2022-03-06, 11:49
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vi har inte sett några större sammandrabbningar i Riga, Tallinn eller norra Kazakstan. Men vi ska då komma ihåg att Ukraina har haft regeringar som varit mera acceptabla för de ryskspråkiga än de som kommit på senare år.

Att Krimborna föredrar Ryssland kanske mer handlar om ekonomi, att de kunde få sina löner betalda etc. Detta kan ju i så fall ändra när sanktionerna kommer slå hårt mot Ryssland.
Vilken svada. Zelenskyj är ryss själv och hela Ukraina sluter upp bakom honom oavsett vilket språk de har som modersmål.
Rysktalande i de forna sovjetrepublikerna flyttades dit under sovjet-tiden och den som föddes 1985 - och idag är 37 år - har inte upplevt något annat än ett självständigt Ukraina. De vill tillhöra Ryssland lika lite som svenskar vill tillhöra Ryssland.
Citera
2022-03-06, 11:49
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimst
Har du lust att presentera dina bevis?

Motfråga: Har jag påstått att det var en rysk "rekogniceringstrupp"?
Har jag inte gjort det förstår jag inte varför jag ska bevisa det.

Sorry. Jag blandade ihop dig med denna:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU

Jag får inte släppa på bevisen för Kremlkontoret.

Än.
Citera
2022-03-06, 11:51
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Verkar som att Putin enbart samtalar med länder som har kärnvapen. Turkiet, Israel, Frankrike och Tyskland. Några uppgifter att han samtalar med Belgien, Nederländerna eller Italien? Nu har det säkerligen inget med det att göra men kan vara lite intressant.
Oj, har Tyskland och Turkiet skaffat kärnvapen?
Citera
2022-03-06, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Tydligen gör han det. Han bestämmer att Ukraina inte ska vara med och så är det bara.

Kan du svara på varför ska han låta USA omringa Ryssland? Ett USA som har bedrivit krig mot ryssarna i över 50 år. Svara gärna på det

Äpplen och päron. NATO är en försvarsallians som varje enskild nation har att ta ställning till, huruvida man vill söka medlemskap eller ej. Om inte grannen erbjuder samarbete, utan t.om är den som det stora hotet kommer ifrån, ja då bör ingen kunna klandra mig när jag söker andra allierade. Allra minst grannen. Men det är den skruvade logiken från Putin. Jag vill inte vara din vän, och du får inte heller ha andra vänner. Litegrann som den svartsjuke, misshandlande maken. Säkerligen samma psykologiska mekanismer. Sjukligt kontrollbehov.

Om vi ponerar att det inte är äpplen och päron då. Att NATO=USA, som har som målsättning att omringa Ryssland med allierade, i syfte att hota Ryssland. Då menar du att det är rätt av Ryssland att ta till våld mot dessa nationer? Då kan vi ju lägga ner allt vad politik och diplomati heter, och återgå till att lösa allt med våld. Omedelbart, när man inte får exakt som man vill-våld. Återuppta den gamla kapprustningen från 80-talet. Så har vi snart ingen planet kvar att bråka om.

Omringad? Kanske dags att öppna en Atlas?
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ska vi fortsätta den här fantasyleken och låtsas om att USA inte störtade legitima regeringen i Ukraina?
På svenska skriver man ”fantasileken”. Det kanske är annat på ryska?
Och regleringen i Ukraina sitter där alltjämt trots de ryska råttornas försök att invadera landet.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Vad tror vi om den ryska ekonomin, öppnar Moskva-börsen imorgon, eller håller den fortsatt stängt?

Den allra tuffaste åtgärden har inte genomförts ännu: Bortkopplingen av Rysslands sju största banker från SWIFT sker inte förrän 12:e mars (nästa lördag). Det tar tid att genomföra denna åtgärd. De som utesluts är VTB Bank, Bank Otkritie, Novikombank, Promsvyazbank, Rossiya Bank, Sovcombank och VEB.

Bankerna Sberbank och Gazpromban är dock undantagna.

Ryssarna har getts gott om tid att omdirigera sina Swift-transaktioner till de banker som inte omfattas av sanktionerna

EU hejar på Ukraina från säkert avstånd, sittande i sina varma vardagsrum, uppvärmda med rysk gas.
Citera
Medlem
calmsolutions avatar
Nej, fruktansvärt!

