2022-03-06, 22:21
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Användaren "hash" har rätt i sak. Man behöver sikta rätt med pansarskotten. Därför rekommenderas att man skjuter tre skott mot samma mål. Sveriges donation av 5000 pansarskott räcker alltså till att slå ut 1600 stridsvagnar.
Robot 57 däremot behöver man inte sikta rätt med – de letar sig självmant fram till målet och sprängs strax ovanför stridsvagnen. Men några sådana skickade vi inte. Antar att vi vill ha dem själva om pissråttorna från Ryssland anfaller oss.

Jag skjutit ett tiotal skarpa M86 genom åren så har rätt gedigen utbildning på dom. Vagnar med ERA rekommenderas att man följer upp med ytterligare bekämpning that's it precis som jag skrev. Övrigt räcker med ett skott på allt ryssen har utom T90A från sidan eller bakifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Med tanke på att ukrainarna troligen kommer att möta ryskt pansar i urban miljö bör man ha större nytta av RPG(raket) och NLAW(robot) än av svenska pansarskott då de kan avfyras inifrån byggnader.

Pansarskott med bakblås kräver ett visst fritt utrymme bakom skytten.
Ingen enkel pjäs att hantera heller
Citera
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Har Sverige kärnvapen? Sån handling ger ryssen rätt att använda kärnvappnnet mot Sverige. Jag oxå vill se RU försvinna fr Jordens yta och ersättas medd hav...men sånt klarar Sverige icke!

Dom får väl bara använda sig av kärnvapen i defensivt syfte i detta fall? Alltså för att försvara Kaliningrad. Nukar dom Sverige vet dom ju att det blir kärnvapenkrig. Jag tror vi kan ställa till rätt mycket oreda innan det blir aktuellt för ryssen, sedan har dom ett värdelöst stycke land. Och omöjligt att ta sig från St.Petersburg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Om Maggan är seriös i sin roll som regeringschef borde hon kalla samman riksdagens krigsdelegation och deklarera krig mot Ryssland. Detta skulle ta Putin på sängen. Självklart är vi underlägsna Ryssland på alla fronter, men Putin vet hur jävla mycket han sätter sig i skiten om ett västland blandar sig i konflikten och som han vet får defensivt understöd för att försvara sitt eget territorium. Jag föreslår att vi mobiliserar och gör en offensiv mot Kaliningrad Oblast som ändå är landlocked gentemot resten av Ryssland och sen minerar vi finska viken.

Mycket bra! Går vi ihop med Finland kan vi ta tillbaka hela Karelen. Vi behöver inte förklara krig. Vi säger att vi gör det i försvarssyfte. Det borde Ryss-Putte förstå.
Citera
Medlem
RomanticDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Oj vilken konstig vantolkning – och vilket påhopp!
Jag är helt för kritisk granskning 👍 Är universitetsutbildad och vetenskapligt skolad. Men det innebär inte att jag köper vad som helst. När Puttler vimsar om att det är Nazist-HBT-judar som leder Ukraina och att Ukraina därför ska avnazifiseras genom att mörda ukrainska barn, så tycker jag att det är så infantilt att det inte är värt att lägga energi på. Ledsen grabben 😥

Han presenterar inget som har med kritisk källgranskning att göra. Han uttrycker sitt människoförakt och kallar sina meningsmotståndare för krigshetsare. Trots att det är han själv som försvarar Ryssland.

Det värsta vore om han är nöjd med att ha alla dåliga egenskaper en människa kan ha.
Citera
2022-03-06, 22:22
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Om Maggan är seriös i sin roll som regeringschef borde hon kalla samman riksdagens krigsdelegation och deklarera krig mot Ryssland. Detta skulle ta Putin på sängen. Självklart är vi underlägsna Ryssland på alla fronter, men Putin vet hur jävla mycket han sätter sig i skiten om ett västland blandar sig i konflikten och som han vet får defensivt understöd för att försvara sitt eget territorium. Jag föreslår att vi mobiliserar och gör en offensiv mot Kaliningrad Oblast som ändå är landlocked gentemot resten av Ryssland och sen minerar vi finska viken.

Med vilken militär ditt jävla missfoster?

Denna idiot vill förklara krig mot en av de största militära grupperna i världen, UTAN en egen militär.

Du är så hjärntvättad och korkad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Antalet fordon säger inte så mycket.

Till alla er som slänger ur er siffror om armestorlekar osv.

Att ukraina skulle ha flera hundra tusentals fler soldater än ryssland är BS.

Har ingen militär kunskap mer än min logik.

Och den säger mig att du vinner inte gerillakrig utan soldater i urban miljö

Du vinner inte heller ett krig på att ha 5 miljoner soldater om fienden är teknologiskt överlägsen med flyg, tanks, missiler drönare och utplåna fienden är målet.

Globalfirepower.com har jag utgått från och kikat på olika länders kapacitet och det är intressant läsning.

Globalfirepower.com
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Dessa p-skott är ganska dåliga, det krävs att att man siktar rätt, annars är dom värdelösa.

Kan tänka mig att dom kommer att användas på ganska nära håll. Då är risken att missa liten.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Har Sverige kärnvapen? Sån handling ger ryssen rätt att använda kärnvappnnet mot Sverige. Jag oxå vill se RU försvinna fr Jordens yta och ersättas medd hav...men sånt klarar Sverige icke!
Varför skulle vi behöva kärnvapen?

Vi har tillräckligt med gängkriminella för att kunna stå emot Putins alla kärnvapen.
Citera
2022-03-06, 22:23
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Med tanke på att ukrainarna troligen kommer att möta ryskt pansar i urban miljö bör man ha större nytta av RPG(raket) och NLAW(robot) än av svenska pansarskott då de kan avfyras inifrån byggnader.

Pansarskott med bakblås kräver ett visst fritt utrymme bakom skytten.

M86 finns i CS version med. Men tror inte Sverige skickat dessa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Sägs att Rysslands general Shoigu har planerat en militärkupp mot Putin. Och det sägs även att han snart kommer bli arresterad för korruption eller förräderi.

Vi får se helt enkelt den närmaste tiden om han blir gripen
Nu tror jag inte på storyn, men såg att han är en tuvin (sibirisk ursprungsbefolkning, en mix av turkfolk och mongoler) så det gjorde det hela lite mer intressant. Kanske har han innerst inne viljan att som tuvin avsätta den ryske ledaren?
Citera
Medlem
Citat:

Dålig idé. Han kommer få ta kärnvapen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in