2022-03-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ja det påstår jag. Klusterbomber och vakuumbomber i bostadsområden massmördar barn. Det är därför den internationella domstolen i Haag öppnat en utredning mot Putin. Dina bevis finns där - ring dem!
Det såg vi även i Irak och Afghanistan, däremot är det ovanligt att någon ställs till svars.
När ICC (International Criminal Court) ville utreda USAs krigsförbrytelser i Afghanistan införde USA sanktioner mor ICC utredare och åklagare, det diskuterades även att efterlysa samtliga internationellt och frysa deras tillgångar.
Sanktionerna avsåg alla som varit inblandade i något som hade med utredning, anhållande eller åtal av någon personal från USA eller deras allierade.
Jag har svårt att se hur väst och USA skulle kunna stödja en sådan process utan att först utreda USA och deras allierades krigsförbrytelser för annars har ICC ingen trovärdighet.
https://edition.cnn.com/2020/09/02/politics/us-icc-sanctions/index.html
https://edition.cnn.com/2020/06/11/politics/icc-executive-order/index.html
Senast redigerad av Jahvet 2022-03-06 kl. 11:41.
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimst
Du kanske missade min fråga, så jag ställer den igen:
Har du några bevis på att det var ukrainska trupper som besköt Sky News-teamet, eller är det något du bara hittar på?

Ja det har jag.

Motfråga: Har du några bevis för att det var en Rysk rekognoseringstrupp?
Senast redigerad av Upperkutt 2022-03-06 kl. 11:54.
Citera
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Det är klart att Ryssland vill försvara sitt land och inte bli omringad av Nato.

Vad är det som är så svårt att förstå?

Har Ryssland blivit hotat av invasion eller attackerat av NATO?

Nu har däremot Putin försatt Ryssland i en situation han lätt hade kunnat undvika. Putin har skapat ”First blood” och kommer få ta konsekvenserna av detta.

Gemene ryss är inte rädd för NATO, de vill ha ett nära samarbete med övriga världen, det är Putin själv som eftersträvar makt i sin egen lilla bubbla. Ryska folket är inte intresserade av att Putin och hans oligarker utnyttjar dem för sitt eget syfte.

Skilj på ryssar och Putin i din argumentation, skulden för detta skall inte läggas på det ryska folket.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ja dom gjorde det redan 2014, vart var du då?
Så USA invaderade Ukraina 2014? Och har nu fortsatt invasionen från Ryssland med ryska vapen och ryska stridsfordon? Är det alltså amerikanska soldater som dör som flugor i Ukraina? Intressant att höra hur du får ihop den här berättelsen. Jag går och poppar lite popcorn!
Citera
2022-03-06, 11:39
Medlem
serbisknegers avatar
Samma jävla visa från dessa ryssmongoler i tråden, allt är västs fel.
Citera
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Varför avgår inte Ukrainas president då? Han är makt kåt och offrar civila.

Det du och Lille Dvärgen Putte verkar ha svårt att förstå är att Ukraina strider hellre till sista man än som lever under ryskt förtryck.

Ryssbajs har förtryckt ukrainare i hundratals år.

Ryssbajs kan inte vinna kriget, även om de skulle slå ut den ukrainska armén. Väst kommer inte släppa sanktionerna f.ö sålänge ryssbajs ockuperar ukrainsk mark.

Detta är Västs bästa möjlighet att krossa ryssbajs total ekonomiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Historien om en prickskytt med erfarenhet från Irak o Afghanistan som åker till Ukraina för att hjälpa till. Just nu anmäler sig tusentals ex-soldater från USA o Kanada.
Även andra länder så anmäler sig ex-soldater.

Det hör är ett krig mot den onde Putin som kommer locka väldigt många att ställa upp.

Översatt med Google från franska.

"Den före detta prickskytten från Royal 22 e Régiment med smeknamnet Wali är på väg att värva sig som en frivillig kämpe för att bekämpa ryssarna.

"Han sa till mig att de behövde en prickskytt. Det är som en brandman som hör larmet ringa. Jag var tvungen att åka dit.

