2022-03-06, 09:27
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Var har du läst det någonstans?
https://rumble.com/vwilel-russias-strategy-in-ukraine-follows-syria-model-live.html

Den humanitära korridoren: https://news.yahoo.com/russian-forces-open-mariupol-humanitarian-083225131.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6 Ly9kdWNrZHVja2dvLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAADHY ebuJFHwifWVKS3sDMoe614Cv4bh7Hr6xl-UZ_gfBfx03wLUHqjgAEvoDgRCJ1yUORiiW6Vd8Zp qJ43THNxZ9tblDd2wJRpQfMiGnDdi3qJ0f-CPA3U-c3_iDA04XWxsYLjW6cRnD86WZGvCedDqSLd3SUkV7d2VUxrZ4g B2V

Med tanke på hur vidriga Azov verkar vara skulle det inte förvåna mig om dom tvingar civila att stanna
Citera
2022-03-06, 09:28
Medlem
Bra av Israel att försöka lösa konflikten utan massa vapen. Går dessvärre mer och mer mot ett tredje världskrig.
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ukraine crisis: Young mother faints after 18-month-old toddler killed in Russian attack

https://www.wionews.com/world/ukraine-crisis-young-mother-faints-after-18-month-old-toddler-killed-in-russian-attack-459510

Putin måste dra sig tillbaka, hans aggresion dödar ung som gammal, man som kvinna.
Historien talar inte för det när gäller rysk krigföring. Människoliv varken för dom själva eller motståndare inkl. civila har inte varit särskilt mycket värt som i väst. Då har dom ändå tagit det lugnt för att kunna få folk med sig.

Dom kör på till man vinner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
Gick precis ut meddelande på telegram att mauripol ska evakueras från civila 12.00, får se hur de går idag då.

Hoppas det går bra! Men eftersom ingenting fungerar där är det nog svårt för de som är där att nås av detta? Allt ligger ju nere om jag fattat rätt.

Tycker det är så jävla hemskt med alla civila som drabbas, små barn, nyfödda, familjer. Vad som helst är väl bättte än detta? Kan inte bara Ukraina skita i Nato? Eller ge upp, det är väl bättte än att fler oskyldiga dör? Är väl bättte att bli ryss än att dö? Annars får de nog invänta att Putin och ev ledning försvinner för jag tror inte Ryssland ger sig annars. Speciellt inte nu. Hemsk situation för ukrainarna.
Citera
2022-03-06, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Klart att ukrainska försvarsmakten har stora förluster. Men det är irrelevant. Det ryssarna använder nu är samma resurser som skulle användas vid invasion av moldavien, gotland, finland, baltstaterna osv. Å kan man inte försörja anfallsförbanden en handfull mil in i ett land man har gräns direkt med, hur bra tror du det får stt försörja trupperna 10ggr längre bort

Detta är ju också en lärdom för ryssen, så det är inte säkert att man gör på samma sätt framöver. Det kanske drar ut på tiden lite, men utifrån Putins perspektiv kanske man resonerar som så att man har tid. Frågan är mer vad som händer i Ryssland och den inbördes reaktionen på ekonomi, sanktioner, krig och om det slår tillbaka mot Putin.

Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Putler följer den Sovjetiska doktrinen som alla diktatorer följt, offra soldaterna en masse tills motståndarna inte orkar mer.
Tippar på förlustsiffrorna för Putler kommer skjuta i höjden än mer. Skulle inte vilja vara rysk soldat.

Det tror jag också och jag skulle inte heller vilja vara varken rysk eller ukrainsk soldat.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja Ukraina har säkert stora förluster men de kämpar för sitt land och har inget val. Problemet med moralen om det dör många är på den ryska sidan för de behöver inte vara där. Det är de som anfaller och de är helt säkra så fort de går tillbaka över gränsen. Putin tar nog i hårdare och hårdare men hur stor del av Rysslands elittrupper skall ryska militären acceptera att Putin förstör i Ukraina? Tänk om det blir krig någon annan stans i Ryssland? Då har de bara dåligt utrustade reservtrupper kvar där.

