Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Flera amerikanska experter anser att invasionen har gjorts med bristfällig planering och stora delar av konvojen kan inte utnyttjas för sitt andamål som underhåll till invasionstrupper. Detta är den positiva versionen.
Den andra versionen jag sett är mer pessimistisk. Dessa militära bedömare tror att kniptången från öster eller sydöst har blivit försenad. Därför har stridsgrupperna i kolonnen tvingats vänta. Dessa experter tror fortfarande att Ryssland kan vinna kriget men att man har hamnat i tidsnöd.
Som ni ser det råder oenighet. Personligen tror jag att Ryssland gjort en stor fellbedömning. Mycket stor. Och i och med att det drar ut på tiden, ikväll har vi dygn 11, så blir krigsföretaget svårare och svårare för Ryssland.
Ja, att kriget "går enligt plan" får nog snart t o m Putin svårt att påstå utan att rodna och flacka med blicken.
Ryssland hade garanterat
inte trott att dom inte skulle ha kommit längre efter nästan 11 dygns krig.
Tiden är en påtaglig faktor, och varje dag som Ukraina lyckas stå emot slår hårt mot Ryssland. Deras krigsförmåga framstår inte längre som alls lika mäktig och skrämmande. Sanktionernas effekt ökar med tiden. Vanliga människor kommer att drabbas fruktansvärt hårt, och medel-/överklass ser sina tillgångar störtdyka i värde. Det inhemska trycket kommer att öka.
Just nu klarar Putin av att hålla omvärlden på avstånd med sina hot om kärnvapen, men samtidigt tvingas han se hur EU står mer enade än någonsin och hur NATO stärker sin ställning. Pengar, vapen, förnödenheter och övrigt bistånd flödar in i Ukraina. Viljan att ta emot krigsflyktingar är enorm.
Nu står han sannolikt inför två val: fortsätta sega på och samtidigt se hur hans krigsmakt och land långsamt utarmas, eller bomba skiten ur Ukraina och tvinga fram en kapitulation.
Inget alternativ är särskilt gynnsamt. Han har redan problem att motivera invasionen med att "befria Ukraina från nazisterna", och det blir naturligtvis inte bättre av att han gör det genom att utplåna civila och jämna deras land med marken.
Nä, som sagt. Hela den här "särskilda militära operationen" framstår som naiv, dum och ogenomtänkt. Jag kan inte riktigt se ett slutscenario som Ryssland tjänar på. Och jag har svårt att tänka mig att det här
inte slutar med att Putin tvingas avgå under förnedrande former.