Dessa är offer av Putins agerande endast. Döda människor är en tragedi oavsett om de är soldater eller civila, att du kan se något positivt i detta med ett ”Nice!” är helt horribelt.

Putin har skickat in kanonmat i Ukraina helt av eget begär, jag tror inte att dessa döda soldater ville ha detta och definitivt inte det ryska folket.

Edit:
Citatet från ett bortplockat inlägg kom inte med, inlägget jag bemötte var att det visades bilder på döda ryska soldater som användaren kommenterade med ”Nice!”
Senast redigerad av calmsolution 2022-03-06 kl. 11:54.
Citera
2022-03-06, 11:53
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Du har nog aldrig tittat på en karta över Ryssland och vilka nationer som gränsar mot Ryssland, det är en minoritet som är med i NATO.

Omringad 🤦‍♂️
Du har rätt om att det är en kraftig överdrift. Den var dock inte min. Inlägget jag besvarade stod för den formuleringen.
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Det är klart att Ryssland vill försvara sitt land och inte bli omringad av Nato.

Vad är det som är så svårt att förstå?

Om Ryssland tar Ukraina får man fler Natogrannar, inte färre... Varför nu detta skulle vara något problem för Putin.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Befolkningen på Krimhalvön var alldeles nöjda med att tillhöra Ukraina innan statskuppen.
Japp! De var nöjda. Men det var inte en statskupp på Krimhalvön utan en rysk invasion. Ryska råttor gick in med vapen och tog helt enkelt området.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
En helt korrekt iakttagelse. Dessutom har anfallet varit brutalt och lär ha rivit upp en avsky mot ryssar som gissningsvis tar några generationer att komma till rätta med. Och ju längre attackerna pågår desto djupare blir hatet. Det skulle krävas Sovjet 2.0 för att hålla dessa 44 miljoner invånare nedtryckta, och till skillnad från gamla Sovjet skulle ingen av ukrainarna känna att deras plåga att leva i ett helvete vägdes upp av moderlandskärlek. För Putinryssland är inte deras moderland. Ukraina är det. De skulle bara vänta på sin frihet och under tiden orsaka ryssar/ Ryssland all skada de kunde.

Ryssland lär redan nu i princip vara bankrutta, varifrån skulle de få pengar till den enorma apparat som krävdes att hålla hela Ukraina nedtryckt? Så länge de är kvar i Ukraina är sanktionerna kvar och den ekonomiska krisen djupnar. Undrar för övrigt om Putins generaler vågar berätta för honom exakt hur stora förluster de gjort i Ukraina?
Glöm inte att Ukraina var och är på botten ekonomiskt och har en sagolik korruption, dom hade det bättre innan statskuppen så genom att förbättra för gemene man som behöver bröd på bordet så kan det gå fort.

Jämför med oss, hur många svenska har inte hatat politikerna under de senaste 20-30 åren och vad har vi gjort för radikalt emot det? SD har växt från 1% till 20% men det är allt.
Citera
2022-03-06, 11:54
Medlem
Någon som vet vems initiativ till telefonsamtalet mellan putin och erdogan ?
Citera
2022-03-06, 11:54
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vilken svada. Zelenskyj är ryss själv och hela Ukraina sluter upp bakom honom oavsett vilket språk de har som modersmål.
Rysktalande i de forna sovjetrepublikerna flyttades dit under sovjet-tiden och den som föddes 1985 - och idag är 37 år - har inte upplevt något annat än ett självständigt Ukraina. De vill tillhöra Ryssland lika lite som svenskar vill tillhöra Ryssland.

Zelensky är etnisk jude med ukrainsk nationalitet inte ryss.

Nej ryskspråkiga fanns i Ukraina långt före Sovjetunionen bildande, det samma med norra Kazakstan.

Vilket land som de ryskspråkiga vill tillhöra i respektive land vet jag inte, och troligen inte du heller eftersom du verkar ha dålig koll på områdets historia.

Om Putin hade hoppats på de ryskspråkigas stöd i Östra Ukraina kan han gjort en missbedömning, de verkar sluta sig till Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in