I likhet med föregående säsong har denna varit dålig.
Problemet är att det är tråkig. Det är få konflikter och intriger. De konflikter som blåser upp blir kortvariga. Det är typ inget paktande eller spel och alla verkar i viss grad trivas med varandra. Karaktärerna uppfattas som tråkiga eftersom det inte är någon som bryter mönstret.
För att dessa program ska bli roliga så krävs spänning och konflikter för då börjar man fundera kring ”vad händer härnäst”. I takt med att man lever sig in mer i programmet så börjar man sympatisera för vissa deltagare samtidigt som man utvecklar avsky mot andra. När allt är harmoniskt så blir det ”tråkigt” för ”who cares”.
Jag hade lite förhoppningar i början av säsongen.
Beatrice kändes som en drama-queen. Hon verkar ha en del sociala svårigheter och reagerar starkt på motgångar. Men det blev inte överdrivet mycket kopplat till henne.
Samma gäller Prins som hade en del åsikter kring hur andra skulle göra vilket ledde till irritation men det blev alltså kortvarigt. Nu verkar han vara omtyckt.
En annan kille som kändes intressant i början av Kalle. Han började ändå pakta lite i början och sa tom något i stil med ”De vore kul om uppdragen misslyckades för då blir det konflikter”. Han pratade också lite om att styra de andra utan att de förstår men han lämnade skiten efter några dagar.
Man undrade också lite kring om de kunde bli något med Cecilia, Helene eller Alexander. Cecilia har känts som en riktig sur-kärring som kan ryta till och sprida ilska. Helene blev väl sur över att det var ”oplanerat” nån gång och kändes störig. Alexander försökte gömma skyltar och jag upplevde honom som ganska frispråkig men han åkte ju ut direkt. Sen har Monica kommit in och det är väl lite små-potential där för hon känns frispråkig och irriterande.
Summa summarun så har dessa individer inte skapat den underhållning som man förväntade sig.
Det hade behövts pakter för att få upp kvalitén. Pakter leder till att de kan bli polarisering mellan pakterna vilket gör de mer sevärt. De kan också skapa situationer där paktmedlemmar måste gå emot sin egen pakt för personlig vinning. De kan också skapa situationer där folk försöker gå mellan pakterna och de kan också leda till dramatik.
Gällande pakter så fanns det viss potential i början. Kalle började väl forma en pakt med Izabella och Keshia vill jag minnas. Jag vill minnas att Helene och Levin eventuellt var med. Nu drog ju Kalle tidigt så de blev aldrig en ”riktig” pakt men känslan är att ifall han varit klar så hade de kunnat bli riktigt intressant.
Det började dock bli intressant någon vecka därefter med ”original-pakten” där Levin, Alexander och Jonas var huvudpersoner. Det var de som styrde och ställde varav Keshia, Izabella, Monica, Michaela och Helene var med i bakgrunden. Jag är osäker kring i vilken utsträckning Helene var med men jag tror det. De andra deltagarna började ju störa sig på hur Levin, Alexander och Jonas tisslade med varandra och det är sånt som är intressant för de leder till irritation och i förläggningen udda beteenden.
Men först försvann Alexander efter en usel insats i tinget och därefter Levin. I och med att Levin och Alexander försvann så ”upplöstes” original-pakten och alla farmen-deltagarna blev som en grupp. En stor glad familj…
Vid sidan av original-pakten så fanns ”de andra” där Niklas blev inofficiell ledare. Så vitt jag minns så ingick där Gerty, Cissi, Abel, Prins, Arlind, Victoria, Josefine och Beatrice. Denna grupp var dock mer en ”reaktion”. Jag upplevde att det fanns mer taktiskt driv hos original-pakten som faktiskt ville försöka gå hela vägen genom pakt-strategier. ”De andra” upplevde jag inte tänkte så mycket på ”spelet” utan sammansvetsades pga att de inte var med i original-pakten.
Det fanns lite potential i det här skeendet med två pakter. Det fanns lite tendenser under den korta period där ”de andra” var irriterade över original-pakten. Det störde sig på att de enbart var med i farmen för att vinna pengar och sättet som Jonas, Levin och Alexander småpratade. Å andra sidan började också original-pakten störa sig på ”de andra”, typ att de framställde sig själva som ”självgoda” fastän de egentligen också var beredda att ta till fula trick för att vinna allting. Särskilt Arlind verkade de ogilla och det blev ju även en ”grej” när Arlind tog ut Levin.
Mer sånt här hade behövts för att höja kvaliteten.
Nu blev det dock skit pga att Kalle, Levin och Alexander lämnade. Någon av dessa tre hade nog haft potential att leda en pakt framåt och när dessa försvann så dog allt. De kan också nämnas att Niklas lämnat men han kändes inte som en ”paktledare”. Jag tror ärligt att han sökte till programmet för att lära sig mer om livet på farmen och inte enbart för att vinna cash.
En annan tråkighet är att typ alla ting handlat om kunskap. Det är blä.
Känslan är att Wincent kanske måste vara strängare i sina bedömningar för att höja programmets kvalitet. Det har varit gånger där det funnits brister i uppdragen men där han ändå godkänt dem. Om han inte hade godkänt uppdragen så hade det lett till dålig stämning. Dessutom hade den individ vars uppdrag failat blivit tydlig syndabock och sånt skapar bra tv.
Känns verkligen som producenterna failat med allt när man tänker efter. Jag tänker på det där när Keshia skulle välja vilken mat alla skulle få som belöning. Problemet var att deltagarna kunde dela sin vinst med varandra och detta blir ju problematiskt då hela konceptet faller.
Helt ärligt så bryr jag mig inte ett piss kring vem som vinner. Jag har inga direkta ”känslor”, varken positiva eller negativ gentemot de kvarvarande deltagarna.
Följer inte deltagarna på Farmen - du får väl visa det inlägget då via länk eller göra Print Screen?
Om det var fest så sa väl någon/några sina väl valda ord kanske till henne? Men att vika ut sig så öppet tyder väl bara på att man inte är så mogen och vill ha Likes av helt okända folk Tror att de flesta av deltagarna har sina Instagramkonton Privat (numera) och då innebär det väl att du är "vän" med henne som nu i sin tur - fläker ut saker från hennes Privata konto? Vilken trevlig "vän" i så fall du är då till henne - Not Det är ju skillnad på om de INTE har sina Instagramkonton på inställning Privat eller om de går med på att bli interjuvade i media för då har de medgivit att andra och helt okända personer får se det!
Vad menar du nu? Att alla deltagare med Privat konto har typ 50k vänner då? Nä du. De har privat konto för att ÖKA sitt följarantal. Inte för att begränsa det till sina vänner.
Alla borde få dricka så mycket folköl dom vill på farmen för att mer efterlikna 1800-talet! Det skulle dessutom bli mycket intressantare tv om alla var salongs!
Så jävla skönt att Viktoria först hade ”visualiserat sig själv i alla fem grenar och vunnit ”
Och sen åker som en jävla trasa.
Fan vilken självgod människa. Doula när hon aldrig ens fött eller knappt är torr bakom öronen. Hon har varit självgod hela serien. Ogillar Monica med men hon är ändå roligt trög. Riktigt fint att Monica hånade henne genom att säga att hon verkar vara värdig att vara kvar