2022-03-06, 09:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det Ukrainska flygvapnet var alltså aktivt igår eller förgår. Man fick plan nedskjutna men Ryssland verkar ha drabbats ännu värre.

Jag är lite överraskad, jag trodde att Ryssland slagit ut stridsledningen. Kan det också varit så att man ändå fått dom polska planen i hemlighet?

Jag har också funderar på det. Kanske man bara får några plan åt gången och de Ukrainska piloterna är och tränar med dem i Polen. Sedan flyger de in till Ukraina med ett åt plan gången på låg höjd genom någon gränsskog.
Citera
2022-03-06, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TapioRantanen
Fel av mig 3000

3*000 personer från USA har åkt för att frivilligt strida för Ukraina, säger en representant för ukrainska ambassaden i Washington till Voice of America.

Ukrainska ambassaden säger nog allt möjligt...
Det kommer nog frivilliga från många länder, men 3000 amerikaner låter mycket.

Jag hade åkt själv om jag varit ung. Jag hade åkt som hjälparbetare eller dyl. Jag skjuter som en apa, är ingen militär men alltid kan man göra något, köra lastbil tex.

Jag är inte förvånad över uppslutningen, att frivilliga åker till Ukraina.

Detta är så stort att man knappt orkar tänka på det...
Citera
2022-03-06, 09:03
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Min farfar som stred mot Sovjet och dödade ryssar sa
att man inte ska njuta av döda någon, man ska inte glädjas av deras död, man ska be för deras själar trots dina fiender. 67 kriget så krigade Jordanien med Israeliska fallskärmjägare.Efteråt trots 5 av Israeliska fallskärmjägare dog, som säkert var vänner med teamet. Ändå så begravde israelerna de jordanska soldaterna med en skylt "här vilar 17 modiga Jordanier som slogs för sin sak"

Tror du ska ta lärdom och råd som faktiskt har krigat och då inte psykopaterna man träffat på som bara önskar att få skjuta ngn. Håller med den tidigare debattören att man är sjuk i huvudet om man njuter om någon dör. Ja om ryssen kommer och jag tar död på vissa så kommer jag ändå ge de en begravning , försöka hitta info, ta deras foton etc så kan längre fram underrätta deras kära och önska de evig vila.

Kriget blir lite som en fotbollsmatch för oss som betraktar det genom en dataskärm, men endast de mest empatilösa flashbackarna undgår att se krigets offer på bägge sidor. Jag tycker genuint synd om alla stackars ryska unga killar som tvingas dö i putins terrorkrig. Med det sagt gläds jag åt varenda ukrainsk framgång, och detta inkluderar döda ryssar.

Allt är inte svartvitt.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Monstret Putin har nu riktat in sig på att bomba sjukhus.

Citat:
The World Health Organization has confirmed “several” attacks on health care centres in Ukraine which resulted in multiple deaths and injuries, the agency’s chief has said.

Additional reports are being investigated, Tedros Adhanom Ghebreyesus said in a post to Twitter on Sunday.

“Attacks on healthcare facilities or workers breach medical neutrality and are violations of international humanitarian law,” he added.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Varför inte? De har Atlanten emellan och vill inte bli indragna i ett utsiktslöst kärnvapenkrig.

Hur förklarar du att USA skickar mer trupp till Europa om man planerar att överge Nato?
Citera
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har också funderar på det. Kanske man bara får några plan åt gången och de Ukrainska piloterna är och tränar med dem i Polen. Sedan flyger de in till Ukraina med ett åt plan gången på låg höjd genom någon gränsskog.

Måste målas om först.
Citera
2022-03-06, 09:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Måste målas om först.

Ja det finns nog sådana praktiska saker de kan göra medans de tränar de ukrainska piloterna, vissa saker kanske är annorlunda på dem som t.ex. vilka robotar man har och elektroniska instrument.
Citera
2022-03-06, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forcod
Säkert, men vad vet vi egentligen om Ukrainas förluster? Inte så mycket tänker jag? Med alla filmer på bombningar osv gissar jag att förlusterna är betydande även på Ukrainas sida.

Putin kanske är helt obekymrad, och tar i med hårdare och hårdare tag vartefter tiden går.
Putler följer den Sovjetiska doktrinen som alla diktatorer följt, offra soldaterna en masse tills motståndarna inte orkar mer.
Tippar på förlustsiffrorna för Putler kommer skjuta i höjden än mer. Skulle inte vilja vara rysk soldat.
Citera
2022-03-06, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Men det kan också vara så att man har ett par hemliga baser i Ukraina. Det sägs att Ukraina är ett större land än Sverige och man kanske har kunnat skydda basen.
Citera
2022-03-06, 09:07
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Måste målas om först.

Det verkliga problemet lär väl inte vara målning utan sambandsutrustning, IFF, radar, ecm, vapen och annat som säkert har uppdaterats för att vara Natokompatibelt? Ukrainas flygplan lär ju inte vara Natoanpassade så det finns nog en del att lära sig för de ukrainska piloterna.
Citera
2022-03-06, 09:08
Medlem
USA säger att alla med amerikanska medborgare i Ryssland ska omedelbart hem, hmm?
Citera
2022-03-06, 09:10
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
USA säger att alla med amerikanska medborgare i Ryssland ska omedelbart hem, hmm?

Det kom igår morse. State departement motiverade det bl.a. med att det kommer bli svårt att ta sig ut när sanktionerna verkligen slår till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in