2022-03-06, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Att du inte begriper de långsiktiga konsekvenserna är väl kanske inte så förvånande. Vetepriserna har precis fördubblats och nu blir det stopp för konstgödsel från de tre länderna Ryssland, Vitryssland och Ukraina. I höst kommer vi att se matpriser vi inte trodde skulle kunna vara så höga. Risken är påtaglig att detta kommer att orsaka oro i flera EU-länder där marginalerna är små för vanligt folk.

Ska jag räkna upp fler saker det blir ont om?

T.ex. neon för att tillverka tunna kretsar.

Vi löser det där.

Såhär ser det just nu ut inne i nordko.. Oj. Jag mena Ryssland!

https://twitter.com/nixoov/status/1500505426663776258?cxt=HHwWhIC5vYnv7tIpAAAA
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ingen tror Putin så du kan bara lägga ned att vi skulle lita på något han säger.

Propagandan går igen, detta sas när Sovjet attackerade Finland.

The name's origin came from the propaganda Molotov produced during the Winter War, mainly his declaration on Soviet state radio that bombing missions over Finland were actually airborne humanitarian food deliveries for their starving neighbours.[2] As a result, the Finns sarcastically dubbed the Soviet cluster bombs "Molotov bread baskets" in reference to Molotov's propaganda broadcasts.[3] When the hand-held bottle firebomb was developed to attack and destroy Soviet tanks, the Finns called it the "Molotov cocktail", as "a drink to go with his food parcels".[4]

Wiki.
Jag stödjer mig inte i någon propaganda. Jag gör en ekonomisk analys och det tror jag Putin gjort för längesedan. Bara att ockupera Ukraina som det är skulle slå hårt mot Rysslands ekonomi. Nu kommer det dock att slå hårt mot EU:s ekonomi.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Man får ju hoppas att ryssarna förlorar så mycket på detta krig att de inte har råd att starta nya krig på 10-20 år.
Citera
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
jojo, jag vill se vår befolkning leva med 3 ggr elpriset under säg 5 år och soppan runt 25-30 kr litern, enorma mängder med industrier som stängs för alltid och alla står upp solidariskt och säger vi hjälps åt mot ryssen eftersom USA vill det.

Dina teorier om vem som bestämt vad,spelar ingen roll. Vi är redan i processen att vingklippa Rysslands möjligheter att sälja sina varor på en världsmarknad, bara som en påminnelse för en , tydligen, gränslös imperialistisk Ryss, att ta sitt förnuft till fånga.

Svårt att se, vad som skulle vara fel taktik med detta ?
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Whataboutism igen. Ryssland skall ut ur Ukraina. Vilket språk förstår du. Skall jag skicka över en teckning. Ryssland har stora problem hemma de måste börja med sitt eget land. Ut ur Ukraina.

Jag föreslår att de stannar ett tag till😉
Citera
2022-03-06, 18:12
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Att du inte begriper de långsiktiga konsekvenserna är väl kanske inte så förvånande. Vetepriserna har precis fördubblats och nu blir det stopp för konstgödsel från de tre länderna Ryssland, Vitryssland och Ukraina. I höst kommer vi att se matpriser vi inte trodde skulle kunna vara så höga. Risken är påtaglig att detta kommer att orsaka oro i flera EU-länder där marginalerna är små för vanligt folk.

Allt som skadar oss skadar er 25 gånger hårdare.
Och vi har råd det har inte ni.
Följderna för Ryssland blir astronomiska.
Om några år blir det misär för 10 tals miljoner och vi talar om misär på afrikanivå.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:

Är du fattig? Har du inte råd att leva?
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Mera döda ryssar:

https://twitter.com/ua_industrial/status/1500507298040528904?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1500507298040528904%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fforum.pravd a.com.ua%2Findex.php%3Ftopic%3D1120926.19240

Ser ut som skyltdockor som ligger där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Ingen hemlighet att det rök 500 000 ungar i Irak.

USAs oförrätter genom historien är varken en ursäkt eller ger acceptans för Putins invansion lika lite som som argumentet att Putins "tvingades" till att göra någonting
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Var det inte någon annan som försökte sig på det där men misslyckades, dvs. att stänga av Ryssland från internet?
2. Jaha, vadå. Var det inte Zelenskij som beordrade allmän mobilisering, typ 1 månad för sent.
3. Vad är problemet med det?
4. Humor. Du vet att Ryssarna har bytt från T-72B3/4 till T-90+ nu va, CNN fick till det korrekt i den delen av deras markreportaget
5. I fake news stannade klockorna för 5 dagar sedan. Problemet är väl hur de ska förklara saken senare. Just nu hoppas de på status quo förhandling där påhitt kan göras till sanning...
1. Ska du hoppa från ett tak när du förstår att du har fel, eller vad är problemet?

2. Den senaste twitter-jätteslakten av 5-8 Ryssar som troligen sov i ett tält när någon överföll deras vaktpost (den är nog faktiskt en av de få äkta filmerna) är ca. 3 dagar gammal och har nu filmats från typ 5 olika vinklar och släppts som 5 olika slakter. Varför är jag inte imponerad alls?

3. Det framgår av Ukrainas egen propagandasida refererad i exempelvis pro-Ukrainska expressen, efter att man räknat bort alla uppenbara påhitt, som exempelvis Ukrainska vagnar utslagna av Ukraina.

4. Nu är det färdigflashbackat!
Ditt svar är helt obegripligt men ett par korta punkter:
1: Ryssarna använder allt möjligt material i Ukraina och långt ifrån allt är nytt och fräsigt. Inte för att det spelar någon roll då en T-90 är lika värdelös som en T-62 när bensinen är slut och bägge fungerar utmärkt att skjuta sönder med moderna pansarvärnsrobotar.
2: Det är en jävla skillnad på att Ukraina, som blir anfallna, kallar till allmän mobilisering jämfört med att Ryssland som anfaller gör det.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Känner du inte hur snaran dras åt för Putin och hans anhang ?
Problemet jag ser är att de aldrig kommer tillåta någon opposition. Det kommer inte ens försöka gömma det nu. Den som försöker leda ett uppror kommer försvinna illa kvickt. Skjutas pga förräderi. Det är så gott som kört fram till dagen han trillar av pin. Isoleringen kommer hålla i sig länge. Detta kommer inte glömmas över en natt som många här verkar tro. Enda hoppet att komma tillbaka snabbt är genom att väst går och inleder krig mot Ryssland och förgör styret. Men pga kärnvapen kan inte detta hända. Så loppet är kört. Ryssarna som flyr landet förstår detta.
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
+att vi är efterblivet rika som det är i väst.
Definitivt. Istället för en fyrarummare kan 2 personer bo i en trerummare eller tvåtummare. Och detta är inte ens i närheten av hur många bor. Nu snackar jag svenskar, jag vet att det finns trångboddhet för andra. Allt detta om en absolut energiincident skulle hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in