet är ju fullt av bilder och filmer på hur de används. Eller just kanske den delen av internet är nedstängt för vissa
Om man hävdar att Ryssland klusterbombar kvinnor och barn, så bör man också kunna visa en källa. Men med alla dessa källor som du har, så borde det vara enkelt för dig att producera en.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Tror azov ingår i det som kan jämföras med hemvärnet. Men ja, fortfarande skit.

Skulle inte vilja säga att en militär enhet som för krigföring mot sin egen befolkning kan jämföras med hemvärnet. Men det får stå för dig. Som använder artiller- granateld mot sin egen befolkning. Som har klara nazistsympatier. Hittar du många likheter med hemvärnet?
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Sveriges militär behöver stärkas, ska vi bjuda in NMR?

Svara på min fråga först.

Var det inte onödigt?

Nu sökte ju inte Ukraina specifikt nazister och högerextrema när de bad om hjälp 2014. Deras försvar var obefintligt och de var på väg att förlora stora delar av sitt territorium så de bad alla med militär erfarenhet komma till fronten. Azov städades såklart med upp en del när de blev del av den ukrainska reguljära armén.

Men jag håller med att de borde städat upp bättre men då flertalet av dem motade bort de ryskstödda separatiststyrkorna ifrån att inta Mariupol så var det förmodligen ett känsligt ämne att hantera.
Citera
2022-03-06, 22:44
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Man kan ju fråga sig det. Jag hade inte åkt in utan infanteristöd ö.h.t. Vi gjorde inte något sådan i kriget i Kroatien. Infanteriet var tvungna att rekognosera innan vi fick köra in i okänd terräng.

Det är nog frestande att försöka beslagta fordonen. Hellre spränger jag skiten än att gå ut i öppen terräng.

JA helt enkelt. Äntligen någon som fattar. Fast för att slippa blodiglar, krokodiler och flytande bajs är det nästan värt risken att försöka "befria" tillämpligt amfibiskt fordon.

Och nej det gjorde vi inte.

Mitt första och enda försök till bärgning och överagande slutade med ett knäckt hjul och ett avslitet band.

Av detta lärde jag mig att nötter som inte har utbildning skall inte försöka hantera bandfordon.

Tacka vet jag toyota hilux/landcruiser
Citera
2022-03-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Med tanke på att ukrainarna troligen kommer att möta ryskt pansar i urban miljö bör man ha större nytta av RPG(raket) och NLAW(robot) än av svenska pansarskott då de kan avfyras inifrån byggnader.

Pansarskott med bakblås kräver ett visst fritt utrymme bakom skytten.
Det ironiska är dock att ju mer man bombar städerna desto lättare är det att bedriva urban krigsföring.
Exempel på detta är Stalingrad.
Svårare att ta sig fram med fordon, gömställen, svårt att orientera sig som attackerade part.

Perfekt miljö för pansarskot, du kan gömma dig bland bråten och dra av något skott.
Citera
2022-03-06, 22:45
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Du tror på allvar att vi hade slått Ryssen? :O
Idag hade vi såklart inte gjort det. Men om 10 år kan vi säkert slänga ultrasmarta system på dem och då är antalet köttsäckar mindre viktigt.
Citera
Medlem
En fördel många misskreditera pansarskott är möjligheten att ha med övningsvapen. Räknar med att Sverige skickade med 20 övningsvapen som skjuter 9mm kulor. Ta med 20 000 kulor så kan varje person som ska få ett pansarskott övningsskjutan några gånger för att få in känslan. Precis så man gör i Sverige? Först 9 mm, sen 20 mm för att sen eventuellt kliva upp på skarpt om ekonomin finns.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Det har aldrig handlat om ukraina i sig själv, utan om kärnvapenraketer utplacerade på detta territorium av nato...

Älskar den här teorin..

Det närmsta kärnvapnet man har byggt är i typ Frankrike. Då ryssen har varit väldigt orolig för det där med att få lite kärnvapen som kommer alldeles för nära han.... Så det har man respekterat..

Men nej då.. Nu tror pellejönsarna på det här forumet att USA.. Som bor och styr från typ andra sidan världen.. Har sagt:
- Öh, vi har ett kärnvapen här.. Vad fan ska vi göra med den?
- Nejdu jag vettefan. Vi kan väl ställa den borta vid gränsen till Ryssland?

SHIT. Vad trög man måste va för att någon ska kunna gå på något sånt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in