2022-03-06, 09:11
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Tänkte på en sak. Så länge man inte infornerar ryska folket och Putin vet ingen riktigt hur det går. Om de fick veta så hade de inte bombat
Citera
2022-03-06, 09:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
USA säger att alla med amerikanska medborgare i Ryssland ska omedelbart hem, hmm?
Både USA och UK gick igår ut med meddelandet att alla deras medborgare ska avlägsna sig från Ryssland. Tror nog att dom planerar att trappa upp insatsen inom kort.
Citera
2022-03-06, 09:14
Medlem
Termos99s avatar
Organisationen Läkare utan gränser (MSF) larmar om en katastrofal situation i Mariupol i Ukraina.

"Den humanitära situationen i Mariupol är katastrofal. Vi vet från vår personal att de desperat försöker hålla sig säkra samtidigt som attackerna fortsätter och med farligt låga nivåer i livsmedelslagren. Det finns inget vatten, el eller värme. Internet- och telefontjänster har stängts av. Sjukhus, stormarknader, bostadshus har fått omfattande skador. Och det är inte möjligt att föra in några förnödenheter till staden", säger Laurent Ligozat, organisationens akutsamordnare i Lviv, i ett utskick.

SVT
Citera
2022-03-06, 09:15
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Flera amerikanska experter anser att invasionen har gjorts med bristfällig planering och stora delar av konvojen kan inte utnyttjas för sitt andamål som underhåll till invasionstrupper. Detta är den positiva versionen.

Den andra versionen jag sett är mer pessimistisk. Dessa militära bedömare tror att kniptången från öster eller sydöst har blivit försenad. Därför har stridsgrupperna i kolonnen tvingats vänta. Dessa experter tror fortfarande att Ryssland kan vinna kriget men att man har hamnat i tidsnöd.

Som ni ser det råder oenighet. Personligen tror jag att Ryssland gjort en stor fellbedömning. Mycket stor. Och i och med att det drar ut på tiden, ikväll har vi dygn 11, så blir krigsföretaget svårare och svårare för Ryssland.

Ja, att kriget "går enligt plan" får nog snart t o m Putin svårt att påstå utan att rodna och flacka med blicken.
Ryssland hade garanterat inte trott att dom inte skulle ha kommit längre efter nästan 11 dygns krig.

Tiden är en påtaglig faktor, och varje dag som Ukraina lyckas stå emot slår hårt mot Ryssland. Deras krigsförmåga framstår inte längre som alls lika mäktig och skrämmande. Sanktionernas effekt ökar med tiden. Vanliga människor kommer att drabbas fruktansvärt hårt, och medel-/överklass ser sina tillgångar störtdyka i värde. Det inhemska trycket kommer att öka.

Just nu klarar Putin av att hålla omvärlden på avstånd med sina hot om kärnvapen, men samtidigt tvingas han se hur EU står mer enade än någonsin och hur NATO stärker sin ställning. Pengar, vapen, förnödenheter och övrigt bistånd flödar in i Ukraina. Viljan att ta emot krigsflyktingar är enorm.

Nu står han sannolikt inför två val: fortsätta sega på och samtidigt se hur hans krigsmakt och land långsamt utarmas, eller bomba skiten ur Ukraina och tvinga fram en kapitulation.
Inget alternativ är särskilt gynnsamt. Han har redan problem att motivera invasionen med att "befria Ukraina från nazisterna", och det blir naturligtvis inte bättre av att han gör det genom att utplåna civila och jämna deras land med marken.

Nä, som sagt. Hela den här "särskilda militära operationen" framstår som naiv, dum och ogenomtänkt. Jag kan inte riktigt se ett slutscenario som Ryssland tjänar på. Och jag har svårt att tänka mig att det här inte slutar med att Putin tvingas avgå under förnedrande former.
Citera
2022-03-06, 09:16
Medlem
Aakkes avatar
Något nytt om MasterCard/visa?
Citera
2022-03-06, 09:16
Medlem
POTATISHACKANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ukraina visar handlingskraft och när man fann tecken på att diplomaten/förhandlaren lämnade uppgifter till Ryssland fanns ingen tvekan.

Han gjorde troligen motstånd vid gripandet och i krigstid skall man skjuta förrädare. Landet går först.

Positivt att så många frivilliga från många länder strömmar till. Hoppas dom inte bara verkar i väster utan efterhand kan gå mot öster och få en avgörande betydelse i bekämpandet av kolonner.

