2022-03-06, 13:26
Medlem
bergsdals avatar
Skulle man inte tekniskt sett kalla denna invasion för ett världskrig med tanke på hur det har eskalerat i form av hjälp till Ukraina? Mitt resonemang är att Ukraina får mer eller mindre hjälp från större delar av hela världen, borde inte det innebära att det är ett världskrig? (Eftersom länder från hela världen är involverad... Se > världskrig)

Om man bortser från hjälp men ett krav är att länderna behöver ha en fysisk närvaro med militär - skulle man inte kunna kalla Kriget I Afghanistan som ett världskrig då man har länder från hela världen med sin militär i Afghanistan vid en tidpunkt...
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Enduring_Freedom
Senast redigerad av bergsdal 2022-03-06 kl. 13:32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Nato själva säger det, räcker inte det?

Tror snarare han backade när han insåg att det är en toppstyrd organisation som bara är till för att främja USAs intresse.

Du vet att Putin är f d KGB-agent? I det läge han påstås ha uttalat att Ryssland ville vara med i NATO hade han alltså utbildning inom bl a kontraspionage. Och då visste han inte fullt ut vad NATO var menar du? Ja, det skulle ju kunna förklara den katastrof han nu ställt till med. Han är fullkomligt och obotligt obildbar och korkad. Sad.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Putin#KGB-karri%C3%A4r
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Storbritanniens säkerhetstjänst rapporterar nu att Ryssland avsiktligt bombar civila mål i ett försök att knäcka den Ukrainska moralen.

https://www.businessinsider.com/uk-intel-russia-bombing-cities-and-towns-to-break-ukrainian-morale-2022-3?r=US&IR=T

Om detta är sant, är detta då beordrat från president Putin, eller ett beslut som tas helt inom den militära organisationen? Om presidenten har beordrat detta eller kan visas vara införstådd med beslutet så betyder det ju att han sannolikt kan ställas inför rätta i Haag.

Intressanta uppgifter hursomhelst.
Citera
2022-03-06, 13:27
Medlem
Händelseutvecklingen tyder på eskalering till ett större krig. Frågan är om det är säkrast att stanna i Sverige eller fly till ett NATO land om det drar ihop sig.
Citera
2022-03-06, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Norge glömde jag 👍

Litauen och Polen gränsar bara till ockuperade området Königsberg, ej till Ryssland .
Då kör vi på det. Och att anfalla Ryssland genom Norge verkar som en ovanligt döfödd plan.
Citera
2022-03-06, 13:28
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Det är klart att dom inte fått gå med eftersom Ryssland morrade! Biden sugare.

Om de inte fick gå med för att Putin morrade, så varför var han tvungen att anfalla?

Du rev just ner hela ryssrunkargängets narrativ.
Citera
Medlem
För mig framgår det här att vara ett propagandakrig snarare än ett vanligt krig.
Alla krig har propaganda men det här något helt annat.

Ukrainare som flytt i miljoner mellan 2014 och 2022 har ingen ens nämnt. Men nu är Ukraina helt plötsligt hela världens gullebarn.

Censur är diktaturernas vapen och yttrandefrihet är demokratins vapen.

Jag anser att vi i Europa lever i en diktatur där åsikter förbjuds, förtrycks, eller censureras. Medborgare i ett demokratiskt samhälle borde själva få bestämma vilka nyheter och information som är värda att ta del av.

För mig är det oerhört viktigt att få ta del av båda sidorna propaganda för att få en komplett bild. Det blir svårare och svårare i dagens samhälle.

Sanningen har gjort oss pro putin.
Sanningen har gjort oss antivvaxer.
Sanningen har gjort oss klimatförnekare.
Vilken sanning kommer nästa gång bli mobbarnas vapen?
Senast redigerad av HARD-WORKER 2022-03-06 kl. 13:32.
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Så du menar att de blir av med sin sköld om de invaderar Ukraina och har kvar den om Ukraina går med i Nato?
Ukraina är ett suveränt land med demokratiskt styre. Genom demokratiska val får landet avgöra om att gå med i Nato, eller inte.
Citera
2022-03-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nato är en försvarsallians och gör precis det de sagt att de ska göra. Jag vet att media är censurerad i Ryssland så mycket sån information går dessvärre förlorad för er. Jag har full förståelse för att du inte vet hur Nato fungerar när du bara har tillgång till rysk desinformation 😢😢😢

"NATO är en försvarsallians"
Fråga flyktingarna från Syrien, Irak och Afghanistan om de tycker att det är en försvarsallians
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kina kommer vara den enda vinnaren när detta är över. Det fattar t.o.m. en efterbliven.

Skulle jag gissa är det Kina som också kommer att lösa denna konflikt eller vara högst påtagligt inblandade i upplösningen.

Och säkerligen inte på Europas eller USA:s villkor.

Skojar du till det igen?

Rysslands attack har redan fått EU att stå mer enade än kanske någonsin. Europas och USA’s band har också stärkts. Det är ju vinster i sig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Absolut för Kina, Kim i NK har inga pengar att handla för, han får öppna en front mot Ryssarna.
Hade Kim lyckats ta en producerande oljekälla och en fungerande guldgruva hade det kommunistiska ekonomiska tänkandet lyckats ödelägga båda på en vecka.
Citera
2022-03-06, 13:30
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
USA är en del av Nato. En betydande sådan. Det finns fler länder i Nato, många fler. Nato är en förvarsallians.

Utan Usa hade Nato vart väldigt svagt alla länder där förväntar sig stöd från Usa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in