Wali"

https://www.lapresse.ca/actualites/2022-03-02/wali-repond-a-l-appel-de-zelensky.php

Ja som sagt var, det här är Tredje världskriget, på ett skruvat sätt. Hur många nationaliteter ska ingå i detta krig? 100? Det kommer väl gubbar från alla håll.

Putin tänkte sig nog en enkel lösning.
Han får istället en hisnande komplexitet.
En jävla röra, på ren svenska.

Lycka till...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Ja det har jag.

Motfråga: Har du några bevis för att det var en Rysk rekogniceringstrupp?

Har du lust att presentera dina bevis?

Motfråga: Har jag påstått att det var en rysk "rekogniceringstrupp"?
Har jag inte gjort det förstår jag inte varför jag ska bevisa det.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Videona ser trovärdiga ut. Stämmer också bra överens med den allmänna rapporteringen i västmedia.

Mot detta ska sättas den enorma mängd desinformation och lögner som kommit från den ryska staten under de senaste veckorna. Här några exempel:

"Vi ska inte anfalla Ukraina - ni i väst är paranoida som tror det!"

"Övningen är avslutad. Vi har börjat dra oss tillbaka. Alla ska hem till sina baser igen."

"Det är inget krig i Ukraina!"

"Vi gör en fredsoperation i Ukraina!"

"Vi är i Ukraina för att krossa nazismen!

"Operationen går helt enligt plan!"

"Vi har inte haft några förluster i Ukraina." (hävdade man tills de första siffrorna publicerades för några dagar sedan)

Enbart citaten ovan räcker för att man ska se all information från den ryska staten som lögn - tills motsatsen bevisats.
Helt otroligt att folk fortfarande sitter och länkar till tass och RT och sputnik och även till Putin själv och hans ministrar som om deras ord hade minsta lilla trovärdighet kvar. Helt otroligt.
Citera
2022-03-06, 11:40
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skulle man få bort Putin från posten - om väst skulle lyckas med det - så kommer det inte vara för att han gått in i Ukraina. Det kommer att vara för att han är för vek mot väst och NATO.
Du överskattar Rysslands ställning i världen något enormt.
Antar att det något Putin berättat för dig.

Ryssland är stormakt inom ett enda område:kärnvapen.

Hade det fungerat som du trott hade vi haft Paulo Roberto som statsminister.

Nu blir frustrationen stor då ingen lyssnar på Ryssland och Europa klarar sig utan handeln.
De får jobba med Nordkorea och Kina.
Citera
2022-03-06, 11:40
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Putin kommer inte backa alls. Det är det alldeles för sent för. Om Ryssland ska släppa något som helst så är det när Putin är död.

Befolkningen på Krimhalvön var ju alldeles nöjda med att tillhöra Ukraina fram till att Putin pekade vapen i deras ansikten och berättade att de nu skulle vara nöjda att tillhöra Ryssland. Om de tidigare varit nöjda med att tillhöra Ukraina utan att man behövt hota dem till det, så är det nog inga problem att de återgår till Ukraina.

Ja håller med angående Putin. Vet inte om det kan bli en palatsrevolution eller folket helt enkelt går ut på gatorna. Men till den punkten är det nog tidsmässigt ett tag till.

Ja, ryssarna på Krim har inte visat något våld mot Ukraina under den tid som det var en del av den staten reellt. Ryssar i minoritet verkar inte vara så våldsamma helt enkelt. Vi har inte sett några större sammandrabbningar i Riga, Tallinn eller norra Kazakstan. Men vi ska då komma ihåg att Ukraina har haft regeringar som varit mera acceptabla för de ryskspråkiga än de som kommit på senare år.

Att Krimborna föredrar Ryssland kanske mer handlar om ekonomi, att de kunde få sina löner betalda etc. Detta kan ju i så fall ändras när sanktionerna kommer slå hårt mot Ryssland.
Senast redigerad av DeValera 2022-03-06 kl. 11:46.
Citera
2022-03-06, 11:41
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det är klart att Ryssland vill försvara sitt land och inte bli omringad av Nato.

Vad är det som är så svårt att förstå?
Omringad av Nato är precis vad han blir om Ukraina blir en del av Ryssland. Inte för att Nato är ett hot mot Ryssland dock.
Senast redigerad av MrArtur 2022-03-06 kl. 11:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in