2022-03-06, 12:18
Medlem
Ratis avatar
Förra veckan så var det ju flera svenska experter i kvällstidningarna som sa att Kyiv faller om några dagar.
Citera
2022-03-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Den optimistiska?

Att Zelensky kliver ut sin Man Cave i Lviv framför den gröna skärmen och går med på att neutralisera Ukraina och följa Minskavtalet.

Jag är dock rädd för att han då kommer att möta samma öde som hans förhandlare. Risken är påtaglig om jag säger så:

Källa: ukrainska medier:

ASB News / MILITARY〽️
@ASBMilitary
Member of the Ukrainian negotiation team was assassinated by the Ukrainian security service with 2 shots to the chest.
https://twitter.com/ASBMilitary/status/1500217147339034628?s=20&t=hQ-HGKKkRCfrKe97Kz-3BA

FYI: ASB News är tydligen kanadicker har jag hört.

Ok, var kommer Kina in i bilden ?
Citera
2022-03-06, 12:19
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
"Ryska folket" och putler är detsamma. Det sägs att 70 % stödjer ryssnazisternas krig i Ukraina. Enligt dem som läser diverse ryska forum skrivs det för det mesta där att "man bör bomba sönder hela Ukraina", "kärnvapenbomba dem!" osv. RU idag är ondskans imperium. Snart vill man att hela det bör förgöras...med alla som bor där.

Nej, gemene ryss vill naturligtvis inte ha detta. Du går på propaganda, ”Det sägs att…”, allt handlar om hur frågan ställs och vad för information man får.

Ryska folket är också vilseledda av Putin, klandra inte dem.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Kina kommer vara den enda vinnaren när detta är över. Det fattar t.o.m. en efterbliven.

Skulle jag gissa är det Kina som också kommer att lösa denna konflikt eller vara högst påtagligt inblandade i upplösningen.

Och säkerligen inte på Europas eller USA:s villkor.
Detta är sådant geopolitiskt spel på högsta nivå. Jag det är svårt för många greppa detta.

Dom enda som står som fåntrattar och här förlorare är Ukraina såklart men även Europa. Jag tror att detta på påskynda en federalisering av EU med eget försvar. Vi måste börja ta makten över vår kontinent. USA är livrädda för det dock med minska ät inflytande som följd.

Det är USA och Kina spelar ut allt mot varandra i egentligen i bakgrunden och sitter och myser. Ryssland är till viss del lurat men Putin lär få Ukraina och sin dröm till ett gigantiskt pris. Men det är även ett sista desperat försök av USA sitt iaf politiska och militära inflytande över väst och Europa i synnerhet. Och många tycks ju skrämmas till NATO som bekant.

Kina kommer vara dock vara vinnaren med stärkt ställning i världsekonomin samt en möjlig medlarroll här såsmåningom som stärker deraspolitiska ställning med.. Det vet även USA är oundvikligt. Vi kommer få en rätt annorlunda värld efter detta skulle jag tro. Detta påskyndades även av pandemin lite . Att försvara våra demokratier kommer bli än viktigare.

Själva kriget här går nog som planerat. Stackars ukrainarna inser vad det är som händer runt. Bästa vore att sluta lyssna på USA och skona människor.

Det enda som vända detta är en statskupp i Ryssland nu där Putin avsätts.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Allt jag har läst om det där tyder på att de anser att gränserna för Lugansk respektive Donetsk folkrepublik går vid oblast-gränserna. Det är också de gränserna Putin kräver att Ukraina erkänner.
De är tydligen jättesugna på att bli ryssar.

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1500429094340726784
Citera
2022-03-06, 12:20
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Du glömde Polen och Litauen pga Königsberg - Kaliningrad.

Erkänner inte Königsberg som en del utav Putins rike 😎, borde utropas till den självständiga staten Preussen.
Citera
2022-03-06, 12:20
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Vad syftar du på med "detta"? Vad kunde/borde han ha låtit bli? Varför är du så ospecifik?

Förmodligen kommer fler länder/stater att stå på tur efter Ukraina. Det kan en femteklassare lista ut.

Ska vi bara låta Putin ta land efter land och titta på?
Sanktionerna är uppenbarligen kännbara för Putin. Och ned den hjälp Ukraina får från omvärlden gör dom bra motstånd mot den ryska oprovocerade invasionen, som hittills sett ut som ett lutspel.

Det förekommer förhandlingar. De verkar dock inte ge särskilt mycket i nuläget. Varför jag misstänker att det du egentligen menar är att Ukraina oavkortat bör gå med på Putins krav.

Minsk-avtalet är en FN-produkt vad jag förstår på initiativ av Frau Merkel.

Du borde göra något mot den Putin-fixering du har dock. Kan inte vara hälsosamt att gå omkring med sådana tankar.
Du har ju inte besvarat någon av mina frågor. Varför vill du byta ämne?

Ja, självklart är jag ett uns fixerad av Putin i dagsläget. Skulle det vara något konstigt? Du verkar ha missat att han oprovocerat invaderat Ukraina. Och hotat Sverige och även världen med konsekvenser aldrig tidigare skådade. Putin kan säga "jag tänker inte invadera Sverige" eller vilket land som helst. Nu vet vi hur det kan gå för länder som han ger denna försäkran.
Citera
2022-03-06, 12:21
Medlem
En granat landar brevid journalister.
https://t.me/ednistinfo/22740
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Återigen, vem refererar du till med ”Ryssland”, folket eller Putin?

USA och NATO har ALDRIG gjort något försök att invadera Ryssland och det kommer aldrig att ske, vad som händer nu beror enbart på Putins oberäkneliga beteende. Det är Putin som attackerar och invaderar, trots att Ryssland aldrig har blivit ett uns hotat av väst.

Nu har vi ju svaret på varför vissa länder vill gå med i NATO men aldrig hann. Putin har ingen annan än sig själv i åtanke, vare sig Ryssland som land, ryska folket eller omvärlden. Total maktfullkomlighet i sin egen plan precis som Hitler.

Putin Ryssland är samma han är en utav dom presidenter som har mest stöd av folket om du inte visste det.

Du säger att han har inga hot från väst!

Är det inga hot när Ukraina går med i Nato och Usa placerar sina missiler i Ukraina som lättare kan nå Ryssland?
Citera
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Förra veckan så var det ju flera svenska experter i kvällstidningarna som sa att Kyiv faller om några dagar.

SVT körde till och med att Kyiv skulle falla inom timmar. De hade väl tillförlitlig info från gammelkommunisterna på redaktionen.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati

Det är därför jag inte följer svensk media i detta krig. De har mindre aning än vad jag som vanligt FB-krigsexpert har!
Citera
Medlem
Om dom bombar Odesa idag från sina krigsfartyg så är det ett krigsbrott som aldrig går att glömma. Tänk alla civila som är kvar, mardröm.
Börjar det när mörkret lägger sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in