2022-03-06, 10:11
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Kriget fördjupades nog med Visas och Mastercards beslut då det nu får konkret och vardaglig effekt inne i Ryssland. Men eftersom Putin hela tiden bränner broarna bakom sig, så blev situationen med kortföretagens beslut militärt mycket allvarligare. Putin tänker inte retirera för han vet att han är politiskt slut i samma ögonblick som han vänder tillbaka och visar upp sig i Moskva som en aggressor och förlorare, han blir en vek person som måste underkasta sig Västs förödmjukande avtal om fred och tillbakadragande (jmfr Chrusjtjov på 60-talet och Jeltsin på 90-talet).

Inom kort tror jag att Putin tar beslutet att han inte längre har något att förlora på att avancera snabbt och kraftfullt framåt för där kan finnas hans enda segerchans. Det beslutet är inte roligt för i Ukraina eller oss.

En sidoeffekt: Jag tror Taiwans president är mycket glad över Visas och Mastercards beslut, för plötsligt har Kina fått reda vad priset blir för en invasion av ön: ingen tillgång till världens e-handel. Då kan vi inte kan använda våra kort för våra nätinköp av kinesiska varor. Det leder till en kollaps av kinesisk ekonomi och Xi Jinping kommer då framstå som en förlorare.

Så under natten blev världen ännu lite osäkrare i Europa, men lite säkrare borta i Asien.

Å andra sidan är Taiwan, till skillnad från Ukraina, inte erkänd som en suverän stat av Väst och världssamfundet.
Citera
2022-03-06, 10:17
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Nej? Utländska kort som har aktiverats utanför Ryssland kommer inte kunna användas i landet men de korten som har aktiverats i Ryssland går att använda.

Om så är fallet, så misstog jag mig. Då får det kanske inte lika stor slagkraft kanske. Men alltid något
Citera
2022-03-06, 10:17
Medlem
Mer intressant var som händer efteråt. Nu är vi klara med vårat krig säger Putin så nu kan ni upphöra med alla era sanktioner och också släppa in Ryssland i sportens värld igen.
Citera
2022-03-06, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Å andra sidan är Taiwan, till skillnad från Ukraina, inte erkänd som en suverän stat av Väst och världssamfundet.
Det är korrekt. Det jag tänkte på var att Taiwan har vissa säkerhetsgarantiavtal med USA, så för Kina kan det nu ha blivit tydligt hur USA tänker infria de garantierna, och då utan att behöva sända en enda truppstyrka.

Kanonbåtsdiplomatin har ersatts med kontokortsdiplomatin.
Citera
2022-03-06, 10:25
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Om så är fallet, så misstog jag mig. Då får det kanske inte lika stor slagkraft kanske. Men alltid något
Sberbank rapporterar det, sen om det är sant eller inte. Tycker det skulle vara konstigt om Visa/Mastercard stoppar alla transaktioner helt, kommer leda till utbrott för ryssarna (som knappast kan göra något åt det, även om de demonstrerar) och större agg för väst. Inte bra.
Citera
2022-03-06, 10:52
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Tankar? Gyllene tillfälle för alla regeringar i väst att krascha Fiat, beslagta egendomar och snabba upp slutmålet hyperinflation.

Vems nya ekonomiska system som kommer ut som stor vinnare återstår att se. Kinesiska folket är redan vana vid att man inte får prata illa om staten, ryssarna likaså. Här i väst kommer folk få en chock när de inser att vi blir vallade in i samma system.

Tippar på rejäla inbördeskrig i EU inom 10 år, vi har inte bara de gamla grupperna från världskrigen nu, utan även en stark krigsför muslimsk armé inom EU's gränser.

Spännande tider

Har aldrig varit så många som enats mot den store ryska fienden som nu, i hela Europa. Att det kommer att kosta oss det är självklart. De som är surast är alla mellanöstern och Afrika "flyktingar" när det även drabbar dem. Dom gnäller redan om rasism när de inte gullas med dem.
Citera
2022-03-06, 10:58
Medlem
kyrkstockens avatar
USA bombar och krigar överallt utan några som helst sanktioner. Ryssland försvarar sin egen befolkning och det egna territoriet (krim) och utsätts för brutala sanktioner. Jag hoppas Ryssland svarar med att stänga av gasen för Tyskland.
Citera
2022-03-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Sberbank rapporterar det, sen om det är sant eller inte. Tycker det skulle vara konstigt om Visa/Mastercard stoppar alla transaktioner helt, kommer leda till utbrott för ryssarna (som knappast kan göra något åt det, även om de demonstrerar) och större agg för väst. Inte bra.
Visa/Mastercard kort kommer då bara fungera på MIR system. Och många förtag accepterar inte det (speciellt inte västerländska).
Men är en bra sanktion för här träffar man Rysslands medelklass. De personerna som handlar på nätet m.m. Medelklassen använder inte MIR kort lika lite som de åker runt i Lada bilar.
Nu förändras deras levnadsstandard. Ryssland kommer tillbaka 20-30 år i
utvecklingen.
Rysslands ENDA möjlighet är Kina som då sitter på alla guldägg. Och allt Kina för skall kompromissas mot handel med USA och övriga västvärlden. Och kina har väl egentligen ingenting som västern vill ha mer än produktionskapacitet och billig personal. Det är fortfarande västerländska produkter som gäller
Så Putte sitter på svarte petter.
Senast redigerad av abracadabra1619 2022-03-06 kl. 11:05.
Citera
2022-03-06, 11:07
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
USA bombar och krigar överallt utan några som helst sanktioner. Ryssland försvarar sin egen befolkning och det egna territoriet (krim) och utsätts för brutala sanktioner. Jag hoppas Ryssland svarar med att stänga av gasen för Tyskland.

Försvarar? Du menar att Ukraina gick till attack mot Ryssland?
Citera
2022-03-06, 11:10
Medlem
Det finns andra kortutgivare som Maestro, Amex. Nackdelen är att det drabbar vanliga civila ryssar som är emot kriget. Det gör det svårare för ryssar att köpa ett flyg till väst. Det gör det svårare att få slut på kriget. Sen är det klart att det drabbar arbetstillfällen i väst. Det är trots allt 150 miljoner som försvinner.
Citera
2022-03-06, 11:13
Medlem
Alltså jag kanske är dum, men dessa sanktioner är detsamma som en krigsförklaring. Jag fattar inte hur världen vågar? Ja Putin-aset måste straffas men inte på bekostnad av WW3.
Citera
2022-03-06, 11:20
Medlem
Det är en knepig avvägning det där. Hur mycket jag än är mot kriget, Putin och hans oligarker så tycker jag synd om vanligt folk som inte valt kriget. Samtidigt kanske tryck på folket kan skapa tryck mot staten? Eller inte då det inte råder demokrati så de behöver inte bry sig lika mycket om gemene mans lidanden. Åtgärder som slår mot oligarkerna är dock bra då de har mer inflytande på Putin och hjälper honom finasiellt.

Tycker man så långt det är möjligt ska rikta in sig på åtgärder som försvårar kriget och finansieringen av detta. Plus att man ska väl inte spela ut alla ess i kortleken första veckan. Alltid bra att kunna eskalera stegvis.

(Tycker inte heller man ska bedriva någon hetsjakt och mobbning och kasta ut ryssar från våra länder etc. Utom när det gäller diplomater förstås som representerar staten och misstänkta spioner t ex. Men studenter, artister, konstnärer, idrottsmän, akademiker och vanliga gästarbetare - finns ingen anledning att djävlas med dem. Utom när det gäller känslig info och verksamhet förstås.)
Senast redigerad av TigerKid2 2022-03-06 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in