Det här var en nyhet jag missat. Var kan man läsa mer om det?
Citera
2022-03-06, 09:17
Medlem
En artikel i SVT.se om en svensk man "Johan" som jobbat som polis och sade upp sig som försvarsanställd här för att resa ned till Ukraina och strida där.

En svensk försvarsanställd får inte strida för främmande makt, därför sade han upp sig. Bra gjort. För övrigt gillar jag inte alls SVT.se...men det är en annan fråga.
Citera
2022-03-06, 09:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forcod
Säkert, men vad vet vi egentligen om Ukrainas förluster? Inte så mycket tänker jag? Med alla filmer på bombningar osv gissar jag att förlusterna är betydande även på Ukrainas sida.
Putin kanske är helt obekymrad, och tar i med hårdare och hårdare tag vartefter tiden går.

Ja Ukraina har säkert stora förluster men de kämpar för sitt land och har inget val. Problemet med moralen om det dör många är på den ryska sidan för de behöver inte vara där. Det är de som anfaller och de är helt säkra så fort de går tillbaka över gränsen. Putin tar nog i hårdare och hårdare men hur stor del av Rysslands elittrupper skall ryska militären acceptera att Putin förstör i Ukraina? Tänk om det blir krig någon annan stans i Ryssland? Då har de bara dåligt utrustade reservtrupper kvar där.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Ryssland behandlar givetvis inte civilbefolkningen på ett bra sätt i de områden de ockuperar.

No medicines, no groceries and no way out: What it’s like living under Russian occupation in Ukraine’s Kherson

ussian forces captured the Ukrainian city of Kherson on Wednesday. Now, the city is running out of medicines and groceries. With Russian troops allegedly shooting anyone who tries to leave, there is no way out for the locals.

https://www.indiatoday.in/world/russia-ukraine-war/story/no-medicines-no-groceries-and-no-way-out-what-it-s-like-living-under-russian-occupation-in-ukraine-s -kherson-1921269-2022-03-06
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POTATISHACKAN
Det här var en nyhet jag missat. Var kan man läsa mer om det?

Scrolla i tråden. Jag tror också att både Aftohoran och sexistiska Expressen skrev om det igår.
Citera
2022-03-06, 09:19
Medlem
undercover-racists avatar
Enligt wikipedia har ryssland en styrka på ca 215 000 man medan ukraina totalt har en styrka på ca 1 227 000 man. Det är ca 1 miljon mer på ukrainska sidan, så klart överlägset.
Citera
2022-03-06, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Ja, att kriget "går enligt plan" får nog snart t o m Putin svårt att påstå utan att rodna och flacka med blicken.
Ryssland hade garanterat inte trott att dom inte skulle ha kommit längre efter nästan 11 dygns krig.

Tiden är en påtaglig faktor, och varje dag som Ukraina lyckas stå emot slår hårt mot Ryssland. Deras krigsförmåga framstår inte längre som alls lika mäktig och skrämmande. Sanktionernas effekt ökar med tiden. Vanliga människor kommer att drabbas fruktansvärt hårt, och medel-/överklass ser sina tillgångar störtdyka i värde. Det inhemska trycket kommer att öka.

Just nu klarar Putin av att hålla omvärlden på avstånd med sina hot om kärnvapen, men samtidigt tvingas han se hur EU står mer enade än någonsin och hur NATO stärker sin ställning. Pengar, vapen, förnödenheter och övrigt bistånd flödar in i Ukraina. Viljan att ta emot krigsflyktingar är enorm.

Nu står han sannolikt inför två val: fortsätta sega på och samtidigt se hur hans krigsmakt och land långsamt utarmas, eller bomba skiten ur Ukraina och tvinga fram en kapitulation.
Inget alternativ är särskilt gynnsamt. Han har redan problem att motivera invasionen med att "befria Ukraina från nazisterna", och det blir naturligtvis inte bättre av att han gör det genom att utplåna civila och jämna deras land med marken.

Nä, som sagt. Hela den här "särskilda militära operationen" framstår som naiv, dum och ogenomtänkt. Jag kan inte riktigt se ett slutscenario som Ryssland tjänar på. Och jag har svårt att tänka mig att det här inte slutar med att Putin tvingas avgå under förnedrande former.

Delar din uppfattning, frågan är väl hur man hamnat här?
Handlar det om att Putin blivit så egenkär och världsfrånvänd att han faktiskt trodde han skulle kunna ta Ukraina på en kafferast utan motstånd och utan att omvärlden reagerade.
Eller visste han att han var slut och vill gå till historien som den som startade WW3??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in