Skulle man inte tekniskt sett kalla denna invasion för ett världskrig med tanke på hur det har eskalerat i form av hjälp till Ukraina? Mitt resonemang är att Ukraina får mer eller mindre hjälp från större delar av hela världen, borde inte det innebära att det är ett världskrig? (Eftersom länder från hela världen är involverad... Se > världskrig)
Om man bortser från hjälp men ett krav är att länderna behöver ha en fysisk närvaro med militär - skulle man inte kunna kalla Kriget I Afghanistan som ett världskrig då man har länder från hela världen med sin militär i Afghanistan vid en tidpunkt... https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Enduring_Freedom
Senast redigerad av bergsdal 2022-03-06 kl. 13:32.
Tror snarare han backade när han insåg att det är en toppstyrd organisation som bara är till för att främja USAs intresse.
Du vet att Putin är f d KGB-agent? I det läge han påstås ha uttalat att Ryssland ville vara med i NATO hade han alltså utbildning inom bl a kontraspionage. Och då visste han inte fullt ut vad NATO var menar du? Ja, det skulle ju kunna förklara den katastrof han nu ställt till med. Han är fullkomligt och obotligt obildbar och korkad. Sad.
Om detta är sant, är detta då beordrat från president Putin, eller ett beslut som tas helt inom den militära organisationen? Om presidenten har beordrat detta eller kan visas vara införstådd med beslutet så betyder det ju att han sannolikt kan ställas inför rätta i Haag.
Händelseutvecklingen tyder på eskalering till ett större krig. Frågan är om det är säkrast att stanna i Sverige eller fly till ett NATO land om det drar ihop sig.
För mig framgår det här att vara ett propagandakrig snarare än ett vanligt krig.
Alla krig har propaganda men det här något helt annat.
Ukrainare som flytt i miljoner mellan 2014 och 2022 har ingen ens nämnt. Men nu är Ukraina helt plötsligt hela världens gullebarn.
Censur är diktaturernas vapen och yttrandefrihet är demokratins vapen.
Jag anser att vi i Europa lever i en diktatur där åsikter förbjuds, förtrycks, eller censureras. Medborgare i ett demokratiskt samhälle borde själva få bestämma vilka nyheter och information som är värda att ta del av.
För mig är det oerhört viktigt att få ta del av båda sidorna propaganda för att få en komplett bild. Det blir svårare och svårare i dagens samhälle.
Sanningen har gjort oss pro putin.
Sanningen har gjort oss antivvaxer.
Sanningen har gjort oss klimatförnekare.
Vilken sanning kommer nästa gång bli mobbarnas vapen?
Senast redigerad av HARD-WORKER 2022-03-06 kl. 13:32.
Nato är en försvarsallians och gör precis det de sagt att de ska göra. Jag vet att media är censurerad i Ryssland så mycket sån information går dessvärre förlorad för er. Jag har full förståelse för att du inte vet hur Nato fungerar när du bara har tillgång till rysk desinformation 😢😢😢
"NATO är en försvarsallians"
Fråga flyktingarna från Syrien, Irak och Afghanistan om de tycker att det är en försvarsallians
Absolut för Kina, Kim i NK har inga pengar att handla för, han får öppna en front mot Ryssarna.
Hade Kim lyckats ta en producerande oljekälla och en fungerande guldgruva hade det kommunistiska ekonomiska tänkandet lyckats ödelägga båda på en vecka.