Citat:
Ursprungligen postat av
fokuserapafakta
Russian Federation
III. Military Manuals
....
Rule 6. Civilians’ Loss of Protection from Attack
The Russian Federation’s Regulations on the Application of IHL (2001) states:
Civilians shall enjoy the protection.... unless and for such time as they take part in hostilities.
...
Har skrivit tidigare om att Ryska militärer följer sin krigsmanual och genom det kunde jag tycka mig förstå varför man bombar civila områden. Finns det kombattanter i området, blir det förmodligen giltigt mål (ref. genevek och mina tidigare inlägg med länkar och grejer). Lärdomen är väl att striden aldrig ska tas nära civila mål - håll frontlinjer starka nog att hålla emot. Brister de linjerna kan kapitulation vara ett sätt att undvika civil massaker.
Men, jag börjar undra om inte vissa Ryska enheter löper bärsärk. Har sett tidigare klipp och om det här länkade klippet de facto har skett genom Rysk eldgivning; (VARNING, MYCKET STARKA BILDER)
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/t864qb/unknown_location_ukrainian_civilians_murder_by/
... då kan man verkligen fråga sig vad fan som hände och händer. Stannade de inte för signal, körde de in på avlyst område, hade de stulit något, var de känd säkerhetspersonal. Oavsett vad så börjar det se ut som att Putin släppt hundarna fria att begå krigsbrott för att få slut på kriget fort.
Som sagt, Putin vill nog inte att det här fortsätter allt för länge till. Sliter ju på både ekonomin och hans egen trygghet.
Därmed får man hoppas att Ukraina INTE känner sig som underdog vid förhandlingarna. De får starkare kort på hand varje dag som går.
.