Just därför tror jag att det finns en risk för att kriget blir smutsigare och smutsigare. Man blir mer benägen att använda massförstörelsevapen. Vad händer om man fäller vätebomber eller atombomber i Ukraina nu? Vad mer kan väst göra om man redan infört alla sanktioner man kan? Väst kommer fortfarande inte starta något världskrig eller vad tror ni?

Ryssen verkar vara ute efter att ta över en hel dem samhällsviktiga funktioner, exempelvis kärnkraftverk. När man styr dessa behöver man till slut aldrig riktigt gå in i de större städerna, utan man håller allt i ett järngrepp i stället. Det kanske tar lite tid men det bryr sig inte Putin om. Frågan är förstås, som du själv säger, hur mycket ryssarna själva kan acceptera och om det slår tillbaka.
Citera
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Putler följer den Sovjetiska doktrinen som alla diktatorer följt, offra soldaterna en masse tills motståndarna inte orkar mer.
Tippar på förlustsiffrorna för Putler kommer skjuta i höjden än mer. Skulle inte vilja vara rysk soldat.
I början av Sovjets invasion av Afghanistan så märkte till slut afghanerna att den Sovjetiska ledningen inte brydde sig om vanliga soldaters liv. Därför efter en tid började dem leta och döda officerare mm eftersom det oftast var söner till parti pampar. Detta vände opinionen mot kriget inom Sovjet. Kanske är en lärdom Ukrainarna har nu också?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Rysk underhållskolonn som överfallits, rysk soldat med skott i benet.

https://mobile.twitter.com/mil_in_ua/status/1500372151886651392
Citera
2022-03-06, 09:30
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Eftersom Putin betraktar dom utökade sanktionerna som "nära nog en krigsförklaring" så är han troligen ganska skakad.

Ja, och konstigt vore annars. Det är jävlar i mig inga fingrar emellan.
Frågan är även här hur han inte kunde se det komma?
Det tog ju typ 48 timmar för större delen av världen att införa dom hårdaste sanktionerna ever.

Något står inte rätt till i analysförmågan i Kreml.
Citera
2022-03-06, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Historien talar inte för det när gäller rysk krigföring. Människoliv varken för dom själva eller motståndare inkl. civila har inte varit särskilt mycket värt som i väst.

Dom kör på till man vinner.

Då kanske det bästa är att man säger att de vunnit helt enkelt? Men fortsätter sanktionerna mot Ryssland om de fortsätter ockupera Ukraina… då blir det nog stopp på bombandet fast Ryssland kommer inte klara sig isolerat länge…
Citera
2022-03-06, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
https://rumble.com/vwilel-russias-strategy-in-ukraine-follows-syria-model-live.html

Den humanitära korridoren: https://news.yahoo.com/russian-forces-open-mariupol-humanitarian-083225131.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6 Ly9kdWNrZHVja2dvLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAADHY ebuJFHwifWVKS3sDMoe614Cv4bh7Hr6xl-UZ_gfBfx03wLUHqjgAEvoDgRCJ1yUORiiW6Vd8Zp qJ43THNxZ9tblDd2wJRpQfMiGnDdi3qJ0f-CPA3U-c3_iDA04XWxsYLjW6cRnD86WZGvCedDqSLd3SUkV7d2VUxrZ4g B2V

Med tanke på hur vidriga Azov verkar vara skulle det inte förvåna mig om dom tvingar civila att stanna

Det förvånar mig inte heller. Det är strategiskt viktigt att det finns civila kvar antar jag. Utan civila kvar kan man ju välja att jämna allt med marken i princip.
Citera
2022-03-06, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Bra av Israel att försöka lösa konflikten utan massa vapen. Går dessvärre mer och mer mot ett tredje världskrig.

Icke alls..folk måste för f-n börja kamma sig.
Däremot så går det oundvikligen emot att Putin försvinner,vilket naturligtvis är oerhört bra.
Citera
2022-03-06, 09:32
Medlem
Inte för att vara sådan men vissa av bilderna jag sett beter sig Ukrainarna antingen modigt eller oförstående på vissa scener och bilder jag sett, eftersom flera småbarn dött.

Den lille killen på 18 månader, hur går det till?

Tror inte ett enda barn dog i Balkankrigen. Och man. träffade mycket civila mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in