2022-03-06, 17:36
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Inte osannolikt.. Satsar en krona på att han befinner sig i Turkiet.
Eller Israel.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är märkligt och ledarna i väst beter sig som om vi redan är i ett nytt världskrig och man undrar vad deras aganda är med det. Folk här ska vaggas in i masspykos eller hysteri, vad man nu ska kalla det som händer. Om någon droppar ur och vill veta mer finns bara det som makten vill visa kvar.
I går och i dag har det i princip bara stått att ryssarna bombar barnhem, skjuter civila och dylikt. Reportage om namngivna ukrainare som förlorat anhöriga i kriget. Det är väl jag som är cynisk, men jag frågar mig vad man vill uppnå med allt detta. Visst kan man rapportera om krigets fasor. Visst kan man det. Men jag kommer inte ifrån att det känns som en "fas" i mediakriget — oklart till vilken praktisk nytta eftersom vi redan har en ENORM svensk opinion till stöd för Ukraina. Så är det bara. Vill man ha stöd för mer konkreta insatser för att avsluta kriget? Låter jävligt våghalsigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Om du kollar på deras artiklar så är det uppenbart att Fria Tider har en agenda. Alternativt är dom idioter som behöver stödhjul för o tänka. Det är nämligen uppenbart att deras artiklar är rejält biased.

Återigen, det är inte informationen i artikeln han referrar till.
Det är videon som är tagen från FOX news där en amerikansk överste pratar om läget.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
"NPC-svennar" var en riktigt bra definition. De är helt omedvetna om hur mycket de blivit hjärntvättade. Total lydnad till staten. De har inte förmågan att separera begreppen stat och nation. Därför de blir så rövknullade av alla MENA. Egentligen väldigt sorgligt men Sverige kommer gå under som nation och det är enbart svenskarnas fel.

Vi vet nog vilka som är hjärntvättade.

Du förvränger bakgrundsfakta och klarar inte av att ta in den enklaste information.

De flesta ser att Ryssland under Putins order har invaderat Ukraina och nu mördar dess befolkning.

Men det klarar du inte av.

Snacka om att vara Moskvas NPC.

Du klarar inte ens av att få ett nytt manus för en ny arbetsdag. Det är alltid bara samma lögner.

Är propagandisterna i Putins land så extremt osmarta att de inte förstår att ingen går på propagandan?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du har ju inte besvarat någon av mina frågor. Varför vill du byta ämne?

Ja, självklart är jag ett uns fixerad av Putin i dagsläget. Skulle det vara något konstigt? Du verkar ha missat att han oprovocerat invaderat Ukraina. Och hotat Sverige och även världen med konsekvenser aldrig tidigare skådade. Putin kan säga "jag tänker inte invadera Sverige" eller vilket land som helst. Nu vet vi hur det kan gå för länder som han ger denna försäkran.
Ryssarna kommer inte ta land efter land. Den psykosen får du ta dig ur. De kommer inte ens att behålla Ukraina efter det här. Kartan kommer att ritas om dock och hur mycket hänger på vad Zelensky (läs: Washington) gör den närmaste tiden. Det kommer att utkristallisera sig ett Novorossiya, Polen och Ungern kommer att ta sin del. Resten får vi i EU ta hand om; det som återstår av Ukraina fylld med högerradikala med en mycket mörk framtid att vänta.

Att ockupera andra länder är dyrbart. Se bara på Afghanistan hur mycket det kostade. Vardör skulle Ryssland göra om sina misstag två gånger (Sovjet)?

Minsk-avtalet är en FN-produkt vad jag förstår på initiativ av Frau Merkel.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Vad säger du då om att usa varit direkt eller indirekt ansvarig till 81 procent av alla väpnade konflikter i världen, sedan andra världskrigets slut?

Indoktrinerat skitsnack, är mitt svar på det.
Du kan säkert inte hjälpa vad du påstår, då du förmodligen fått detta intravenöst redan genom din navelsträng.

Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Irak
Afghanistan
Libyen
Syrien

Fast Ukraina är som Tyskland, man använde Nazister för att genomföra en
statskupp i båda länderna mot en demokratiskt vald regering.

Väntar fortfarande på belägg för att USA ska ha agerat som Putin nu gör.
Om min fråga är oklar på något vis, meddela gärna mig det.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Om de Polska MIG-29orna som åter igen verkar bli aktuellt.

Det är viktigt att förstå att här pratar vi om ett stort symbolvärde. Dessutom så handlar det säkert om att testa den ryska björnens gränser, och själva sätta gränser mot björnen.

Militärtekniskt så är de bra kärror om de flyger med den NATO-anpassning de har och kör på länk mot NATO-stridsledning men i detta fall så måste detta plockas ur dem. De behöver ju Stridsledas av Ukraina.

Därmed så är de ute ur matchen då det kommer till luftstrid.
Man kan hoppas och önska men polska Mig 29 utan NATO-länk och allt det som kommer med det står sig inte mot SU-35.

De är heller inte fantastiska då de kommer till att bekämpa markmål och 25 bayraktar är säkert betydligt mer användbart än Mig-29.

Så jag är glad om de till slut får planen för det är bra signalpolitik men det förändrar inte läget militärtekniskt.

Det som skulle förändra och göra stor skillnad snabbt som tillägg till att väst skickar mer NLAW och MANPADS:

- RBS 15 landversion för att slå mot sjömål. Då blockeras möjligheten att ta Odessa via sjön. Det är en oerhörd avlastning av resurser att inte behöva tänka på det.
- Mer Bayraktar En del länder som köpt dem bryr sig fram för allt om pengar så även om de inte vill sponsra kan vi hjälpa dem att snabbt få fler om de länder som har dem får en liten avans/vinst.
Turkiet kan säkert via NATO släppa ett par av deras som nyförsäljning.
- SU25or om det finns Ukrainska piloter inflygna på dem.
- Under ramen av Special Activites Center (clandestine) förser USA Ukraina med operatörer som blir force multipliers genom att utbilda och leda territorial defencegrupper.
- total öppenhet från USA:s sida då det kommer till att dela sigint och satelitdata.

Detta i kombination med att man sakta vrider upp sanktionerna ännu mer och vi har ett läge där detta inte är en given vinst för Ryssland längre och absolut en god chans att Ryssland faller ihop inifrån.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2022-03-06 kl. 17:39.
Citera
2022-03-06, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
För att ingen vill se sin nation våldtagen av ryssar?

Men det är ju precis det som händer nu? Så många oskyldiga för ju. Skulle det bli eld upphör så slipper ju människor dö i varje fall.
Citera
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Verkar vara ännu ett ryskt plan som blir nedskjutet.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1500506875389001731

Ryssarna har inte hur mycket attackflygplan som helst och det är inget som man ersätter på några dagar.

De har bara köpt ett tjugotal varje år de senaste tio åren och nu förlorar de åtskilliga stycken varje dag.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja Förmodligen kommer man studera det här kriget noga många år framöver. Det kommer säkert att förändra både taktik och strategier framöver.

Ja, och de största lärdomarna man kan dra så här långt är:
- Stridsmoral är oerhört viktigt. Den som strider på egen mark har ett enormt moraliskt övertag.
- Portabla ATGM och MPADS är väldigt framgångsrika
- Svårigheten att inta moderna storstäder
- Vikten av koordination mellan olika vapensystem
- Vikten av bra försörjningsled

Jag håller med. Ukrainarna och väst har skrivit om den militära doktrinen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Vad säger du då om att usa varit direkt eller indirekt ansvarig till 81 procent av alla väpnade konflikter i världen, sedan andra världskrigets slut?
Vänligen presentera en lista
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gottgodis
Återigen, det är inte informationen i artikeln han referrar till.
Det är videon som är tagen från FOX news där en amerikansk överste pratar om läget.

Dom länkar till alla videos som existerar, med precis samma agenda..

Ni kanske borde stänga ner sidan ett tag. O kolla på vad alla andra har att säga om det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in