2022-03-06, 19:30
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Ok. Du har alltså ingen aning hur pansarskotten fungerar. Någon annan som kan förklara?

Om det är AT4 du menar så är det en projektil utan motor (till skillnad från exempelvis en raket) som avfyras. Vill man träffa på längre avstånd med en sådan projektil måste man sikta högre då gravitationen kommer påverka den. Fast jag kanske missförstod frågan?
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Och du tror att Ryssland har alla kärnvapen på samma ställe?
Finns garanterat kärnvapenbestyckade ryska ubåtar till havs nu tex.
Läste någonstans att Ryssland kunde ha upp emot 6000 kärnvapen. Det är en redig mängd att lyckas sabotera. Man kan bara hoppas att det blir ordervägran om det nånsin kommer en order från Kreml att avfyra kärnvapen.

Nato/USA vet exakt var deras fåtal kvarvarande skrammelrör till boomers är, och har en jaktubåt som skuggar var och en. Så fort tubluckorna öppnas får de ett pat torpeder av lämplig sort i skrovet. Och nej, stridsspetsarna detonerar INTE av detta. Däremot lär deras elektronik förstöras av vatteninträngning på vägen ned.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Jag har inte riktigt begripit hur de svenska pansarskotten fungerar. Ska man alltså skjuta pansarskotten över sitt mål?

Nej. Direktträff är det som gäller. För övrigt Nästintil omöjligt att träffa med på rörligt mål.
På Batt-Veckan i lumpen så träffade inte en enda indevid!
Måste användas i kombination med minering för att sakta in konvoj, eller på stationärt mål.
Citera
2022-03-06, 19:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Fler tillskott till den ukrainska armén, VDV verkar har sprungit iväg.

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1500513686036832260
Citera
2022-03-06, 19:32
Medlem
Termos99s avatar
Kärlek och respekt till de ryssar som protesterar mot Putins angreppskrig.

Drygt 13 000 personer i Ryssland har hittills gripits för att ha demonstrerat mot kriget i Ukraina. Under söndagen har protester ägt rum i 59 olika städer runt om i landet och siffrorna på antalet frihetsberövade stiger, enligt människorättsorganisationen OVD.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tio-tusen-ryssar-gripna-vid-protester-mot-kriget
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Kärlek och respekt till de ryssar som protesterar mot Putins angreppskrig.

Drygt 13 000 personer i Ryssland har hittills gripits för att ha demonstrerat mot kriget i Ukraina. Under söndagen har protester ägt rum i 59 olika städer runt om i landet och siffrorna på antalet frihetsberövade stiger, enligt människorättsorganisationen OVD.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tio-tusen-ryssar-gripna-vid-protester-mot-kriget

Trodde det var 30 000 innan.
Citera
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte hunnit fram i tråden men det verkar som om Ryssland skjuter mot civila allt enligt trovärdiga Aftonhoran. Flyende i Irpin har dödats.

Sorgligt.

Ryska soldater verkar skjuta flyende civila och inte "bara" bomba dem. De har även bombat villaområden, sjukhus osv. Tydligt civila mål.

Ryssland verkar göra sitt yttersta för att piska upp en rejäl hatstämning mot dem.
Citera
2022-03-06, 19:33
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Jag säger inte att ryssen inte är kapabel till det, men fan i mig nästan allt som pumpas ut i krigstid(ifrån båda sidor), oavsett vad som sägs så är det nästan alltid propaganda i någon form. Att bara ta information och svälja det utan skepsis är farligt.

WOW, tiden går och fler och fler börjar fatta hur krig och propaganda fungerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Nu börjar det bli....intressant, En special ops MC130J Hercules över Rzeszow i Polen. Deras närvaro brukar betyda att saker planeras. Inte alltid "trevliga". Och en nederländsk tanker över Ostrowiec.
Lufttankning
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottgodis
När det gäller politiska konflikter och framförallt propaganda krig som detta nu är så ska man absolut vara kritisk mot den informationen man tar del av. Aftonbladet är inte opartisk om du tror det min vän.
Min poäng var alltså att man kan få en bild av verkligheten genom att ta del av rapporter från flera olika medier – både i Sverige och andra länder. I just det här fallet kan man bortse från medierapporter från Ryssland eftersom de är helt uppdiktade. Puttler har ju intresse av att världen inte ska veta att han mördar barn (eftersom det är impopulärt i alla andra länder än Ryssland).
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Trodde det var 30 000 innan.

Inte vad jag vet, men vem vet? Det är inte enkelt att få ut information från ett auktoritärt land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Om det är AT4 du menar så är det en projektil utan motor (till skillnad från exempelvis en raket) som avfyras. Vill man träffa på längre avstånd med en sådan projektil måste man sikta högre då gravitationen kommer påverka den. Fast jag kanske missförstod frågan?

Ok. Jag menar 86rna som vi skickar med till Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in