Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Jag kan inte bedöma detta, svårt att spekulera om. Det beror på hur det utvecklar sig på slagfältet och viljan hos parterna att nå en diplomatisk lösning. Krav på att dom måste dra sig ur samt troligen stå för kostnaderna är väl högst troligt.
Befolkningen på Krim verkar föredra att tillhöra Ryssland. Så för min del så borde detta inte sätta käppar i hjulet. Tror du Ukraina skulle anse det värt med ekonomisk depression och krig för att Sverige skulle få tillbaka Gotland vid en rysk invasion?
Putin kommer aldrig att gå med på att släppa Krim. Jag tror nog han istället låter den ryska befolkningen svälta eller att han störtas. Skulle han starta detta kriget, för att förlora Krim som han haft nu i 8 år, nej det går nog inte för honom.
Putin kommer inte backa alls. Det är det alldeles för sent för. Om Ryssland ska släppa något som helst så är det när Putin är död.
Befolkningen på Krimhalvön var ju alldeles nöjda med att tillhöra Ukraina fram till att Putin pekade vapen i deras ansikten och berättade att de nu skulle vara nöjda att tillhöra Ryssland. Om de tidigare varit nöjda med att tillhöra Ukraina utan att man behövt hota dem till det, så är det nog inga problem att de återgår till Ukraina.